طراحی آپارتمان 19 مترمربعی در لندن / Ab Rogers Design

طراحی آپارتمان 19 مترمربعی در لندن / Ab Rogers Design

استودیو «ای‌بی راجرز دیزاین» (Ab Rogers Design) با طراحی دو عدد واحد چوبی به همراه جزییاتی که باعث صرفه‌جویی در اشغال فضا می‌شوند تلاش کرده‌است یک آشپزخانه، یک تخت خواب و یک سرویس بهداشتی را در این آپارتمان با مساحت 19 مترمربع جای دهد. نمونه اولیه این طرح در دفاتر توسعه دارایی U+I در وستمینستر مشاهده شده‌است. در این پروژه از تیم معماری خواسته شده که عملکردهای یک خانه سنتی را در یک فضای کوچک و پربازده به صورت فشرده جای دهند.

نمونه اولیه این طرح در دفاتر توسعه دارایی U+I در وستمینستر مشاهده شده‌است. در این پروژه از تیم معماری خواسته شده که عملکردهای یک خانه سنتی را در یک فضای کوچک و پربازده به صورت فشرده جای دهند.

 

پیش از آغاز این پروژه، U+I بازار املاک لندن را به دقت بررسی کرد و تصمیم به خلق خانه‌ای با طراحی پیشرو گرفت که از لحاظ ابعاد کوچکتر و در عین حال مقرون به صرفه باشد.

این استودیو گفت: «زمان آن است که بازاندیشی کنیم و راهی جدید برای زندگی کردن مردم در بهترین قسمت‌های شهر پیدا کنیم.»

 

«این کمپین راه‌اندازی شده توسط U+I در حال حاضر برقرار است و ادامه خواهد یافت تا این پیشفرض که هرچه خانه‌ای کوچکتر باشد کم ارزش‌تر است را به چالش بکشد.»

 

برای به حداکثر رساندن فضا در این آپارتمان، تیم ای‌بی راجرز تصمیم گرفتند دو واحد زندگی چندمنظوره را با یکدیگر ترکیب کنند.

 

یکی از واحدها دارای پلکانی با کشوهایی است که در قسمت بدنه آن تعبیه شده‌اند. پله‌ها به سمت یک تخت خواب دونفره بالا می‌روند، در حالی که در پایین تختخواب مجموعه‌ای از کمدهای توکار بلند جاسازی شده‌است.

در واحد دیگر یک سرویس بهداشتی با کاشی‌های سفیدرنگ به همراه یک فضا برای آشپزی و یک قفسه بزرگتر در وجه خارجی واحد قرار گرفته‌است.

 

هردو حجم از تخته‌های چوب درخت توس ساخته شده و با کفپوش چوبی اما روشن همراه شده تا حس طبیعی «گرم، راحت و ملموس بودن» را برانگیزد.

نیمی از فضای کف خالی از اجزای ثابت گذاشته شده تا ساکنین آپارتمان امکان شخصی‌سازی آپارتمان را با وسایل شخصی خودشان داشته‌باشند. ارتفاع سقف سه متر در نظر گرفته شده تا حس گرفتگی و تنگی در فضا ایجاد نشود.

 

علاوه بر این، آپارتمان دارای یک پنجره بزرگ رو به بیرون است که نور طبیعی را وارد فضا جاری می‌سازد. تافچه بزرگ و برآمده آن فضای خوبی را برای نشستن و آرامش یافتن ساکنین خانه فراهم می‌کند.

متخصصان متعدد دیگری نیز در لندن به ساختن آپارتمان‌های کوچک به عنوان راه حلی برای زندگی شهری روی آورده‌اند.

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی