طراحی برج شیشه ای / شرکت معماری Philippe Samyn and Partners

طراحی برج شیشه ای / شرکت معماری Philippe Samyn and Partners

طراحی برج شیشه ای

معماری : Philippe Samyn and Partners

موقعیت: لومل، بلژیک

برج شیشه ای، مرکز هنرهای مدرن «فلمیش» در طول مسیر «دو وریت»، درست در قلب شهر لومل ساخته شده‌است. مجموعه فرهنگی‌ای که توسط خانه ایرتس (Aerts) و مرکز توریسم منطقه‌ای شکل گرفته، در میدان «دارپ» با این اثر تکمیل می‌شود. در مسیر «دو وریت»، یک گالری شیشه‌ای جدید میدان دارپ را با مرکز فرهنگی «دو آدلبرگ» و تئاتر آینده‌اش مرتبط می‌سازد.

طبیعت این پروژه طراحی یک ساختمان شیشه ای را می‌طلبید، و به گونه‌ای طراحی شد که فضای آن با اثرهنری که به نمایش می‌گذارد و تولید می‌کند بدون مرزی مشخص ترکیب شود و یک کل واحد را شکل دهد. علاوه‌ بر این، این سازه چندعملکردی بودن برج شیشه‌ای را مورد تاکید قرار می‌دهد (عملکردهای آموزشی، اطلاعات، خدمات، نمایشگاه‌ها و تولید شیشه). معماری این ساختمان از طریق استفاده از شیشه در راه‌های متنوع و خلاقانه با این چندعملکردی بودن تطبیق پیدا کرده‌است. برج شیشه‌ای متشکل از دو فضای شیشه‌ای مرتبط با یکدیگر است که با هم در تعامل هستند: ابتدا، یک حجم متوازی‌السطوح متشکل از قاب‌های فولادی وجود دارد که با یک دیوار پرده‌ای پوشیده شده‌است؛ سپس یک مخروط شیشه‌ای متشکل از مثلث قرار گرفته که به ساختمان بعنوان برج شیشه‌ای هویت می‌بخشد. سقف ساختمان بعنوان نمای پنجم آن در نظر گرفته شده که در آینده طراحی ویژه‌ای روی آن صورت خواهد گرفت.

طیف رنگی استفاده شده برای فضای داخلی شامل رنگ‌های سفید، مشکی و طیفی از خاکستری خالص –تنها متشکل از رنگ‌های سفید و مشکی- است. حاصل این ترکیب، زمینه‌ای خنثی است که تاثیر آثار هنری و رنگ‌های آن‌ها را به حداکثر می‌رساند. در عمل، رنگ سفید و دو رنگ از طیف خاکستری با 35 درصد و 45 درصد مشکی در فضا حفظ شد.

در جدار بیرونی، پایداری ساختمان عنصری ضروری در پروژه بود که مد نظر مشتری و معمار قرار داشت. از این‌رو گرمای تولید شده در کوره ذخیره و برای گرمایش ساختمان مورد استفاده قرار گرفت. آب باران نیز برای فعالیت تولید شیشه مورد استفاده قرار گرفت.

حجم متوازی‌السطوح با ارتفاع 6 متر در بالای قسمت نمایشگاه‌ها قرار دارد و به صورت سه طبقه حول مخروط واقع است (طبقه زیرزمین، طبقه همکف و طبقه اول). طبقه همکف آن که پرنور است توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب و آن‌ها را به ورود به مرکز شیشه‌ای ترغیب می‌کند. این ناحیه مشرف به راه دسترسی به مخروط، کوره به ارتفاع دو طبقه و سالن نمایشگاهی است که در طبقه زیر همکف قرار دارد. در نتیجه به طور طبیعی بازدیدکنندگان به بازدید از طبقه پایین ترغیب می‌شوند.

طبقه زیر همکف که از نور طبیعی بسیار اندکی بهره می‌برد، به خوبی با آثار هنری ساخته شده از شیشه هارمونی دارد. قسمت نمایشگاه‌ها یک ارتباط مستقیم با کارگاه دارد: تنها با پنل‌های بزرگ شیشه‌ای جدا شده و به بازدیدکنندگان امکان تماشای پروسه تولید را در عین حفظ فاصله ایمن، مهیا می‌کنند.

طراحی برج شیشه اییک نیم‌طبقه نیمه‌باز چشم‌اندازی فریبنده از مخروط و قسمت نمایشگاهی در اختیار بازدیدکنندگان طبقه همکف قرار می‌دهد.

مخروط شیشه‌ای با قطر 8 متر و ارتفاع 30 متر، بر دیگر ساختمان‌های واقع در مرکز شهر غلبه دارد. به خوبی از تمام جهات قابل مشاهده است، ولی در عین حال به علت شفاف بودن، ساختار مشبک و فرمی که دارد حضور آن بر چشم‌انداز شهری تحمیل نشده و به خوبی در آن حل شده‌است. با این حال در شب، حجم مخروطی این ساختمان بخاطر دریایی از دیودهای الکترولومینسانس بکار رفته در آن نقش یک نشان برجسته را در شهر ایفا می‌کند. سر این مخروط که از صفحه فولادی حفره‌دار ساخته شده از طریق پروژکتوری که از درون رو به بالا می‌تابد، روشن می‌گردد. دیودهای الکترولومینسانسی که سازه را در طرح‌های متنوع روشن می‌کنند به مفاصل قاب‌ها متصل گشته‌اند. این قطعات حول دیوارها چرخیده‌اند و با رسیدن به نقطه‌ای در بالای حجم، تاثیر نمای ساختمان را دائما تغییر می‌دهند.

 

 

طراحی برج شیشه ای

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily