طراحی استادیوم ورزشی سونورا (Sonora) / شرکت معماری 3 (3Arquitectura)

طراحی استادیوم ورزشی سونورا (Sonora) ؛ شرکت معماری 3 (3Arquitectura)

طراحی استادیوم ورزشی سونورا (Sonora) / شرکت معماری 3 (3Arquitectura)

طراحی استادیوم ورزشی سونورا

معمار: گروه معماری 3

محل: سونورا، مکزیک

مساحت: 93624 متر مربع

سال اتمام پروژه : 2013

عکس: الکساندر پاتیموکین، خاویر ساندوال

Sonora Stadium / 3Arquitectura

01

استادیوم ورزشی سونورا به عنوان عنصری تندیس گونه در منطقه، یادآور دهانه‌ی آتش فشان ال کلرادو است و با این ویژگی شناخته می‌شود. ورزشگاه در زیست کره‌ی محافظت شده‌ی “ال پینکیت” واقع شده است. نیاز مبرمی به ساخت استادیوم ورزشی سونورا به عنوان  عنصری هویت بخش برای شهر و ساکنانش احساس می‌شد. این ساختمان برای اولین بار شرایط و امکانات لازم برای توسعه‌ شهری جدید منطقه‌ی پوئرتا در شهر هرموسیلو را فراهم کرد.

 

02

ورزشگاه با استانداردهای کیفیت لیگ‌های برتر و بزرگ طراحی شده است، و در طول روند ساخت و بکارگیری خلاقش، هیئت مدیره‌ی پشتیبان دایموند آریزونا و نمایندگان MLB  کیفیت بالای ورزشگاه را تایید کرده‌اند. ساختار داخلی زمین بازی مطابق با استانداردهای بین المللی و بهترین مصالح و  با تکنولوژی پیشرفته طراحی، ساخته و نظارت شده است. در زیر سطح زمین بازی بهترین و پیشرفته ترین مواد و مصالح استفاده شده است. نوع بکارگیری شن، ماسه، خاک رس، چمن، زهکش، آبیاری و پیاده سازی دقیق شیب زمین و سطوح آن شرایط ایده آلی برای ورزش بیس بال در بالاترین سطح کیفی خلق کرده است.

 

03 طراحی استادیوم ورزشی سونورا (Sonora) ؛ شرکت معماری 3 (3Arquitectura)
طراحی استادیوم ورزشی سونورا (Sonora) ؛ شرکت معماری 3 (3Arquitectura)

ورزشگاه سونورا در ورودی غربی شهر هرموسیلو در ایالت سونورا قرار دارد. ساختمان ظرفیت 16000 تماشاچی با دسترسی کامل افراد به نیازهای ویژه را دارد. صندلی‌ها از جنس پلی پروپیلن، با آلومینیوم مقاومت بالا در قسمت بدون سقف ورزشگاه اجرا شده‌اند. طراحی مسیرهای بین جایگاه تماشاچی‌ها روان و سیال است به همین دلیل تخلیه‌‌ی ورزشگاه به طور میانگین در 15 دقیقه امکان پذیر است.

 

04

استادیوم ورزشی سونورا ظرفیت برگزاری رویدادهای بین المللی مانند سری کارائیب، بیس بال کلاسیک جهانی و یا پذیرش برگزاری تیم لیگ برتر بازی‌های نمایشی را دارد. ورزشگاه اولین مجموعه‌ی ساخته شده‌ی جدید زمین بازی بیس بال در کشور مکزیک است که ویژگی‌هایی در سطح کیفیت بین المللی، ارائه می‌دهد.

 

05

این ساختمان با فرم حلقه‌ی گلبرگ تکی تعریف می‌شود و هندسه‌ی فرم ورزشگاه را از پایه شکل می‌دهد. فضای احاطه کننده‌ی زمین بازی با سازه‌ای شیبدار از طبقات بالا شروع می شود و به سطح زمین می‌رسد. پایه‌های شیبدار فضای داخلی استادیوم در همراهی با طرح معماری منظر طراحی شده است. در واقع منظر استادیوم، محیط پیرامون بین حجم‌ها را طرح‌ریزی و دسترسی‌ها را فراهم می کند، و مسیرهای پیاده‌ای تعریف می‌کند که به ساختمان می‌رسد.

 

06

 

با توجه به اقلیم منطقه و ساخت بنا در صحرای سونورا، یک از بزرگترین و گرم‌ترین بیابانان‌های بخش شمالی قاره‌ی آمریکا، پوشش گیاهی انتخاب شده متناسب با این اقلیم و از گیاهان مقاوم به خشکی انتخاب شده است.

 

در نتیجه این طراحی، استادیوم سونورا دید کاملی به زمین بازی از سطح لابی فراهم می‌کند، به طوری که پس از ورود به داخل یا در حال حرکت، می‌توان در هر زمانی جریان و ادامه‌ی بازی را تماشا کرد.

 

07

 

از قابلیت و ویژگی‌های ساختمان اصلی، سوئیت‌های خصوصی و فضایی برای رویدادهای دیگر اشاره کرد. از جایگاه تماشاچی‌ها  می توان خط آسمان شهر را در افق دید. در زیرزمین، ریزفضاهای باشگاه تیم محلی با تجهیزات و لوازم کامل، فضای استراحت، تفریح و سرگرمی، ماساژ، کمد و رختکن، سالن بدنسازی ، اتاق تمرین بیس بال، سرویس بهداشتی، پارکینگ و مطبوعات ساخته شده است.

 

08 طراحی استادیوم ورزشی سونورا (Sonora) ؛ شرکت معماری 3 (3Arquitectura)
طراحی استادیوم ورزشی سونورا (Sonora) ؛ شرکت معماری 3 (3Arquitectura)

تجهیزات تکنولوژیکی و مدرن شامل  صفحه‌ی نمایش LED در ابعاد 17*14 متر، سیستم روشنایی MUSCO با شش برج روشنایی، سیستم ایمنی و مدار صدا با ظرفیت سیستم صدای فراگیر محیطی، کابین‌های مختص به جریان رسانه‌ها و محل دوربین با توجه به استانداردهای بین المللی از دیگر ویژگی‌های ورزشگاه است.

 

تحریریه پویانو: غفاری

منبع: archdaily