طراحی ایستگاه آتش نشانی شماره 5 / STGM Architectes + CCM2 Architectes

طراحی ایستگاه آتش نشانی شماره 5 / STGM Architectes + CCM2 Architectes

طراحی ایستگاه آتش نشانی شماره 5 / STGM Architectes + CCM2 Architectes

طراحی ایستگاه آتش نشانی شماره 5

Fire Station #5 / STGM Architectes + CCM2 Architectes

معماری : تیم معماران STGM و CCM2

مکان : Levis , QC , Canada

سال پروژه : 2016

01

02

از زبان معمار: این ایستگاه آتش نشانی با 1500 مترمربع مساحت، در حومه Levis کانادا واقع شده است و شامل فضای کافی برای هشت کامیون آتش نشانی می باشد. مفهوم کلی طرح بر پایه جداسازی عملکردی فضاهای ایستگاه بود که می توان آن را به وضوح در اختلاف ارتفاع بین بخش گاراژ و فضاهای استراحت و زندگی دید.

03

این ساختمان معاصر، فرم و متریال های ساده ای دارد. ساختمان با روکش فلزی سیاه رنگی پوشیده شده است و قسمت هایی از آن نیز به رنگ نقره ای و مقاطعی نیز با شیشه های بزرگ نمایان شده اند. ورودی ها با اتاقک های مکعب شکل کوچکی از جنس چوب و با رنگی روشن از نمای کلی طرح جدا و مشخص شده اند. این اتاقک ها از نمای بیرون تا فضای داخلی امتداد یافته و باعث ایجاد نوعی یکپارچگی شده اند. مکعب های ورودی، ابعاد کوچک تری نسبت به اندازه کلی ساختمان دارند به جهت اینکه به مقیاس انسانی نزدیک تر بوده و فرد بتواند خود را جزیی از آن بداند.

04 طراحی ایستگاه آتش نشانی شماره 5 / STGM Architectes + CCM2 Architectes
طراحی ایستگاه آتش نشانی شماره 5 / STGM Architectes + CCM2 Architectes

فضای داخلی به گونه ای طراحی شده است که بیشترین کارایی از فضا برای محیط کار و همچنین محیط زندگی وافراد فراهم شود. فضای گاراژ دارای تعداد زیادی پنجره است که نور خورشید را به خوبی در محیط پخش کرده و نیز امکان مشاهده مناظر روستایی اطراف را ایجاد می کند.

دفاتر کار و همچنین اتاق کنفرانس در جلوی ساختمان تعبیه شده اند. در حالی که فضای زندگی افراد و آشپزخانه در پشت و در جهت راحتی بیشتر فضاها قرار گرفته اند. فضای داخلی با سطوح سفیدی که دارد، بصورت آرام بخش و خوشایندی تأثیرگذار است.

05

 

06

 

07

یکی از مهم ترین مسائل برای مشتری، صرفه جویی اقتصادی طرح بود. این مسئله برای معماران، الهام بخش سازه ای بود با فرمی زیبا و مدرن که با متریال های ساده ای ساخته می شود.

تضاد بین حجم سیاه رنگ و جعبه های چوبی با رنگ روشن، هم باعث تأکید بر حجم اصلی و هم باعث شاخص شدن ورودی ها شده است.

 

 

18

 

17

 

016

 

015

 

014

 

13

 

012

 

011

 

010

 

09

 

08

 

تحریریه پویانو: جعفری

منبع : archdaily