شستشوی فرش در منزل را چگونه انجام دهید؟

شستشوی فرش در منزل را چگونه انجام دهید؟

شستشوی فرش در منزل : فرش ها به این دلیل که مدام در حال پا خوردن هستند، به سرعت آلودگی را به خود جذب کرده و کثیف و کدر می شوند. در کنار این موضوع، گرد و غبار هوا را به علاوه ریختن مایعات و بسیاری چیزهای دیگر بر سطح آن ها را نیز در نظر بگیرید. با این حساب، فرش با کثیف شدن، ظاهر اولیه خود را از دست داده و زیبایی منزل شما را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. بسیاری از اوقات، تمیز کردن سطح فرش با جارو برقی و شامپو فرش می تواند تا حدودی زیادی به رفع این مشکل کمک کند و در عین حال باعث شود فرش دیرتر کثیف شود و تا مدت بیشتری ظاهرش را حفظ کند، اما نهایتا بعد از گذشت مدتی با وجود این کارها هم خواهید دید که فرش کدر شده و زیبایی خود را از دست داده است. حتما برای شما نیز سوال پیش آمده که چه باید کرد؟

مسلما شما می توانید فرش خود را به دست شرکت های قالیشویی بسپارید و آن را شیک و تمیز تحویل بگیرید. قالیشویی ها با روش های مناسب به شستشوی فرش پرداخته و از ورود آسیب به آن جلوگیری می کنند. در شرایطی که فرش بسیار کثیف شده باشد، بهتر است آن را به قالیشویی بسپارید، اما در غیر این صورت می توانید از راه دیگری استفاده کنید. راه دیگر این است که خودتان دست به کار شوید و فرش را شستشو دهید.

بهتر است ابتدا فرش را با کمک جارو برقی غبارگیری کنید و گرد و غبار را از لابه لای پرزها بیرون بکشید. سپس به شستن فرش اقدام نمایید.

پیش از آن که برای شستشوی فرش خود وارد عمل شوید، اطمینان حاصل کنید که فرش تان رنگ نمی دهد. برای این کار، یک دستمال را نم دار کرده و روی سطح فرش بکشید. در صورتی که دستمال رنگ گرفت، دیگر چاره ای جز سپردن فرش به قالیشویی نخواهید داشت، اما اگر این طور نبود، می توانید با اطمینان وارد عمل شوید.

برای انجام شستشو، بهتر است فرش روی سطحی قرار گیرد که از شیب مناسبی برخوردار است. این شیب به بیرون آمدن آب از فرش کمک خواهد کرد. آبی که برای شستشوی فرش استفاده می کنید، باید دمای متوسطی داشته باشد. آب گرم باعث رنگ دادن فرش شده و بافت آن را خراب می کند. آب سرد نیز نمی تواند فرش را به خوبی پاک نماید. آب به صورت دوش روی سطح فرش جاری شود. شوینده مناسب برای شستشوی فرش، شامپو فرش یا مایع ظرفشویی است. سعی کنید شوینده های قلیایی را به کار نگیرید. شامپو فرش های مناسب برای شستن فرش آن هایی هستند که خاصیت اسیدی پایین داشته و فاقد جوهر نمک می باشند. پس از این که فرش را به طور کامل شستشو دادید، آن را آبگیری نمایید. برای آبگیری از پارو و حوله استفاده کنید. هرگز فرش را به صورت لوله شده در نیاورید؛ چرا که باعث رنگ دادن آن می شود.

قبل از این که فرش را برای خشک شدن پهن کنید، بهتر است اجازه دهید برای یک ساعت روی سطح زمین بماند تا رطوبت خود را از دست بدهد. فرش را باید در سایه و دور از نور مستقیم خورشید پهن کنید و آن را از پشت آویزان کنید. پس از این که فرش خشک شد، آن را روی سطح زمین پهن کرده و با یک برس یا جارو پرزهای آن را به سمت خواب فرش برس بزنید تا شکل های آن مرتب شده و به حالت اولیه بازگردند.

 

 

شستشوی فرش در منزل

تحریریه پویانو