طراحی اتاق خواب خود را برای یک خواب مناسب آماده کنید!

طراحی اتاق خواب خود را برای یک خواب مناسب آماده کنید!

طراحی اتاق خواب برای خواب مناسب : عوامل تاثیر گذار بر یک خواب سالم و مناسب قابل شمارش نیست؛ اما آن چه که در ابتدا به ذهن خطور می کند، سرویس خواب، راحتی اتاق و نظم موجود در فضا است. اگر شما هم به خواب خود اهمیت می دهید، با پویانو همراه باشید:

برای یک خواب سالم…

این یک حقیقت است که هر فردی که در شب خواب کافی و مناسبی داشته باشد، روز خود را سرحال تر و پر انرژی تر آغاز خواهد کرد. اما این که چه میزان خوابیدن مناسب است، نسبت به هر فردی تغییر می کند؛ برای بعضی از افراد 6 ساعت خواب کافی است و بعضی دیگر نیاز به بیشتر از 8 ساعت خوابیدن دارند. اما آن چه که تغییر نمی کند، کیفیت خواب است. عوامل بسیاری مانند بالش و تشک مناسب، ملحفه ها و روتختی های ضد تعریق، نور ملایم، گرمای اتاق و عطر ها و شمع های آرامش بخش در افزایش کیفیت خواب تاثیر گذار هستند. تمام این موارد بر دکوراسیون اتاق نیز تاثیر می گذارند. به همین دلیل ابتدا تمام این لوازم را تهیه کرده و سپس به دکور کردن اتاق خواب خود بپردازید.

اصول اساسی در طراحی اتاق خواب برای خوابیدن :

برای ایجاد یک فضای مناسب برای خوابیدن، نیازی نیست که تمام طراحی اتاق خواب را تغییر دهید. تنها توجه به برخی از لوازم اصلی و تجدید نظر در مورد آن ها کافی خواهد بود. ابتدا میزان نورگیر بودن اتاق را کنترل کنید و بر اساس آن رنگ دیوار ها و نوع چراغ ها را مشخص کنید. استفاده از رنگ سفید در اتاقی که بسیار نور گیر است بعد از مدتی باعث یک نواختی شده و انرژی شما را کاهش می دهد. به جای استفاده از رنگ سفید به تنهایی، از کنتراست میان چندین رنگ روشن بهره ببرید. اگر تخت خواب در قسمت تاریک تر اتاق قرار دارد، می توانید از یک چراغ دیواری بالای تخت استفاده کنید؛ این نوع چراغ ها نسبت به لوستر های اصلی، نور ملایم تری را در اتاق ایجاد می کنند. نور طبیعی خوب است اما باید تحت کنترل قرار بگیرد، به همین دلیل از پرده های تیره و روشن و یا پرده های ضخیم بر روی پرده های توری استفاده کنید.

خوابی مانند خواب زمستانی:

ایجاد تعادل در رنگ های موجود در اتاق بر روی خواب بسیار تاثیر گذار است. استفاده از رنگ سفید به تنهایی برای روشن نگه داشتن اتاق همیشه انتخاب مناسبی نیست. به جای آن از رنگ های پاستلی و ملایم استفاده کنید. هنگام انتخاب رنگ، تنها دیوار ها را در نظر نگیرید، زیرا تمام لوازم موجود در اتاق هم زمان دیده می شوند. به  همین دلیل ایجاد کنتراست و تضاد رنگی در سرویس خواب و لوازم دکوری بسیار با اهمیت است.

یکی دیگر از نکاتی که هنگام دکور کردن و طراحی اتاق خواب باید در نظر بگیرید، اندازه اتاق و خرید تخت خواب و تشک بر اساس آن است.

انتخاب تخت خواب:

اندازه تخت های دو نفره در کشور های مختلف متفاوت است، اما معمولا در اندازه های 160×200 و یا 180×200 سانتی متر هستند. تخت خواب با اندازه 200×200 سانتی متر به عنوان تخت کینگ سایز شناخته می شود. امروزه به دلیل کوچک تر شدن خانه ها و اتاق ها، تخت های یک و نیم نفره با اندازه های 150×200 و 90×140 سانتی متر نیز در بازار وجود دارند. به همین دلیل اگر اتاق باریکی داشته باشید نیز می توانید به راحتی برای آن تخت خواب مناسبی پیدا کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که اندازه اتاق را گرفته و بر اساس آن تخت مناسب را خریداری کنید.

انتخاب تشک:

با پیشرفت تکنولوژی، کیفیت تمام تشک ها نیز افزایش یافته است. اما بهترین تشک، آن مدلی است که برای شما راحت تر باشد. به همین دلیل اولین قانون این است که قبل از امتحان کردن تشک، آن را خریداری نکنید. متخصصان معتقد هستند که تشک هایی که قابلیت تنظیم کردن دمای بدن را دارند و ضد تعریق هستند و گوشه های آن ها تقویت شده است، تشک های بهتری هستند. شاید تشک های مناسب قیمت بیشتری داشته باشند اما فراموش نکنید که مدت طولانی ای قرار است از آن استفاده کنید.

5