سیستم مدولار در طراحی داخلی

سیستم مدولار در طراحی داخلی

سیستم مدولار در طراحی داخلی ؛ كلمه‌ی “مدول” معمولا به چيزي از قبل تعيين شده و داراي استاندارد ( از نظر شكل و اندازه) اطلاق ميگردد كه به دفعات قابل تكرار مي‌باشد. به زبان عاميانه تر مدول يك فرم از پيش تعيين و چاپ شده اي است كه در جهت كار مشخصي مصرف مي‌گردد. بطور كلي مدول ميتواند معني يك قطعه كاملي را بدهد كه قابليت جدا شدن از يك مجموعه را دارا باشد. مدول‌ها در رشته‌هاي معماري، رياضي، انفورماتيك، ورزشي و غيره كاربرد داشته و در هريك از رشته‌ها فرم و تعاريف مخصوص به خود را دارا مي‌باشند. معمولا منظور از مدول معماري، يك قواره تعريف شده ( سطح يا حجم ) يا الماني است كه به دفعات تكرار شده و تقسيم بندي متعادلي را در يك ساختمان و يا مجموعه اي از ساختمان ها ايجاد مي نمايد. بر اين اساس مي توان گفت كه معماري مدولار عبارت است از، بهره گيري المان هاي مشخصي كه به دفعات تكرار مي گردند.

در حقيقت يك سيستم مدولار از اتصال واحدهاي استاندارد (مدولها) به منظور ايجاد تركيبي بزرگتر با اجزاء سازنده پيچيده‌تر، تشكيل ميشود كه در برخي از كارها، واحدها ميتواند حذف يا جدا شده و يا با همان ساختار قبلي براي كار جديدي كه از فرم اوليه متفاوت است به كار برده شود.

سيستم مدولار در طراحی داخلي :

معماران و مهندسين طراح مدتهاست كه از سيستم مدولار در طراحي المانهاي پيش ساخته مورد استفاده در فضاهاي داخل ساختمان مانند المانهاي تكميلي و المانهاي تزئيني الهام گرفته‌اند تا جائي كه اين سيستم توانسته است آنها را در ايجاد خلاقيت ، جهت نو آوري در طرح ، در رنگ و در نصب آسان و سريع وسائل مورد نياز زندگي روزمره يا المان‌هاي دكوراتيو ترغيب نمايد بطوريكه طراحي اين المان‌ها هر سال از سال قبل زيباتر، تكميل تر و متنوع تر بوده و چيدمان مطالعه شده آنها در فضاهاي داخلي مي تواند هر نوع سليقه اي را راضی نمايد.

سيستم مدولار طراحی داخلي يك دفتر تبليغاتي در پاريس

پروژه بازسازي دفتري به مساحت 65 مترمربع در طبقه همكف ساختماني در پاريس، موقعيت دفتر به گونه‌اي است كه از طريق پنجره‌ها همچون مغازه اي از بيرون ديده مي شود. در اين پروژه معماران مي‌بايست فضاي كاري مناسب براي پنج نفر، به همراه يك اتاق جلسه كوچك را طراحي نمايند. مكاني براي همكاري افراد مختلفي تحت عنوان كارگردانان هنري، طراحان گرافيك و كارمندان روابط عمومي.

 

معماران در طراحي داخلي اين دفتر از ديوارها، قفسه ها و ميزهايي استفاده كرده اند كه همگي با انبوهي از بلوك هاي مدولار ساخته شده، آنها معتقد بودند كه اين پروژه مي بايست با خلق فضايي آرام و امروزي منعكس كننده روح پويا و نوآورانه‌ی يك دفتر خدمات هنري باشد.

 

به منظور خلق شرايط كاري مناسب در اين دفتر، معماران با بهره‌گيري از مدول‌هاي خاكستري كمرنگ با اشكال و اندازه‌هاي مختلف تركيب‌هاي متفاوتي ساخته و در پيرامون اتاق به گونه‌اي آنها را باهم تركيب نموده اند كه مناطق جداگانه‌اي را براي كار هر كارمند تعريف كنند. همچنين سطوح خاكستري رنگ يكدست بوجود آمده در فضاي داخل، سطح مناسبي براي به نمايش گذاشتن توليدات دفتر به صورت يك نمايشگاه موقت فراهم می‌كند بعنوان مثال يك نمايشگاه موقت عكاسي .

در كنار مدول هاي خاكستري، وجود مدول هاي قفسه‌اي با ابعاد متنوع در پيرامون ميزها علاوه بر تقويت فضاي نيمه خصوصي براي هر فرد ، نياز به فضايي براي ذخيره سازي اسناد و مدارك موجود در دفتر را تامين مي كند.

 

با وجود مدول هاي متنوع در فضاي داخلي اين دفتر ، مسيرهاي حركتي به گونه اي مطلوب تعريف شده است به گونه اي كه هر فرد علاوه بر دسترسي راحت به راهروي مركزي ، ديد مطلوبي نسبت به محيط اطراف خود را دارا مي باشد.

 

سیستم مدولار در طراحی داخلی ؛ در اين پروژه معماران به منظور افزايش سرعت ساخت و ساز از سيستم پيش ساخته براي طراحي و ساخت قطعات مدولار خود استفاده نمودند. بر اين اساس تمامي قطعات مدولار به صورت پيش ساخته و در كارگاه ها ساخته شده، سپس در محل پروژه مونتاژ شده اند. از مهم ترين ويژگي هاي كاربرد سيستم مدولار پيش ساخته در اين است كه ترتيب و چيدمان مدول ها در آن به گونه اي است كه براي انطباق با نيازهاي آينده و تغييرات لازم قابليت دوباره چيني را دارا مي باشند.

سیستم مدولار در طراحی داخلی