سقف قوس دار در طراحی داخلی : سازه و زیبایی را ترکیب کنید!

طراحی داخلی با سقف قوس دار

سقف قوس دار در طراحی داخلی : سازه و زیبایی را ترکیب کنید!

قوس از جمله سازه های کهن در معماری ایران به شمار می رود. از آنجا که بسیاری از مصالح ساختمانی قدیمی مثل سنگ و آجر برخلاف مقاومت مناسب در برابر تنش فشاری، توانایی کمی برای تحمل تنش کششی داشتند، این سازه توانست در ساخت بسیاری از بناها مفید واقع شود. امروزه نیز قوس ها هم در نقش سازه ای و هم در نقش تزیینی به کار برده می شوند. افرادی که مایل به استفاده از فرم های منحنی شکل در طراحی داخلی منازل خود هستند، گزینه های زیادی برای استفاده از قوس در فضاهای مختلف دارند. قوس ها اگر در ابتدای طراحی یک فضا در نظر گرفته شوند، می توانند در نقش باربر نیز به کمک دیگر بخش های سازه ساختمان بیایند. با این حال، شما می توانید قوس ها را پس از اتمام مراحل اولیه ساخت و صرفا جهت زیبایی دکوراسیون داخلی نیز به کار ببرید. برای آشنایی با ایده های استفاده از سقف قوس دار در فضاهای مختلف منزل با پویانو همراه باشید.

سقف قوس دار در فضاهای مختلف منزل با پویانو

سقف قوس دار در اتاق خواب

شاید کم تر دیده باشید که قوس ها در طراحی داخلی اتاق خواب به کار روند، اما استفاده از آن ها می تواند ایده جالبی برای تمایز دادن به فضا باشد. اگر اتاق خواب شما به قدری بزرگ است که می توانید بخش های مختلفی در آن تعریف کنید، قوس ها گزینه های جالبی برای تفکیک فضا خواهند بود. قوس می تواند در حد فاصل دو فضای مورد نظر قرار بگیرد یا سقف یکی از آن ها را شامل شود.

سقف قوس دار در اتاق خواب

سقف قوس دار در آشپزخانه

اگر به دنبال ایجاد یک فضای متفاوت با دکوراسیون خاص در آشپزخانه منزل خود هستید، شاید بد نباشد از قوس و طاق برای رسیدن به خواسته خود بهره بگیرید. قوس ها برای مدت زیادی در قسمت بیرونی و نیمه باز آشپزخانه کاربرد داشته اند و امروزه هم در برخی از طرح های خاص در جهت تفکیک آشپزخانه از نشیمن و سایر فضاها در دکوراسیون به کار می روند.

سقف قوس دار در آشپزخانه

سقف قوس دار در حمام

مسلما در صورتی که شما مایل به استفاده از فرم های منحنی شکل در فضای حمام منزل خود باشید، با این سوال مواجه خواهید شد که کدام قسمت برای اجرای قوس مناسب تر است. اگر حمام منزل شما دارای وان باشد، سقف آن را می توان به صورت طاق اجرا کرد. همچنین می توان مابین دو قسمت حمام از فرم قوس بهره گرفت یا فضای بالای روشویی را به این شکل درآورد.

سقف قوس دار در حمام

سقف قوس دار در راهرو

راهروها یکی از متداول ترین فضاهای میزبان قوس و طاق هستند. از گذشته در طراحی و اجرای راهروهای بسیاری از قوس و طاق کمک گرفته می شده است. این روزها هم اگر شما دوست داشته باشید فضای راهروهای منزل خود را کمی متفاوت جلوه دهید، می توانید سقف آن ها را با استفاده از قوس های دکوری به شکل منحنی درآورید.

سقف قوس دار در راهرو

سقف قوس دار در نشیمن

نشیمن از دیگر فضاهایی است که می توان با استفاده از فرم های منحنی به تفکیک و تزیین محیط آن پرداخت. اگر مایل باشید نشیمن خود را به چند عملکرد مختلف اختصاص دهید، قوس ها می توانند به کمک تان بیایند. شما می توانید با استفاده از فرم های منحنی شکل، محل غذاخوری یا مخصوص تماشای تلویزیون را از بخشی که به پذیرایی از مهمانان خود اختصاص داده اید، جدا کنید.

سقف قوس دار در راهرو

 

 

 

تحریریه پویانو