سبک وینتج در طراحی داخلی

سبک وینتج در طراحی داخلی  یا vintage چیست؟ این به گونه‌ای شاید یک سبک کلاسیک محسوب شود اما آنچه که امروز به طور کلی میتوان گفت و اینگونه در ذهن مردم نقش بسته است این است که وینتیج سبکی نوستالژیک با عناصر کهنه و قدیمی است که یاداور خاطرات سالهای دور و گذشته باشد و قاعده و الگوی خاصی ندارد.

تاریخچه این سبک به بعد از پایان یافتن جنگ جهانی دوم در اروپا برمیگردد که مردم پس از جنگ برای ساختن خانه‌هایشان به خریدن اشیا دست دوم و قدیمی روی آوردند. سبک وینتیج از اوایل سال ۱۹۹۰ میلادی به این ترتیب مورد توجه مردم قرار گرفت.

سبک وینتج در طراحی داخلیدر واقع در تعریف کلی اگر وسیله‌ای در دوره‌ای خاص تولید شده باشد در زمان گذشته مد شده باشد و اکنون نشانه‌های مربوط به آن را همراه داشته باشد و بعد در زمانی غیر از زمان خود مورد استفاده قرار بگیرد وینتیج محسوب میشود.

استفاده از چوب در این سبک مرسوم است. مبلمان چوبی ، کفپوش چوبی سخت و حتی پانل‌های دیواری چوب. از آنجا که در ساخت وسایل قدیمی زیاد از چوب استفاده میشده است اشیا عتیقه و قدیمی چوبی در این سبک را زیاد پیدا میکنید. کهنگی و زنگار و غبار نشسته بر اثر گذر سال‌ها در سبک وینتیج ارزش محسوب میشود و به نمایش گذاشته میشود.

همچنین چرم از دیگر بافت‌هایی است که زیاد در دکوراسیون به این سبک به چشمتان میخورد چرا که از گذشته به ویژه اشراف از چرم برای روکش مبلمان استفاده میکرده‌اند که وقار خاصی دارد همینطور رنگ آن گرما و صمیمیت را القا میکند. چرم همنشینی خوبی در کنار چوب و رنگ‌های گرم دارد.

فرش و قالیچه در سبک وینتیج جایگاه ویژه ای داشته و سعی میشود که از آن استفاده شود. همینطور مرزهای نا مشخص بین فضاهای مختلف مثل نشیمن با غذاخوری به وسیله فرش و قالیچه تعیین میگردد و هر فضا تعریف خودش را دارد.

شاید مبل‌های با سبک کلاسیک و باروک و روکوکو را در این سبک زیاد ببینید. مبل‌هایی با پشتی بلند پایه‌ها و تاج معمولا کنده‌کاری شده ، ویترین و کمد با درب‌های حکاکی شده و تزئین شده.

کاغذ دیواری از عناصر دیگری است که در این سبک طراحی زیاد مورد استفاده قرار میگیرد. کاغذدیواری با طرح‌های گلدار در این سبک از آنجا که بیانگر دوره‌ای خاص است که طراحان در طراحی داخلی از آن استفاده میکرده‌اند وینتیج محسوب میشود.

مبلمان و اکسسوری‌های دکوراسیون به سبک وینتیج یکی از ترندهای محبوب اخیر طراحی است. عناصر معماری به سبک وینتیج طراحی داخلی رمانتیک ، لوکس ، مجلل و مدرن به شما میدهند که میتوانند با مبلمان ، اکسسوری طراحی و لوازم روشنایی به سبک وینتیج تکمیل شوند.

این تصور که وینتیج حتما باید کلاسیک باشد غلط است. ترکیب وینتیج با سبک مدرن میتواند بسیار جذاب ، خلاقانه و منحصر به فرد به نظر بیاید.

ایده‌های مدرن و وینتیج با هم ترکیب میشوند و فضایی جذاب و نوستالژیک به وجود می آورند.

باید دقت شود که اشیا وینتیج دقیقا باید مرتبط به همان سال و دوره باشد و در همان زمان تولید شده باشد. وسیله‌ای که امروز اما با نشانه‌های قدیمی تولید شوند در سبک دیگری جای میگیرند که رترو نام دارد.

پس اگر دکوراسیونی به سبک معاصر و مدرن دارید از اینکه وسیله‌ای وینتیج را در آن قرار دهید نباید هراسی داشته باشید.

 

 

 

سبک وینتج در طراحی داخلی

گرداوری در تحریریه پویانو|نبیلو