شستشوی کاغذ دیواری ؛ گام به گام تا کاغذدیواری هایی که مثل روز اول می شوند!

شستشوی کاغذ دیواری ؛ گام به گام تا کاغذدیواری هایی که مثل روز اول می شوند!

شستشوی کاغذ دیواری ؛ اولین سوالی که هنگام خرید کاغذدیواری مشتریان از صاحب فروشگاه و یا مشاور خرید کاغذ دیواری می پرسند ، این است که آیا این کاغذ دیواری ای که از آن خوششان آمده است قابل شستشو است یا غیر قابل شستشو ؟ با اینکه یکی از امتیازات کاغذ دیواری ها نسبت به نقاشی و رنگ آمیزی دیوار این است که کثیفی و لکه ها را به خود کمتر نشان می دهند و با تکنولوژی های جدید نانو ، گردو غبار و دوده را به خود جذب نمی کنند، با این حال تمیز کردن کاغذ دیواری سالی یک بار لازم می شود. پس در مورد اینکه آیا کاغذ دیواری انتخابی تان پس از نصب شدن به اتاقتان قابل شستشو است حتما مطمئن شوید. اگر خودتان کاغذ دیواری ها را خریداری کرده اید ولی فراموش کردید و خاطرتان نمی آید سعی کنید با فروشگاه کاغذدیواری خودتان تماس بگیرید و در مورد شستشوی کاغذ دیواری سوال بپرسید، کارشناس فروشگاه با دیدن عکس کاغذ دیواری شما هم می تواند در مورد قابل شستشو بودن آن نظر بدهد.

البته ممکن است که شما به منزلی وارد شده باشید که قبلا دیوارهای آن کاغذ دیواری شده است و شناختی هم از شستشوی کاغذ دیواری ندارید و امکان پرسش از فردی با تجربه را هم ندارید. راه حل شناخت اینکه آیا کاغذ دیواری غیر قابل شستشو است این است که به درزهای نصب کاغذ دیواری توجه کنید. غالبا کاغذ دیواری های غیر قابل شستشو به صورت اورلپ ( لبه های روی هم ) نصب میشوند، جهت اینکه لبه های کاغذ از روی دیوار بلند نشوند و چسب کاغذ دیواری زیر کاغذ محفوظ بماند. همزمان باید سطح روی کاغذ دیواری را لمس کنید. کاغذ دیواری های غیر قابل شستشو مانند یک کاغذ ضخیم هستند و ویژگی دیگری ندارند. چرا که هیچ لایه محافظی مانند وینیل بر روی آن پوشش داده نشده است. بنابراین همانطور که سطح روی کاغذ دفتر را دست می کشید ، این نوع کاغذ شبیه به آن و صرفا ضخیم تر است و هیچ حالتی از اینکه جنسی شبیه به پلاستیک و لغزنده بر روی آن حس شود وجود ندارد. کاغذ دیواری های غیر قابل شستشو دارای بافت و عمق متفاوت بر روی سطح کاغذ نیستند. دارای رنگ های غنی و پر رنگ نیستند اما کاغذدیواری های بسیار خوبی برای دکوراسیون اتاق ها و مکان های موقت یا دو سه ساله هستند. البته قیمت کاغذ دیواری های غیر قابل شستشو قاعدتا کمتر از کاغذ دیواری هایی هستند که امکان تمیز شدن آسان را دارند.

تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شستشو

  1. کاغذ دیواری تولید شده با کاغذ paper

تا اینجا متوجه شدید که کاغذ دیواری های غیر قابل شستشو که از جنس کاغذ هستند و لایه محافظ پلی وینیل کلراید pvc ندارند امکان شستشو ندارند. اما به این معنی نیست که نمی توانید آن ها را اصلا تمیز کنید. به هر حال مانند هر دیواری ، روی این دیوار هم گردوغبار می تواند نشسته باشد. یک اسفنج با کیفیت و یا دستمال نانو تهیه کنید و بدون اینکه رطوبتی به آن اضافه کنید صرفا روی کاغذ دیواری را اسفنج یا دستمال بکشید تا خاک ها گرفته شود. در برخی از کاغذ دیواری های غیر قابل شستشو ممکن است بتوان برای از بین بردن لکه مقداری سر گوش پاک کن را بعد از اینکه لکه را با کاردک یا چاقو از دیوار جدا کرد ، مرطوب کرد و به صورت جزئی محل لکه را تمیز کرد. اما فراموش نکنید همان بلایی که با پاک کن خیس بر روی کاغذ دفتر ایجاد می شود را بر روی کاغذ دیواری شیک و مدرن تان نیاورید. کلا در مورد کاغذ دیواری غیرقابل شستشو خیلی نمی توان به از بین بردن لکه ها فکر کرد و بهتر است با آن کنار بیایید چون بهتر از ازبین رفتن و سوراخ شدن محل بزرگی از کاغذ دیواری روی دیوار است. راه حل بهتر این است که آن منطقه را با تابلو و یا قرار دادن وسایل منزل بپوشانید.

  1. برخی از کاغذ دیواری های نانوون

برخی از کاغذ دیواری های نانوون نیز ممکن است قابلیت شستشو نداشته باشند. چرا که این نوع از کاغذ دیواری ها که عمدتا کاغذ دیواری های اروپایی هستند با استاندارد بهداشت اروپا تولید شده اند و از منسوج نبافته تشکیل شده است و به کاغذ دیواری های قابل تنفس نیز مشهور هستند. این کاغذ دیواری ها بدون استفاده از لایه محافظ پلی وینیل کلراید ممکن است تولید شده باشند و این کاغذ دیواری ها قابلیت شستشو و تمیز کردن بالا ندارند. حتما قبل از اقدام به شستشوی کاغذ دیواری ، محل کوچکی از کاغذ دیواری بر روی دیوار را از لحاظ قابلیت شستشو امتحان کنید.

 

شستشوی کاغذ دیواری قابل شستشو

خوب به کاغذ دیواری های هایی رسیدیم که منتظرشان بودیم ، همان هایی که روز اول با این امتیاز که جنس این نوع از کاغذدیواری قابل شستشو است بهای بیشتری پرداخت کرده اید. این نوع از کاغذ دیواری ها به دلیل استفاده از لایه محافظ pvc یا به اختصار وینیل ، مقاومت بالایی در مقابل شستشو و سایش از خود نشان می دهند.

مراحل زیر را برای تمیز کردن  و شستشوی کاغذ دیواری قابل شستشو می توانید خودتان انجام دهید:

  • قبل از هر چیز باید همیشه برای شستشو دیوار چه رنگ شده و چه کاغذ دیواری شده ، گردوغبار ها و دوده ها را از دیوار بزدایید. برای این کار باید یک دستمال و یا اسفنج تمیز را بدون اینکه هیچ رطوبتی داشته باشد به روی دیوار بکشید و کاغذ دیواری ها را تمیز کنید. برای قسمت های بالای دیوار هم می توانید پارچه تمیز را به سر طی ببندید و آن را در قسمت های بالای دیوار بکشید.

  • یک راه دیگر تمیز کردن گردوغبار استفاده از سر جاروبرقی فرچه دار که کاملا تمیز شسته و خشک شده است . جارو برقی کردن دیوار است تا گردو غبار رو به درون محفظه بکشد.
  • یک کاسه و یا تشت کوچک از آّب گرم را به همراه مواد شوینده آماده کنید. مواد شوینده می توانند با توجه به آلودگی و کثیفی کاغذ دیواری متفاوت باشند. مواد شوینده ممکن است پودر رختشویی ، صابون و یا مایع ظرفشویی باشید. اگر بخشی از کاغذ دیواری با خودکار و ماژیک لک شده باشد می توانید یک محلول شوینده جدا با مقدار کمی وایتکس رقیق شده آماده کنید.
  • حالا باید پارچه و یا اسفنجی تمیز را برای تمیز کردن با محلول انتخاب کنید. هرگز از اسکاچ و یا پارچه هایی که دارای بافت زبر هستند استفاده نکنید؛ در غیر این صورت ممکن است همراه با لکی بافت کاغذ دیواری را از بین ببرید
  • پارچه و یا اسفنج را داخل کاسه محلول فرو برده و پس از آغشته شدن محلول شوینده با پارچه ، آب آن را کاملا با فشردن و تکاندن پارچه کاملا خارج کرده و خشک کنید تا حدی که دیگر قطره آبی از آن نچکد. این مساله برای اینکه هنگام کشیدن پارچه به سطح کاغذ دیواری اهمیت پیدا می کند. چرا که آب نباید از کاغذ دیواری نفوذ کرده و به قسمت پشت کاغذ دیواری که چسب خورده است برسد.

  • برای شروع کار ، حتما در محلی از کاغذ دیواری آغاز کنید که زاویه دید و توجه کمتری به آن سمت دیوار وجود داشته باشد. محلول را به روی همان منطقه کوچک بکشید و ده دقیقه صبر کنید اگر اثر منفی و خرابی ای بر روی کاغذ دیواری ایجاد نشد ، می توان به ادامه تمیز کردن کاغذ دیواری در قسمت های دیگر دیوار پرداخت.

  • جهت کشیدن پارچه بر روی دیوار از سمت پایین به بالا است و محدوده دستمال کشیدن را صرفا بر روی همان یک رول انجام دهید. حواستان باشد که لبه های هر رول کاغذ دیواری یعنی همان قسمت درزها را خیلی دستمال نکشید چرا که احتمال نفوذ آب به زیر کاغذدیواری در آن جا بیشتر است و باعث نشود که لبه های کاغذ دیواری کشیده یا پاره شود.

  • یک پارچه تمیز دیگر را با آب ( فقط آب ) خیس کنید . رطوبت آن را بگیرید و بر روی قسمتی که محلول شوینده را به روی کاغذ دیواری کشیده اید بکشید تا مواد شوینده از روی کاغذ دیواری پاک شوند.

 

  • پس از این با دستمال مرطوب مواد شوینده را از روی هر قسمت از کاغذ دیواری پاک کردید ، بلافاصله آن را با دستمال و یا حوله لطیف و تمیز خشک کنید.

شستشوی کاغذ دیواری

آخرین نکته اینکه در مورد کاغذ دیواری های نانوون ، برخی از تولیدکنندگان این نوع از کاغذ دیواری ها ، برای بالا بردن مقاومت کاغذ دیواری نانوون آن را با مقدار وینیل مایع و یا آکریلیک ترکیب می کنند. این نوع از کاغذدیواری ها نان وون در مقایسه با به نوع های مشابه خود که اصلا وینیل ندارند ، قابلیت شستشو پیدا میکنند.

 

 

شستشوی کاغذ دیواری

تحریریه پویانو