طراحی حجم های قوس دار و کمدهای سورمه ای در بازسازی آپارتمان / Colombo and Serboli Architecture

طراحی حجم های قوس دار و کمدهای سورمه ای در بازسازی آپارتمان / Colombo and Serboli Architecture

طراحی حجم های قوس دار : گروه معماری «کلمبو و سربلی» (Colombo and Serboli Architecture) از طریق ایجاد تغییرات در پلان این آپارتمان در محله تاریخی «ال برن» (El Born) در بارسلونا برای ایجاد فضا برای کمدهای رنگی و یک سرویس بهداشتی میهمان به رنگ صورتی برای این آپارتمان اقدام نمود. این آپارتمان در محله برن در یک ساختمان مسکونی قرار دارد که قدمت آن به قرن سیزدهم برمی‌گردد. صاحب آن، یک زن جوان ایتالیایی است که در صنعت مد مشغول به فعالیت است از تیم معماری کلمبو و سربلی درخواست کرد تا خانه‌اش را در جهت افزایش فضاهای انبار لوازم و افزودن یک سرمیس بهداشتی جدید برای میهمان، بازسازی کنند.

این آپارتمان 65 مترمربعی پیش از این ترکیب بدون نور و تکه تکه داشت –دو اتاق خواب که تمام نمای رو به خیابان این اپارتمان را از آن خود داشتند و یک اتاق خواب که در نزدیکی ورودی قرار داشت و مانع نفوذ نور به فضاهای جمعی مرکزی خانه می‌شد.

این تیم معماری که خلاصه نام آن CaSA است تصمیم بر بازسازی کامل آپارتمان می‌گیرد. این تصمیم شامل تخریب دیوارهای جداکننده برای جلب توجه به سقف چهارمتری آپارتمان و پنجره‌های بزرگ این آپارتمان است.

برای ایجاد نوعی تفکیک میان ورودی خانه و فضای نشیمن اصلی، معماران یک واحد کمد کف تا سقف را طراحی کردند که اهالی خانه بتوانند در آن لباس‌ها و سایر لوازم خود را جای دهند. این کمدهای سورمه‌ای رنگ یک تاقچه بعنوان ویترین و همچنین یک درگاه را در خود جای داده‌اند که به رنگ صورتی رنگ‌آمیزی شده‌اند.

در فضای نشیمن و غذاخوری مجاور یک حجم قوس‌دار به رنگ مرجانی قرار گرفته که بر فضا تاثیری غالب گذاشته و سرویس بهداشتی میهمان را مخفی می‌کند –در داخل، کاشی‌هایی با تم رنگی صورتی و یک آینه گرد به کار رفته‌است.

تیم معماری گفت: «حجمی که ارتفاعی برابر با ارتفاع سقف دارد حس فضا ا در اتاق نشیمن بزرگ ممکن است کم کند، در حالی که استفاده از یک حجم با ارتفاع نصف ارتفاع سقف، نقطه بالای آن حجم را تبدیل به گوشه‌ای تاریک و خاکی می‌کند.»

«بنابراین ما یک شکل قوس‌دار را انتخاب کردیم که تقریبا به ارتفاع تیرهای چوبی سقف برسد و ارتفاع اتاق را حفظ کرده و افزایش دهد.»

این فرم قوسی در آشپزخانه توسط جزیره آشپزخانه که قوس‌دار است تکرار شده‌است. این جزیره دارای یک رویه مرمرنما است که از کوارتز رگه‌دار ساخته شده‌است.

 

باقی فضا با کفپوش چوب بلوط و دیوارهای رنگ‌آمیزی شده با رنگ سفید، روشن نگه داشته‌شد و یک مبل راحتی به رنگ خاکستری روشن از برند طراحی دانمارکی Hay در نقش مکمل فضا ظاهر شد.

یک دیوار ضخیم برای پنهان کردن اتاق خواب در بخش عقبی آپارتمان باقی ماند. سقف‌های کاذب نامناسب فضا برداشته شدند تا قوس‌های کم‌عمقی که جزو اجزای سنتی منطقه کاتالان هستند نمایان شوند.

موسسان این شرکت معماری، ماتئو کلمبو و آندرئا سربلی گفتند: «چالش پروژه اساسا یک چالش سازه‌ای بود. دیوارهای غیرباربر آپارتمان با مرور زمان یک ارزش سازه‌ای کسب کرده‌بودند. بنابراین اگر می‌خواستیم آن‌ها را حذف کنیم تا فضای بزرگ خانه را نوسازی کنیم، بایستی آن‌ها را با تیرهای فولادی‌ای جایگزین می‌کردیم که اکنون بخش‌هایی از سازه قدیمی را تقویت می‌کنند.»

«قصد ما، تاکید کردن بر تمام عناصر اولیه آپارتمان از طریق این طراحی جدید و در عین حال افزایش کیفیت فضاهای عالی تازه ایجاد شده و تناسبات آن‌ها بود.»

تیم معماری و بازسازی این آپارتمان چوبکاری حائل‌های چوبی پنجره‌های آپارتمان را نیز بازسازی کرد.

گروه معماری کلمبو و سربلی که در بارسلونا قرار دارد چندین پروژه دیگر را نیز در این شهر اجرا کرده‌است –در جدیدترین پروژه در یک فضای کاری در منطقه بارو دو ویورا سیستم‌های انبار لوازم را با مجموعه‌ای از دیگر جزییات بهینه‌ساز فضا ادغام نمود.

 

 

 

طراحی حجم های قوس دار

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen