سرگرم‌کننده‌ترین کتابخانه‌ های جهان!

کتابخانه

سرگرم‌کننده‌ترین کتابخانه‌ های جهان!

سرگرم‌کننده‌ترین کتابخانه‌ های جهان ؛ مسلما ما می‌توانیم برای عشقی که به کتابخانه‌ها داریم طومارهای دور و درازی بنویسیم و خب به نوعی این کار را کرده‌ایم.

در طول سفرها و جست و جوهای مجازی‌مان بارها پیش آمده که با مکان‌های شگفت‌انگیزی برای عاشقان کتاب‌ها برخورد کرده‌ایم. بعد از تصاویر زیبایی که از مشهورترین کتابخانه های سرتاسر جهان در مطلب زیبایی معماری کتابخانه های سرتاسر جهان را از طریق این صفحه اینستاگرام تجربه کنید! منتشر کردیم، تصمیم گرفتیم به دنبال کتابخانه‌های نشاط انگیز دیگری بگردیم که تاکید خاصی روی تخیل بازیگوشی و کارهای عجیب و غریب کتابی دارند. اکثر مردم کتابخوان و خلاق این نکته را به خوبی می‌دانند که ماجراجویی و بازیگوشی چقدر می‌تواند برای روحیه و قدرت ذهن نیرو بخش و شگفتی‌ساز باشد.

کتابخانه‌های خلاقانه و بازیگوش دیگر را که برای عاشقان ادبیات و کتاب از هر سنی ساخته شده در زیر مشاهده کنید.

1

سرگرم‌کننده‌ترین کتابخانه‌ های جهان
سرگرم‌کننده‌ترین کتابخانه‌ های جهان

معمار و طراح کره‌ای moon hoon خانه‌ پانوراما را در کشور کره‌ی جنوبی طراحی کرده که یک کتابخانه‌ چند وجهی را درون خود جای داده است. یک سرسره‌ چوبی (بین خودمان باشد که حتی بزرگسال‌ها هم با لذت از آن استفاده می‌کنند!) که با قفسه‌های کتاب پله‌ای احاطه شده است. هر بخش از ساختار درونی این کتابخانه دو وظیفه را به عهده دارد که باعث شده تا کتابخانه تبدیل به مرکز و قلب خانه شود. خود خانواده همچنین از آن برای چند منظور مختلف استفاده می‌کنند، به عنوان اتاق نشیمن برای گفتگوهای خانوادگی به عنوان میز کار (قسمت پایینی) و در نهایت به عنوان پاتوقی برای دورهمی صمیمی و مطالعه‌ی تفریحی هم استفاده می‌شود.

 

3

 

4

بخش رنگارنگ مخصوص به کودکان در کتابخانه‌ مرکزی سیاتل در طبقه‌ی اول از بازدیدکنندگان استقبال می‌کند اما کتابخانه‌ی حجیم و بزرگ یک زمین بازی غول پیکر ادبی است که برای بچه‌ها در تمام رده‌های سنتی طراحی شده است. سطح روشن و پر نور کتابخانه زیبایی خود را از پیوند و هماهنگی چند عنصر با یکدیگر می‌گیرد طراحی روشنایی و نور پردازی‎، انرژی بهینه‌ ساختمان، سطح شیشه‌ای و پویای ساختمان و رشته‌های فلزی که در نقش شبکه‌های چهارخانه‌ی قاب شیشه‌ها ظاهر شده است. تمام این اجزا به زیبایی هرچه تمام نور را به درون کتابخانه هدایت می‌کنند و این یک محیط شگرف طبیعی است برای جستجوی کتاب و مطالعه آنها.

5
6

این کتابخانه‌ی دانمارکی در واقع یک تاخوردگی عظیم درون مرکز خرید متروپل است. اما طراحی فضای مجزا و سرزنده‌ی درونی آن توسط bosch و fjord کتابخانه را تبدیل به یک ساختمان کاملا جدا و مستقل کرده است. یک واحه‌ی زیبا و بازیگوشانه درون بازار. نوار قرمز رنگی که از فراز بخش‌های مختلف کتابخانه عبور می‌کند در نقش یک عنصر دکوری بامزه و پویا ظاهر می‌شود که گاه و بی‌گاه در بخش‌هایی تبدیل به قفسه‌ی کتاب می‌شود. رنگ‌های برجسته به اضافه‌ی حجم‌ها و شکل‌های ارگانیک (به ویژه لوازم) بازیگوشی و هیجان را در هر بیننده‌ای ترغیب می‌کنند. در واقع تمام اجزای این کتابخانه چنین انرژی و روحیه‌ای را در آدم زنده می‌کنند. درخت‌های مطالعه‌ی الکتریکی سبز رنگ، یک حوض پر از کتاب، فضای مطالعه‌ی پر از مبل‌های کیسه‌ای، قفسه‌های پلکانی پر از کتاب‌های شعر (یک دهان غول پیکر که با صدای موزون و بلند شعر می‌خواند) اتاقک‌های تکنفره‌ مطالعه و سیستم قفسه‌بندی ویژه که تداعی‌کننده‌ی حالت‌های سنتی است همه و همه در کنار هم باعث شده‌اند تا کتابخانه‌ی hjorring بهشتی بشاش و سرزنده برای خوانندگان کتاب باشد.

lesezeichen, magdeburg
8

اگر مطالعه کردن در en plein هدف شما باشد (همانطور که واقعا باید باشد) پس به سمت Magdeburg آلمان تغییر مسیر دهید تا تجربه‌ای منحصر به فرد از یک کتابخانه‌ی عمومی داشته باشید. فضای شهری منطقه تحت سلطه‌ی کارخانه‌های متروک و رها شده است اما ساکنان محلی و معماران KARO بخشی از فضا را احیا و بازسازی کرده‌اند آن هم با پر کردن این محل با کتاب‌های مختلف. فعالیت و سیستم امانت‌دهی کتاب بر اساس نوعی پیمان شرافتمندانه بنیان گذاشته شده است به این نحو که کتاب را امانت بگیر و برگردان و یا کتابی دیگر به جای آن برگردان. همچنین فضای کتابخانه‌ عمومی برای مطالعات عمومی و رخدادهای هنری محلی میزبان تمامی مراجعه‌کنندگان است.

