طراحی اقامتگاه اسکی بارین / شرکت معماری ری را

طراحی اقامتگاه اسکی بارین ؛ شرکت معماری ری را

طراحی اقامتگاه اسکی بارین / شرکت معماری ری را

طراحی اقامتگاه اسکی بارین

Barin Ski Resort / RYRA Studio

محل: شمشک، تهران، ایران

معمار مسئول: استودیو ری را، عباس ریاحی فرد، فریناز رضوی نیکو

معمار طراح: اشكان باقری اقدم، نوید نصراله زاده

مساحت: 12000 متر مربع

سال اتمام پروژه: 2011

عکس از: پرهام تقی اُف

1.1 طراحی اقامتگاه اسکی بارین / شرکت معماری ری را
طراحی اقامتگاه اسکی بارین / شرکت معماری ری را

اقامتگاه ده طبقه‌ی اسکی بارین نزدیک پیست اسکی شمشک، دومین پیست اسکی بزرگ در ایران قرار داد. فاصله اقامتگاه از پایتخت با ماشین نیم ساعت است. در سال 2008 کارفرما درخواست طراحی مجدد پیست اسکی را از معمار داشت. ویژگی‌های مدنظر کارفرما طراحی محلی دنج و گرم برای استراحت جوانان پس از اسکی بازی در آب و هوای واقعا سرد بیرون بود.

2.2

وقتی معماران طراحی پروژه را روی نقشه آوردند، ساخت زیرساخت و پایه‌ی بنا تکمیل شده بود. سازه‌ی اصلی و سقف بنا به شکل مکعب‌های کلاسیک ساخته شده بود، اما معمارها حس کردند شکل مستطیلی با شیب طبیعی و فرم کوه ناسازگار و ناهماهنگ است.

3.3 طراحی اقامتگاه اسکی بارین ؛ شرکت معماری ری را
طراحی اقامتگاه اسکی بارین ؛ شرکت معماری ری را

این موقعیت مکانی با مناظر پوشیده از برف تعریف می‌شود، بنابراین طراح‌های پروژه نمی‌خواستند که نسبت به محیط اطراف بی‌تفاوت باشند، بلکه می‌خواستند که بنا بخشی از طبیعت شود. فلسفه‌ی طراحی اقامتگاه اسکی بارین با ایده گرفتن از فرم محیط پیرامون با روشی بسیار روان و سیال انجام گرفت.

4.4

 

اقامتگاه شبیه کوه‌های پوشیده از برف به نظر می‌رسد، تقریبا مانند حجمی است که باد آن را به سمت کوه برده و شبیه فرم صخره‌ای یخی است.

5.5 طراحی داخلی اقامتگاه اسکی بارین ؛ شرکت معماری ری را
طراحی داخلی اقامتگاه اسکی بارین ؛ شرکت معماری ری را

 

6.6

در مجموع 67 اتاق خصوصی، هر کدام در اندازه های متفاوت طراحی شدند. اندازه اتاق‌ها از 45 مترمربع در اتاق‌های آپارتمانی تا 270 مترمربع در پنت هاوس‌ها است. بنا به نظر می‌رسد مانند غارهای طبیعی در کوهی یخی کنده شده است.

 

7.7 طراحی داخلی اقامتگاه اسکی بارین ؛ شرکت معماری ری را
طراحی داخلی اقامتگاه اسکی بارین ؛ شرکت معماری ری را

 

8.8

 

هر سلول با شکلی گرد و گنبدی حس گرما، غاری خودمانی و صمیمانه برای استراحت پس از اسکی در هوای سرد را القا می‌کند. این شیوه‌ی روند طراحی در داخل اتاق‌ها و راهروها نیز ادامه می‌یابد، در واقع آنها نیز به شکلی ارگانیک طراحی شدند.

9

 

پنجره‌ها درست مانند نقش و نگارهای سنگی، دیدهای خیره کننده‌ای از رشته کوه های اطراف را به نمایش می‌گذارند. تمامی این عوامل اقامتگاه اسکی بارین را به ساختمان جامع و عملکردی تبدیل کرده است که مکمل زیستگاه طبیعی اطرافش است.

 

10

 

تحریریه پویانو: غفاری

منبع: archdaily