طراحی آپارتمانی دوبلکس با مکعب های طلایی رنگ در مرکز آن/ Raúl Sánchez Architects

طراحی آپارتمانی دوبلکس با مکعب های طلایی رنگ در مرکز آن/ Raúl Sánchez Architects

طراحی آپارتمانی دوبلکس : استودیوی اسپانیایی «رول سانشز» دو آپارتمان متروک را در مرکز شهر بارسلونا  به خانه‌ای دو طبقه و بزرگ تبدیل کرده‌است که اجزای آن حول دو مکعب طلایی رنگ به ارتفاع دو طبقه چیده شده‌اند. این دو آپارتمان که در طبقات همکف و اول یک بلوک ساختمانی معمولی هشت طبقه در محله «راوال» شهر بارسلونا قرار داشتند هر یک دارای مساحت 55 متر مربع بودند اما بشدت مستهلک و قدیمی بودند.

هدفی که استودیوی رول سانشز می‌بایست برای تحقق آن اقدام می‌کرد، ترکیب این دو خانه جدا با یکدیگر از طریق خلق یک اتاق خواب و راه‌پله جدید بود.

قدم اول در طراحی آپارتمانی دوبلکس ، ایجاد برش در کف طبقه اول بود تا یک نیم‌طبقه در ساختمان ایجاد گردد. کف این نیم‌طبقه هنگام رسیدن به دیوار نما در فاصله کمی متوقف می‌شود اما یک صفحه شیشه‌ای در کف در ادامه آن روی این فاصله تا دیوار نما پل می‌زند و حدود اجزای قدیمی و جدید را در این طرح معین می‌کند.

 

 

مکعب‌های طلایی مرکزی از این کف عبور کرده و بالا می‌‌آیند و حسی قوی از حضور هندسه و نظم را در این فضای داخلی بی‌قاعده برقرار می‌سازند.

 

معمار سرپرست طرح ایده طراحی را چنین توصیف کرد: «ایده طراحی، ایجاد دو حجم مکعبی دو طبقه بود که هر یکی به میزان 45 درجه حول محور اصلیشان چرخیده‌باشند و رئوسشان همپوشانی داشته‌باشند بی آن که دیوارهای اصلی را قطع کنند.»

 

«این ترکیب‌بندی، یک چیدمان شگفت‌انگیز و ساده را خلق می‌کند که در آن دو فرم ایده‌آل، دو مکعب بیرون زده کامل، بر بی‌نظمی موجود تحمیل شده‌اند و به فضای طبقات کمک می‌کند تا سازماندهی پیدا کنند.»

مکعب‌ها که با ترکیب رنگی براق با پودر طلا پوشیده شده‌اند، در پلان آزاد آپارتمان به نوعی فضاها را خصوصی می‌سازند. در مکعب اولی راه‌پله قرار دارد در حالی که مکعب دوم یک کنج خواب را در طبقه بالا مهیا می‌سازد و سرویس بهداشتی، حمام و محدوده سینک را در طبقه همکف تفکیک می‌کند.

 

فضای خواب طبقه بالا و دیوارهای فضای راه‌پله که شامل یک راه‌پله گرد است، کاملا به رنگ مشکی رنگ‌آمیزی شده‌اند. سانشز معتقد است که با ترکیب رنگ مشکی با طلایی که تداعی‌کننده دراماتیک بودن هنر گوتیک است، به هدف خود که ایجاد حس رمزآلودگی و بی‌جهتی است دست یافته‌است.

نیم طبقه بالا شامل آشپزخانه، اتاق غذاخوری، یک حمام و فضای خواب است. این ترکیب‌بندی این امکان را برای نیم ‌طبقه بالا فراهم می‌کند که به شکل یک آپارتمان خودکفا عمل کند و در نتیجه طبقه همکف خانه بعنوان یک فضای کاری یا یک استودیوی عمومی‌تر مورد استفاده قرار گیرد.

فضاهای باز بطور یکدست سفید هستند، از دیوار و کف‌ها گرفته تا حمام‌های مینیمالیستی و واحدهای آشپزخانه.

 

سانشز در مورد احجام مرکزی آپارتمان گفت: «از ابتدا تصمیم این بود که دو حجم مرکزی بایستی متمایز تلقی شوند و هر چیز دیگری بایستی با آن‌ها در تضاد باشد.»

 

«بطور کلی می‌توان گفت که قسمت‌های اضافه شده و جدید رنگی هستند، و بخش‌هایی که از ابتدا موجود بوده‌اند مانند دیوارها، کف و سقف تنها با رنگ سفید رنگ‌آمیزی شده‌اند.»

تنها یک ویژگی از آپارتمان‌های قبلی باقی نگه داشته‌شد. سه اثر نقاشی که مستقیما روی دیوار پشت راه‌پله در طبقه همکف ترسیم شده‌بودند به عنوان آثاری با ریشه برزیلی کشف شدند. همین ویژگی بود که مشتری را که خود اجدادی برزیلی داشت به خرید این آپارتمان‌ها و اجرای این پروژه برای نوسازی تشویق کرد.

گروه معماری رول سانشز قبلا پروژه‌ دیگری به نام آپارتمان تیبات را برای همین مشتری انجام داده‌بود. این پروژه، تبدیل یک زیرزمین با سقف طاقی متعلق به یک خانه بارسلونیایی به یک آپارتمان در زیرزمین بود که اتاق‌های تفکیک شده با پارتیشن‌های منحنی از چوب کاج داشت.

 

 

 

 

طراحی آپارتمانی دوبلکس

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen