طراحی اتاقک هایی بالای ساختمان / Naf Architect & Design

طراحی اتاقک هایی بالای ساختمان / Naf Architect & Design

طراحی اتاقک هایی بالای ساختمان

معماری : Naf Architect & Design

موقعیت: توکیو، ژاپن

زیربنا: 963 مترمربع

سال: 2016

در توکیوی مرکزی، جایی که قیمت زمین بالا است و محدودیت‌های ساختمانی سختگیرانه هستند، چارچوب پروژه اغلب براساس بازدهی و جوانب قانونی تعریف می‌شود؛ تامین حداکثر مساحت زیربنا برای اجاره و حداکثر حجم ساختمان تحت کنترل نور خورشید و محدودیت خط عقب‌نشینی ساختمان دارای اهمیت خواهد بود.

در پرتو تاثیرگذاری هزینه‌ها، این رویکرد به مبلغ سرمایه گریزناپذیر است، اما طراحان براین امید بودند که ایده‌های ذیل بتوانند از طریق ترکیب ساختمان با ساختمان‌های کلبه مانند و یک ساختمان مکعب شکل اصلی، کمی آزادی به پروژه ببخشند.

-با اضافه کردن اکثر گوشه‌های ساختمان به فضای مفید آن بوسیله ایجاد قسمت‌های کلبه مانند در فضاهایی از گوشه‌ها که کاربری آن‌ها از قواعد روتین آزاد بود.

-با در عوض،  فعال کردن استفاده قسمت اصلی ساختمان که فرم آن توسط احجام کلبه مانند تعریف شده‌است.

ساختمان‌های کلبه مانند با نمای آجر کاشی تیره در فضای باریک بین ساختمان اصلی و مرز واحدهای روی روف‌تاپ ساختمان اصلی که سایه نور خورشید را نمی‌شکند، قرار بگیرند. این‌ها سه حجم از ساختمان هستند که فرم معمولی‌ای در پلان و سقف کوتاهی دارند و به این ترتیب به عنوان فضاهای الحاقی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ یک گالری ورودی در طبقه اول، یک اتاق میهمان در طبقه چهارم و یک اتاق ملاقات در طبقه پنجم که از طریق راه پله‌ های خارجی موجود روی بالکن به یکدیگر متصل می‌گردند.

قسمت اصلی ساختمان فضای یک دفتر برای کرایه و با کاشی‌های آجری روشن است. طبقات تنها از طریق آسانسور به یکدیگر مرتبط هستند و پله‌ها به فضای خارج انتقال یافته‌اند تا حداکثر مساحت داخلی تامین شود. طبقات بالاتر دارای بالکن‌های ردیفی مطابق قوانین کنترل سایه هستند و این موضوع متراژ آن‌ها را کاهش می‌دهد. در هرحال، بازشوهای بزرگ با پنجره‌هاب ارسی رو به بالکن، به فضا گشودگی و پیوستگی می‌بخشد.

طراحی اتاقک هایی بالای ساختمان

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily