سنگ فرش محوطه: تراورتن

سنگ فرش محوطه: تراورتن

کف: سنگ تراورتن محوطه ی بیرونی را در آب و هوای گرم خنک نگه میدارد و یک انتخاب عالی برای کف سازی دور استخر در حیاط است.در سال های گذشته ، سنگ تراورتن یکی از متریال های لوکس به حساب می آمد اما اخیرا به طور چشمگیری قیمت آن کاهش یافته است و به این ترتیب به یکی از رایج ترین متریال ها در انواع کفپوش ها و سنگفرش ها تبدیل شده است که در کنار استخر و در آب و هوای گرم به کار می رود.

سنگ تراورتن حتی در داغ ترین مناطق نیز سطح آن سرد می ماند و احساس خوبی را زمانی که پای برهنه روی آن راه می روید ایجاد می کند.

 

سنگفرش
سنگفرش تراورتن مربعی در یک تونالیته خاکستری – قهوه ای در اطراف آب

 

 

نوعی سنگ آهک متخلخل است که از دسته سنگ‌های تزیینی به شمار می‌رود. این سنگ بجا مانده از رسوبات آب های معدنی غار ها یا چشمه‌های آب گرم یا از رسوب کف دریاها و رودخانه‌ها است که به صورت پهنه‌های نسبتاً وسیع دیده می‌شوند. حفره های کوچکی در سرتاسر این سنگ وجود دارد که به آن بافت منحصر به فردی می دهد و به آن مقاومت قابل قبولی می دهد و به علاوه آن را عایق حرارتی و صوتی می کند. وجود حفره در تراورتن باعث می‌شود در هنگام نصب سنگ، ملات سیمانی داخل این حفرات نفوذ کرده و از سقوط سنگ جلوگیری کند.

 مطلب پیشنهادی: طراحی استخر

 

سنگ تراورتن

 

مزایا:

سطح آن برای لمس خنک می ماند و آن را برای کف سازی اطراف استخر و پاسیو ایده آل می کند.

در رنگ ها و بافت های متنوعی در دسترس اند.

دارای بافت متخلل و مقاومت طبیعی در برابر لغزش

قابلیت نصب خشک

دارای بافت لوکس که ظاهری منحصر به فرد می بخشد

رنگ آن محو نمی شود

معایب:

برخی از بافت ها و رنگ های نادر آن گران قیمت است.

ممکن است هزینه ی آن بیش از کفپوش بتنی شود.

اغلب از شمال آمریکا استخراج میشود و درصد کربن بالایی دارد. (اما بسیاری از آنها امروزه از کشور ترکیه صادر می شود)

 

سنگ تراورتن
ترکیبی از سنگفرش خاکستری رنگ تراورتن در اندازه های کوچک ، ظاهری دوست داشتنی به اطراف این استخر می دهد.

 

 

مطلب پیشنهادی: 12 دیوار و نرده ی متفاوت برای باغچه

 

سنگ تراورتن

 

اندازه و رنگ:

سنگ تراورتن همانند دیگر سنگفرش های سنگ طبیعی در اندازه های بسیار مختلفی به بازار عرضه می شود. اندازه ی رایج آن 6 در 12 اینچ است. سایز های دیگر شامل مستطیلی 6 در 8 تا مربعی 24 در 24 است.

استاندارد ضخامت این سنگ برای استفاده در فضای خارجی منزل 1 اینچ است اما در ضخامت 2 اینچ هم تولید می شوند. نمونه های ضخیم تر به خصوص برای آب و هوای سردتر مناسب است تا اطمینان حاصل شود که سنگ در چرخه ی انجماد و ذوب دچار مشکلی نمی شود. تراورتن با ضخامت و لبه های مختلف برای استفاده در دورچینی استخر در دسترس قرار دارد.

رایج ترین رنگ های سنگ تراورتن از سفید تا سفید قهوه ای هستند. از سفید کاملا خالص عاجی تا کاراملی. رنگ های دیگر عبارتند از: گردویی، خاکستری ، طلایی قهوه ای(در تصویر نشان داده شده) ، لیمویی ، قرمز . بسیاری از رنگ های غیر معمول آن گران قیمت تر هستند.

مطلب پیشنهادی: 10 ایده ی کم هزینه برای تزئین حیاط و باغچه

 

سنگ تراورتن

 

پرداخت سطح:

سطوح صاف و صیقلی که تمام حفره های روی سطح آن برای یک سطح بسیار نرم پر شده اند و بافت متخلخل که سطحی خشن دارد و باعث میشود طبیعی تر به نظر برسد ؛ از شیوه های متداول پرداخت سطوح سنگ تراورتن است.

مطلب پیشنهادی: کاشی در محوطه بیرونی منزل

 

سنگ تراورتن

 

پایداری:

از آنجا که در کشور های دیگر سنگ تراورتن مسافت طولانی را تا مقصد خود طی میکند ، تنها نقطه ی پایداری آن استفاده ی طولانی مدت از این سنگ است. تراورتن عمر بالایی دارد و بسیار با دوام است. اما انتخاب این در کشور هایی مثل کشور ما ، که این سنگ از منابع بومی آن استخراج می شود ، می تواند یک انتخاب پایدار نیز باشد.

سنگ تراورتن
سنگ تراورتن طلایی رگه دار

 

 

سنگ تراورتن

 

مراقبت و نگه داری:

تروارتن برای ساخت دیوار بیرونی کولوسئوم در رم به کار رفته بود بنابراین ما یک نمونه ی تاریخی برای مطالعه داریم زمانی که راجع به تعمیر و حفظ آن صحبت می کنیم.

سنگ تراورتن زمانی که در مقابل نور شدید آفتاب استفاده میشود به مراقب بسیار کمی نیاز دارد و تنها به شستشوی بسیار ملایم هر دو سه سال یکبار نیاز دارد. در مناطقی که میزان رطوبت بالا است ممکن است یک شستشوی عمیق سالانه مورد نیاز باشد.

 

مطالب پیشنهادی:

10 ایده خلاقانه برای تزئین حیاط با مصرف آگاهانه آب

کفپوش باغ و پاسیو

متریال کفپوش در آشپزخانه

10 حیاط خلوت و پاسیو جذاب

 

 

منبع:

a

ترجمه در تحریریه پویانو