Bibliotek, Safe Haven Orphanage, Ban Tha Song Yang, Thailand
Bibliotek, Safe Haven Orphanage, Ban Tha Song Yang, Thailand

یتیم خانه‌ safe haven orphanage در تایلند به کتابخانه‌ای نیاز داشت که به آموزش کودکان و ارتقای روابط اجتماعی آن ها کمک کند به علاوه ی این که از طریق اینترنت این بستر را مهیا کند تا بتوانند با تمام نقاط دیگر جهان ارتباط برقرار کنند. ترکیبی از بتن، گچ بری، و بامبو فضای کتابخانه را خنک کرده به طوری که جریان هوا را در فضای داخلی آن می‌توانید احساس کنید. طراحی باز کتابخانه هر عابری را به درون آن فرا می‌خواند، بازی‌های فاخر کودکان را به شدت ترغیب می‌کنند که لحظاتی را مکث کنند و آزادانه در میان کتاب‌های خوب رها شوند.

12
11

Soneva kiri  در جزیره koh kood مکانی دایر کرده که تقریبا سازگار با محیط زیست آنجاست. این مکان دارای کتابخانه زیبا و هنری‌ است که نشان‌دهنده تاریخ محلی جزیره است. این کتابخانه مثل مخفی‌گاه بچه ها در بالای یک راه پله چوبی و بادخیز ساخته شده است.

14
15

منطقه ماجراجویی کتابخانه سیار Heilbronn در آلمان شامل تشکچه‌های نرم برای خواندن کتاب و صندلی‌های استراحت روشن بوده و طراحان سعی بر تاکید بر روی خطوط طبیعی و دینامیک برای طراحی این کتابخانه سیار داشته‌اند.

16کتابخانه رنگارنگ، بزرگ و سیار Springville در یوتا یک مکان تخیلی در یک ساختمان مدور است که به سادگی امکان استراحت و لذت بردن چشم‌های شما را در بین کتاب‌های رنگارنگ فراهم می‌کند.

17

سالی تروت یکی از طراحان مطرح، این کتابخانه خانگی را برای خانواده‌ای در استرالیا با صندلی‌هایی آویزان از سقف و دارای کنترل از راه دور طراحی کرده است. امیدواریم که ساکنان این خانه علاوه بر بازی با صندلی‌ها گاهی نیز از آن ها برای پیدا کردن و خواندن کتاب استفاده کنند.

سرگرم‌کننده‌ترین کتابخانه‌ های جهان
سرگرم‌کننده‌ترین کتابخانه‌ های جهان

18

دانش آموزان مدرسه‌ای در نیویورک عاشق کتاب خواندن در کتابخانه رابین هود هستند. این کتابخانه فضای بزرگ و سیال دارد که شما می‌توانید به سادگی در هر گوشه‌ای از آن نشسته و حین استراحت مطالعه کنید.

سرگرم‌کننده‌ترین کتابخانه‌ های جهان
سرگرم‌کننده‌ترین کتابخانه‌ های جهان

20

مقیاس، فضا و فرم سه ضروریت مهم برای طراحی کتابخانه Musashino در دانشگاه هنر توکیو است. چشم شما می‌تواند با شیطنت و مثل یک گربه با بالا و پایین کردن قفسه‌های کوتاه و بلند به دنبال کتاب‌ها بگردد و لذت ببرد. قفسه‌های خالی و فضای روشن باعث شده که این کتابخانه احساس خوبی به شما بدهد.

23
24

چیزی بهتر از مخلوط کردن یک کتابخانه با یک خانه درختی هست؟ یک کتابخانه کوچک درختی در پارک Regent لندن به منظور بالا بردن قوه تخیل و تشویق کودکان و بزرگسالان به مطالعه و کشف ساخته شده است. این کتابخانه بسیار دوست داشتنی و هیجان انگیز است.

25دانش‌آموزان کالج Grinnell از مطالعه در کتابخانه جذاب خود که شبیه زمین بازی بزرگسالان است لذت می‌برند. یکی از دانش‌آموزان در ستایش این کتابخانه گفته که ما آن را باشگاه جنگلی می‌نامیم.

26
27

عنصر کشف و جست و جو یکی از عناصر مهم برای طراحی این کتابخانه در Beijing بوده است. تمرکز این کتابخانه بر روی کودکان است اما بزرگسالان هم می توانند از این فضای رنگی رنگی کمال استفاده را ببرند. اتاق‌های کوچک مطالعه که همچون زمین بازی برای بچه‌ها در رنگ‌های شاد تعبیه شده آن‌ها را وادار به خواندن می‌کند.

کتابخانه‌ های جهان
کتابخانه‌ های جهان
کتابخانه‌ های جهان
کتابخانه‌ های جهان

یک کتابخانه جالب و منحصر به فرد در Netherlands از اشکال عجیب، چوبی و فضایی با رنگ‌های شاد و چشمگیر برای طراحی استفاده کرده است. هر صندلی کتابخانه مثل یک اثر هنری می‌ماند.

تحریریه پویانو| نزاکتی