طراحی استخر دانشگاه بریتیش کلمبیا / MJMA

طراحی استخر دانشگاه بریتیش کلمبیا / MJMA

طراحی استخر دانشگاه : شرکت کانادایی MJMA یک مجموعه شنا را برای دانشگاه بریتیش کلمبیا تکمیل کرده‌است. دور تا دور این بنا با شیشه‌هایی مخصوص پوشانده شده که رطوبت را از خود عبور می‌دهند، و دارای یک بام سفیدرنگ و شاخص می‌باشد. این مرکز آبی چندمنظوره هم برای شنای سطح بالا و هم برای استفاده روزانه عموم در ونکوور طراحی شد. خدمات مورد نیاز برای تمرین ورزشکاران المپیک، دسترسی عموم مردم و دانشجویان دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) همه و همه در این پروژه منظور شده‌است.

شرکت معماری MJMA سازه این ساختمان را با همکاری شرکت معماری کانادایی اکشن اوستری (Action Ostry) طراحی کرد و توسعه داد.

 

این ساختمان یک طبقه دارای پلانی مربعی شکل به مساحت 25908 متر مربع است و بدنه آن در سه وجه با شیشه‌های عبور دهنده رطوبت پوشانده شده تا به نور خورشید امکان ورود به بنا را بدهد.

 

ترکیب کلی و چیدمان فضا در طراحی استخر دانشگاه به چهار بخش تقسیم می‌شود که شامل اتاق‌های رختکن، استخرهای عمومی، استخرهای قهرمانی، و جایگاه تماشاچیان است.

به محض ورود به ساختمان از طریق یک فضای پذیرش و محوطه لابی، یک راهروی باریک در طول یکی از نماها نمایان می‌شود که با پنجره‌های کف تا سقف پوشانده شده‌است. یک طرح هندسی از مربع‌های کوچک آبی‌رنگ این سطوح شیشه‌ای را می‌پوشاند.

 

اتاق‌های رختکن متنوعی با دوش و سرویس‌های بهداشتی در مجاورت این محل عمومی قرار دارند و دفترهای اداری مجموعه نیز در کنار آن قرار گرفته‌اند.

 

در سرتاسر فضای داخلی دیوارها و کف درخشان و سفیدرنگ هستند و این ویژگی موجب تقویت تاثیر رنگ‌های فیروزه‌ای بکار رفته در طراحی استخر می‌شود.

قسمت اصلی استخر با ستون‌های Y شکل و یک صفحه نیمه‌شفاف به دو بخش تقسیم شده‌است. یک پنجره سقفی ممتد نیز ساختمان را به دو بخش تقسیم می‌کند. پنجره‌هایی که دیواره‌های فضا را شکل می‌دهند، به همراه کمدهای نگهداری لوازم، کلاس‌ها و قسمت‌هایی که به تماشاچیان اختصاص یافته، پلان فضا را تکمیل می‌کنند.

 

در میان استخر‌های گوناگون مجموعه، یک استخر مسابقه‌ای با طول 50 متر و با جایگاه تماشاچیان وجود دارد.

شرکت MJMA در توضیح سابقه دانشگاه بریتیش کلمبیا در زمینه شنا گفت: «در سال 2012 دانشگاه بریتیش کلمبیا بیش از هر نقطه دیگری در کانادا به مسابقات بازی‌های المپیک تابستانی لندن شناگر اعزام کرد و موفق‌ترین تیم شنا را در کل کشور داشت.»

 

یک استخر تفریحی کشیده به طول 25 متر دارای کف متحرک و سکوهای شیرجه است و در عین حال یک محوطه شنای تفریحی با یک استخر کوچک‌تر به آّ‌ب‌درمانی اختصاص یافته‌است.

این پروژه از معیارهای طراحی پایدار که توسط پروژه محله‌های بازسازی‌کننده دانشگاه بریتیش کلمبیا تنظیم شده، تبعیت می‌کند. طراحی این پروژه با زیرساخت‌های محوطه دانشگاه و توسعه‌های جدید آن ترکیب شده‌است.

 

برای کاهش مشکلات شناگران مبتلا به آسم، برنامه‌ای توسط تحقیقات درون دانشگاه برای مطلوب کردن کفیت هوای استخر تهیه شد. یک جریان هوا از سمت سازه نیمکت‌های جایگاه بر روی سطح آّب جریان می‌یابد و سپس توسط مجراهای محیطی استخر بازگردادنده می‌شود.

انرژی لازم برای برداشت آب باران و سیستم‌های بازگرداندن حرارت از سیستم انرژی منطقه‌ای خود دانشگاه تامین می‌شود.

 

یک مخزن سه قسمتی آب روی بام و میدان عبور و مرور مجاور ساختمان را ذخیره می‌کند. این آب برای جبران آب کاسته شده استخرها در اثر تبخیر استفاده می‌شود. علاوه بر آن بعنوان آب خاکستری برای آبیاری گیاهان محوطه و فلاشینگ سرویس‌های بهداشتی نیز بکار می‌رود.

 

مرکز آبی دانشگاه UBC در نزدیکی مرکز فارغ‌التحصیلان دانشگاه واقع شده که دارای نمایی سه‌طبقه و پوشیده از هزاران پانل شیشه‌ای است.

شرکت معماری MJMA در سال 1988 در تورنتو تاسیس شد. این شرکت کابینی را نیز در مجاورت دریاچه در اونتاریو ساخته‌است که دارای درب‌های شیشه‌ای کشویی و بدنه فلزی مشکی است.

 

 

 

طراحی استخر دانشگاه

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen