طراحی برج مسکونی در هنگ کنگ برای بوهمیایی ها با آشپزخانه عمومی در فضای باز

طراحی برج مسکونی در هنگ کنگ برای بوهمیایی ها با آشپزخانه عمومی در فضای باز

طراحی برج مسکونی در هنگ کنگ : کمپانی «New World Development» اخیرا یک پروژه خانه‌سازی را تکمیل کرده که برای خدمات‌رسانی به نسل جدیدی از شهروندان طراحی شده و فضاهای داخلی‌ آن میراث هنری، مهارتی و محلی را پاس می‌دارد. آدرین چنگ، موسس شرکت New World Development با شرکت ژاپنی طراحی داخلی «Simplicity» و معمار آن –توماس چونگ کنگ یونگ- برای طراحی خانه بوهمیایی همکاری کرد که در جاده « Des Voeux» در منطقه غربی هنگ‌کنگ واقع است.

این منطقه از لحاظ تاریخی با بیزینس‌های خانوادگی‌ای گره خورده که غذاهای دریایی خشک و سایر مواد غذایی مرتبط با غذاهای سنتی محلی را می‌فروختند. اما در سال‌های اخیر، این ناحیه شاهد هجوم کافی‌شاپ‌های به سبک غربی، گالری‌های هنری و بوتیک‌های مستقل بوده‌است.

 

در این پروژه تیم طراحی سعی کرد این میراث مرتبط با آشپزی و امتزاج فرهنگی را با طراحی خانه‌هایی که بطور اختصاصی برای افراد بوهمیایی شهرنشین امروزی ساخته شده‌اند، بکار ببرد.

در این رابطه چنگ اظهار داشت:« منطقه غربی هنگ‌کنگ جامعه‌ای قویا به هم گره‌خورده است که بواسطه بازار معطر و مشهور غذاهای خشک دریایی گرد هم آمده‌اند.»

 

«ما با طراحی خانه‌های بوهمیایی این فرهنگ منحصربفرد غذایی را در این کانسپت، طراحی و امکانات به نمایش می‌گذاریم.»

یکی از ویژگی‌های کلیدی این طراحی، آشپزخانه مجهز و فضاهای آشپزی در فضای باز است. این محل‌های اشتراکی آشپزی طراحی شده‌اند تا ساکنین امکان به اشتراک گذاشتن دانش و سنت‌های آشپزیشان را با دوستان و همسایگان پیدا کنند.

 

توسعه‌دهنده این پروژه معتقد است این طراحی، حسی صمیمی از روح جمعی را در ساختمان پدید می‌آورد.

 

در آشپزخانه مجهز، استفاده از مس به فضا رنگی غنی می‌بخشد. صفحات مسی بر بخش‌های توکار تاکید می‌ورزند و تابه‌های درخشان مسی در برابر کاشی‌های براق مشکی بصورت آویخته قرار دارند و در مواقعی که مورد استفاده قرار ندارند بخشی از دکوراسیون فضا را رقم می‌زنند. همچنین یک آبخوری از جنس مس وجود دارد که بعنوان سینک بکار می‌رود.

 

در همین حال، محل باز آشپزی شامل یک فضای باربکیو است که در راستای یک استخر و فضایی جمعی برای صرف غذا قرار دارد.

 

چنگ معتقد است امکانات آشپزخانه مجهز و آشپزخانه فضای باز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای ساکنین امکان معاشرت با یکدیگر و به اشتراک گذاشتن لذت آشپزی را فراهم کنند.

 

خلق ظروف با دستان خودتان و با استفاده از مواد اولیه محلی و خالص، سعادت محض است. و در لحظاتی مانند این، خانه بوهمیایی و جنبش آرتیزان نقش خود را در ساختن جوامعی قویتر از افراد همفکر، ایفا می‌کنند.

سایر بخش‌های ساختمان با حساسیت و ظرافت ژاپنی طراحی شده‌است و به لطف طراحی کاربردی و برازنده‌اش، تزیینات بدون کاربرد را کنار می‌گذارد.

 

همچون آشپزخانه، مجموعه‌ای از اجزای مسی و سایه‌هایی تیره از طیف خاکستری در تمام ساختمان- از نما تا فضاهای نشیمن– بکار رفته‌است. اما در بخش‌های مختلف، سایه‌های مختلف و بافت‌های گوناگون بکار رفته تا در عین تداوم و پیوستگی، تنوع فضاها حفظ شود.

حضور گیاهان سبز در طراحی قابل توجه است، بعنوان مثال گیاهانی که در لابی مشکی‌رنگ پشت شبکه سیمی مشکی رشد کرده‌اند. علاوه بر این، گیاهان تراس روی بام را محصور کرده‌اند و ارتباطی بصری با منظر طبیعی‌ای برقرار کرده‌اند که شهر را احاطه کرده‌است.

 

جزییات دیگر شامل یک آبنما -یک آبخوری مسی است که برای قرارگیری در معرض عناصر محیطی پتینه شده‌است.

فضاهای تکمیلی برای ساکنین ساختمان شامل یک فضای بازی کودکان است که دارای محل‌های بالشتک‌دار مخصوص نشستن است. قفسه‌هایی در اطراف ورودی آن تعبیه شده‌اند و محلی برای به استراک گذاشتن اسباب‌بازی و کتاب میان کودکان هستند.

خانه بوهمیایی‌ها بخشی از مجموعه پروژه‌های « New World Development» را در هنگ‌کنگ شکل می‌دهد که همگی دنباله‌رو فلسفه‌ای در طراحی هستند که جنبش آرتیزان نامیده می‌شود.

 

 

 

 

طراحی برج مسکونی در هنگ کنگ

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen