طراحی باغچه در خانه : رویارویی فضاها با باغچه‌ای با درختان میوه در ویلا مانگو / PKA Studio

طراحی باغچه در خانه : رویارویی فضاها با باغچه‌ای با درختان میوه در ویلا مانگو / PKA Studio

طراحی باغچه در خانه : در این ویلا در شهر هندی «الیبگ» که توسط استودیو PKA طراحی شده، فضاهایی با ارتفاع دو طبقه دیدهایی را به سقف پوششی آن فراهم می‌کنند. استفاده از مجموعه مصالح طبیعی و بافت‌دار از جمله آجر، سنگ و چوب در این فضا کمک کرده تا حس‌وحال طبیعی این خانه تقویت شود. استودیو PKA این خانه را که خانه مانگو نامیده شده بعنوان خانه دوم برای خانواده‌ای که اصالتا اهل بمبئی هستند طراحی کرده‌است. موقعیت آن در شهر ساحلی الیبگ فرصت جدایی از شهر را برای آن فراهم کرده و با یک قایق سفری از بندرگاه مجاور قابل دسترسی است.

خانه مانگو با دقت بالا بر زمینی واقع شده که با درختان متعدد انبه اشغال شده‌است. ترکیب‌ این بنا درختان انبه را به نحوی در بر می‌گیرد که از آسیب ندیدن شبکه ریشه آن‌ها اطمینان حاصل شود. در عین حال به اندازه‌ای با آن‌ها فاصله دارد که از سایه ارزشمند آن‌ها بهره ببرد.

شاخه‌های یکی از درختان انبه بر فراز تراسی بیرون زده در طبقه اولین این ساختمان دو طبقه سایه افکنده و فضایی دنج را بوجود آورده که بر باغچه و استخر مجموعه مشرف است.

سقفی پوشیده شده با کاشی‌های سفالی ساخته شده از رس سرخ مانگالوری دارای شیبی ملایم به سمت پشت و جلوی خانه است بطوریکه وقتی از این دو قسمت به بام نگریسته شود، تیزه آن از دید مخفی می‌ماند و به این ترتیب ظاهر بام مسطح‌تر و امروزی‌تر به نظر می‌رسد.

نماهای آجری این خانه دارای بازشوهای بزرگی هستند که با ورودی خانه ترکیب شده‌اند. این ورودی در هر چهار محور ساختمان ادغام شده تا ارتباطی دائمی را با مناظر، صداها و رایحه محیط سبز اطراف حفظ نماید.

این استودیو که توسط پوران کومار هدایت می‌شود در مورد ارتباط با محیط طبیعی اطراف در این معماری گفت: «طراحی این بنا به محیطش پاسخ می‌دهد و تلاشی آگاهانه را برای برقراری مجدد ارتباط با محیط طبیعی به انجام می‌رساند.»

استودیو در ادامه افزود: «بارانی که به شیشه‌ها می‌خورد، بازتاب‌های نقطه‌ای نور خورشید که از قاب پنجره به داخل می‌جهد و نسیم ملایمی که در سرتاسر فضاها جریان دارد همگی به تجربه خوشایند فضا و کیفیت آن می‌افزایند.»

استفاده از آجر و بتن نمایان به این منظور بوده که رنگ‌های خاکی به فضا وارد شوند و همراه با سایر رنگ‌های طبیعی و بافت‌هایی که توسط مصالح دیگر از جمله سنگ، سفال، چوب و فلز مهیا شده‌اند، چشم‌انداز طبیعی خانه را تکمیل کنند.

 

بخش غالب طبقه همکف با فضای نشیمنی با پلان آزاد اشغال شده که با سکوی استخر در یک سمت و سکوی باغچه در سمت دیگر خود مرتبط است.

فضاهای عملکردی و فضاهای خصوصی شامل آشپزخانه، یک سوییت مستر، فضاهای حرکتی و یک سالن در گوشه‌های پلان طبقه همکف قرار گرفته‌اند.

استودیو در توصیف حس و حال طبقه همکف افزود: «طبقه پایین نقش فضایی دنج و خودمانی را ایفا می‌کند که در آن هر عضو خانه می‌تواند فضایی را برای گفتگویی گاه به گاه بیابد و یا گوشه‌ای کوچک را برای تکیه دادن به دیوار آجری سرد انتخاب نماید و وقت خود را به خواندن کتاب بگذراند.»

فضاهایی که دارای ارتفاع دوطبقه هستند به محیط داخلی خانه حس دراماتیکی می‌بخشند و تهویه و گردش طبیعی هوا را میان دو طبقه ممکن می‌سازند. یک راه‌پله گرد فولادی در یکی از گوشه‌های خانه دسترسی به اتاق‌های خصوصی‌تر را در طبقه بالا فراهم می‌کند.

پاگرد بزرگی که اتاق‌های خواب را در طبقه اول به هم مرتبط می‌سازد، در پایین سقف آجر سفالی خانه یک سالن پدید می‌آورد که مشرف بر فضای نشیمن طبقه پایین می‌باشد.

نقشه طبقه همکف

 

 

نقشه طبقه اول

 

 

 

مقاطع طول و عرضی

 

 

 

طراحی باغچه در خانه

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen