طراحی بنای یادبود Dr. Kallam Anji / مهندس معمار Mindspace

طراحی بنای یادبود Dr. Kallam Anji / مهندس معمار Mindspace

طراحی بنای یادبود Dr. Kallam Anji

معماری : Mindspace

موقعیت: میاپور، حیدرآباد، تلانجانا، هند

مساحت: 750 مترمربع

سال: 2016

Dr. Kallam Anji Reddy Memorial / Mindspace

شور و علاقه دکتر «کِی. آنجی ردی» – دانشمند، خیّر و کارآفرین- برای کشف دارو و مشارکت پیشگامانه او برای تولید داروهای ارزانقیمت قهرمانانه است.

دکتر کِی. آنجی ردی که متولد «تادپالی» در منطقه «گانتار» در «آندرا پراداش» در هند است، در خانواده‌ای کشاورز رشد یافته‌است. او در حالی رشد یافت که شاهد تهیه قرص‌های گیاهی توسط پدرش بود، قرص‌هایی که  وی آن‌ها را رایگان توزیع می‌نمود. او تا حدودی با اهمیت و ارزش آنچه مشاهده نموده‌بود آگاه بود.

او پس از کار کردن محدود شش ساله در داروسازی دولتی هند، آزمایشگاه‌ های «دکتر ردی» را در سال 1984 تاسیس نمود.

زندگی دکتر ردی را نمی‌توان در یک کلمه خلاصه نمود- زندگی وی غنی و متشکل از لایه‌های متعدد بود. او در زندگی عمومی‌اش یک دانشمند، یک کارآفرین، یک پیشرو، یک جمع‌آورنده و یک خیّر بود که به حد کافی از حالات خیرانه خوددداری نمود، تا حس‌های ضعیف‌ترش را در مهارت‌هایی که در آن‌ها مورد تشویق قرار گفته‌بودند، حفظ نماید. یادبود دکتر آنجی ردی با هدف گرامیداشت زندگی او ساخته‌شد.

طراحی بنای یادبود Dr. Kallam Anji
طراحی بنای یادبود Dr. Kallam Anji

یادبود دکتر آنجی ردی ما را به دیدن جنبه‌های گوناگون زندگی دکتر ردی فرامی‌خواند، به پیام برجسته و یگانه آن: مهم نیست آغاز ما چه اندازه حقیرانه باشد، آنچه مهم است تغییر زندگی‌هایمان و دست‌یابی به چیزی است که بزرگ‌تر از خودمان باشد. زندگی دکتر ردی با توجه قوی او به یادگیری و ممارست شناخته می‌شود. زندگی علمی وی در خدمت مسیری بود که می‌توانست با تولید داروی ارزان‌قیمت، رنج ]بیماران[ را کاهش دهد. او همچنین مثالی سربلند از انسانی عمیقا مهربان است که فعالانه برای بازبینی مفهوم خیریه و چگونگی رشد پتانسیل‌های افراد محروم تلاش نمود. این یادبود راه‌های متعددی در زندگی دکتر ردی را نشان می‌دهد، با دنبال کردن راه‌ها و نقوشی آن به ادراکی از درس‌هایی که این راه‌ها حامل آن هستند می‌رسیم.

درخواست مشتری، خلق یک یادبود برای دکتر ردی بود که بتواند الهام‌بخشی برای نسل چهارم پیش رو باشد. مکان انتخاب شده برای یادبود، قطعه‌ای به مساحت یک هکتار از زمینی صدهکتاری بود. این محل برای جاودانه نمودن مسیری انتخاب شد که دکتر ردی از خانه‌ تا آزمایشگاه طی می‌نمود. موقعیت انتخاب شده با درختان موجود در آن خود تبدیل به منشاء طراحی شد. راهی با درختان بلوط نقره‌ای، شبکه‌ای از درختان گولموهار، راهی با درختان آشوکا، راهی با درختان نخل و ردیفی از درختان کازوارینا، به ترتیب تبدیل به راه کارآفرینی، راه سمادی (بالاترین درجه در یوگا)، راه پراداکشنا (تولید)، راه کشف و راه بشردوستی گردیدند.

طراحی بنای یادبود Dr. Kallam Anji
طراحی بنای یادبود Dr. Kallam Anji

1.راه کارآفرینی: مسیر درختان بلوط نقره‌ای، سفر زندگی دکتر ردی را با دوچرخه و اتومبیلش که واقع در دو طرف مسیری با یک شیب کم هستند، از آغاز محقر آن تا تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق نشان می‌دهد. راه رفتن در این مسیر می‌تواند افراد را به تعیین اهداف بلند و دستیابی به آن‌ها تشویق نماید.

  1. مسیر عدم بازتاب/ سمادی: شبکه‌ای از درختان گولموهار با یک مسیر آب به سمادی می‌رسند. هنگامی‌که یک فرد به سمت سمادی قدم برمی‌دارد، مسیر آب با بازتاب تصویر آسمان از میان دیوار پشت سر، حسی از غیاب او را برمی‌انگیزد. یک فضای خالی در مرکز سمادی، وجودِ غیاب او در زندگی‌هایی که تحت تاثیر قرار داد و پرورش داد و انتهای یک عصر تا حوزه‌ای که او ساخت را نشان می‌دهد.

  1. مسیر پراداکشنا (تولید): این مسیر حول سمادی و در طول مسیر درختان نخل است. چرخه زندگی او «از» طبیعت «تا» طبیعت از طریق دیوارها و فضاهای خالی میان درختان نخل نشان داده شده‌است. فضاهای خالی در انتها بیشتر شده، به آسمان رسیده و در نهایت با آسمان ادغام می‌شوند.

  1. مسیر اکتشاف و بصیرت در طول درختان آشوکا، سفر چالش‌ها و رشد او از یک پسرک کشاورز تا یک کارآفرین را نمایش می‌دهد. بافت کفسازی از بافتی خشن به بافتی نیمه صیقلی و سپس صیقلی تبدیل می‌گردد و سپس با چمنزار ترکیب می‌گردد و سرانجام تا درخت بودی بالا می‌آید، که سمبل بصیرت است.

  1. مسیر بشردوستی:« من با کمک به اینجا رسیدم، و هرگاه ممکن باشد تلاش می‌کنم به آن راه برگردم. اگر با کمک کردن به کسی، می‌توانید این امکان را برای او فراهم نمایید که قابلیت‌هایش را نشان دهد، این بالاترین خشنودی است.» -دکتر کالم آنجی ردی.

6-مسیر آب و فواره: آب خروشان بعنوان یک پیشکش از خود و از یک دعا بدست می‌آید. یکی از خصوصیات دکتر ردی علاقه او به بخشش به جامعه‌ای بود که از آن برآمده‌بود.

طراحی بنای یادبود Dr. Kallam Anji
طراحی بنای یادبود Dr. Kallam Anji

یک مسیر باریک از درختان کازوارینا در راستای محور شمالی-جنوبی قرار دارد. برای نشان دادن روحیه بخشنده دکتر ردی، یک دید اجمالی به صفحه ‌ای کنده‌کاری شده روی دیوار سنگی در راستای محور درختان کازوارینا قرار دارد.

یادبود دکتر ردی، یک مجموعه غیرساختمانی واقع در میان طبیعت، با محیط طبیعی اطرافش ارتباط برقرار می‌کند و حال و هوایی آرام و باصفا ایجاد می‌نماید.

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily