سبک دکوراسیون فرانسوی اصلی را چطور در خانه مان پیاده سازی کنیم؟

سبک دکوراسیون فرانسوی اصلی را چطور در خانه مان پیاده سازی کنیم؟

سبک دکوراسیون فرانسوی : از سبک طراحی دکوراسیون شابی چیک ( shabby chic ) و فرنچ پروینسیال (French Provincial) عبور کنید. در زیر با خواندن حقایق نادرست و واقعیت‌ها در مورد سبک طراحی اصیل فرانسوی با این سبک دکوراسیون بیشتر آشنا می‌شوید.

طراحی دکوراسیون به سبک فرانسوی اغلب با دیگر سبک‌ها به اشتباه گرفته می‌شود حتی برخی از طراحان داخلی که خود در فرانسه متولد شده اند اذعان داشتند که در ابتدا نمی‌دانستند که سبک فرانسوی وجود دارد و برای شان سوال بود که منظور مشتریان از سبک طراحی فرانسوی چیست.

با کمی تحقیق در مورد سبک دکوراسیون فرانسوی به سرعت متوجه می‌شوید که در اکثر موارد معنی سبک فرانسوی وجود لوازم و قطعات سفید شده، برخی اشیائ عتیقه نما، شمع‌ها و فانوس های دریایی زیاد با لوسترهای چشمک زن کریستالی، حوله‌های کتانی، تورهای سفید زیبا و سینی‌های نقره ای می‌باشد.

اما این ها چیزهایی هستند که به سبک دکوراسیون  Shabby Chic یا French Provincial شهرت دارند و اگرچه شباهت هایی میان آن ها و سبک دکوراسیون فرانسوی وجود دارد اما ظاهر هیچ کدام دکوراسیون اصیل فرانسوی نیست. اکنون این سوال در ذهن شما نقش می‌بندد که پس سبک طراحی داخلی فرانسوی چیست؟ بیایید با هم بعضی از اصول واقعی سبک دکوراسیون فرانسوی را کشف کنیم.

هر استان در فرانسه سبک و هویت مخصوص به خود با ساختمان ها، متریال‌ها و رنگ‌های مختلف دارد. هر چند هر متریالی ممکن است در هر جای کشور و در هر فصل سال قابل دسترسی باشد اما هنوز هم حس خاصی از هویت مربوط به هر منطقه، همراه با حسی از تعلقات و فرهنگ وجود دارد که به سختی می‌توان آن ها را متزلزل کرد.

بر طبق این گفته، وقتی به اندازه کافی دقت کنید برخی نکات رایج در سبک های مختلف کشور فرانسه مشهود هستند هرچند که آن ها ممکن است چیزی باشند که شما انتظارش را ندارید.

حقیقت نادرست شماره 1: سبک فرانسه تماما مربوط به لوازم تزئینی و گران قیمت است

اگر فکر می‌کنید که سبک دکوراسیون کاخ ورسای(Versailles) چکیده ای از سبک اصیل فرانسوی است در اشتباه هستید. این شاید  در دوران سلطنت لویی چهاردهم، دوره هزینه‌های شدید و فساد درباری شاهزادگان فرانسوی صدق می‌کرد اما همین افراط پادشان منجر به سقوط آن‌ها شد.

واقعیت: مدرن بودن نکته مهمی است. مدرنیته قسمت اعظم و مهم سبک فرانسوی است چه آن را در روش دکوراسیون خانه‌های مان یا در پوشش و تزئینات آن به کار ببریم. به طراحی حساب شده که در عین حال ظریف و محتاطانه است فکر کنید. حتی در اتاق خواب‌های کودکان، سبک فرانسوی معمولی همه چیز را در حداقل نگه می‌دارد. برای مثال یک پالت رنگ ساده و لوازم دکوری به دقت انتخاب شده که فضایی شسته و رفته ایجاد می‌کند که با رشد کردن کودک می توان آن را به سادگی تغییر داد.

حقیقت نادرست 2: در سبک فرانسوی صرفا از لوازم لوکس استفاده می‌شود

استثنائاتی وجود دارد اما به طور کلی در سبک فرانسوی تمایل به انتخاب محصولاتی با ظاهر شیک و با کیفیت که گران به نظر نمی‌رسند وجود دارد. در این سبک سنگ‌های عتیقه، کتان های سنگ شور، چوب‌های هواخورده در کنار متریال های براق و چشمک زن نظیر مرمر، تراورتن، چوب های جلایافته، پارچه های طلاکوب یا ابریشمی در کنار هم آورده می‌شوند. هیچ اشکالی ندارد که در این سبک از لوازم ارزان قیمت یا دست دوم استفاده کنید مادامی که احساس می‌کنید آن ها با فضای شما کاملا مطابقت دارند.

واقعیت: سبک دکوراسیون فرانسوی تماما به هارمونی و هماهنگ بودن اشیاء اشاره دارد

برای اکثر مردم فرانسه، ظرافت‌های خودمتظاهر ناخوشایند و فاقد جذابیت است و ظرافت و زیبایی را در هماهنگی و اعتدال می‌بینند. این بدان معنا نیست که آن ها از لوازم ظریف و لوکس خوششان نمی‌آید بلکه آن ها صرفا وسایلی را که برای نگاه ها بسیار خیره کننده هستند و به عبارتی وسایلی که بلند فریاد می ‌زنند «به من نگاه کن! به من نگاه کن» را دوست ندارند. مهم نیست که آن ها گران قیمت باشند بلکه باید ظاهری متعادل داشته باشند.

فرانسوی ها به طراحی و اشیائی کارآمد، عملی، زیبا و نوآورانه علاقه دارند. این به خاطر این است که خانه‌های فرانسوی معمولا کوچک هستند و فضای شان آنقدر زیاد نیست که آن را با لوازم غیرضروری هدر بدهند. هر چیزی در این سبک یا باید نقش و کاربردی داشته باشند یا بسیار پرزرق و برق باشند و یا در آن واحد هر دو ویژگی را داشته باشند تا به عنوان لوازم غیرضروری خوانده نشوند.

تعادل جزء اساسی سبک دکوراسیون فرانسوی است. شاید در این سبک لامپی با پایه برنجی براق مشاهده کنید اما می‌بینید که ظاهر آن با بقیه دکوراسیون متعادل شده است.

متریال مورد استفاده در این سبک از اهمیت زیادی برخوردار هستند و در آن به شدت روی متریال های با کیفیت و اصالت تمرکز می‌شود نظیر سنگ، تراکاتا، چوب، گچ، پشم، آهن، استیل.

کتان چه مدل قدیم یا جدید آن احتمالا یکی از محبوب ترین پارچه هاست و این به خاطر زیبایی ظریف آن هاست. کتان نرم و لطیف است و در عین حال بی نظمی‌هایی در آن دیده می‌شود، آن ها را می توانید چین بدهید، تا کنید و روی سطح صاف پهن کنید. ظاهر کتان کامل و بی‌عیب و نقص نیست اما روی هر جایی که بندازید ظاهری طبیعی به خانه می‌دهد.

حقیقت نادرست 3: مردم فرانسه در خانه‌های تماما سفید رنگ زندگی می‌کنند

منسوجات سفید، لوازم خانگی سفید، مبلمان سفید، کفپوش آهکی سفید، دیوارهای سفید. بنا بر برخی دلایل بسیاری از مردم فکر می‌کنند که خانه های فرانسوی همچون یک معبد سفید هستند.

بله، رنگ سفید در سبک فرانسه به طور عمده استفاده می‌شود و رنگ استاندارد ساختمان است اما دکور سفید گاهی اوقات به عنوان سرد و فاقد جذابیت تلقی می‌شود که در این موارد فرانسوی ها از ترکیب آن با رنگ های دیگر واهمه‌ای ندارند.

واقعیت: فرانسوی ها عاشق رنگ های خنثی هستند

از لحاظ رنگ، پالت فرانسوی همان اصل ظرافت و لطافت را پیروی می‌کند و در آن به طور عمده از رنگ های خنثی استفاده می‌شود. بژ، سفید، خاکستری، سیاه، آبی کم رنگ، قهوه ای، قهوه ای-خاکستری و نعنائی اساس بیشتر طراحی داخلی های سبک فرانسوی هستند.

طرح و نقش های مورد استفاده در این سبک کاملا محتاطانه انتخاب می‌شوند و در اغلب موارد نقش و نگارها از طریق لوازم خانه و منسوجات اضافه می‌شوند تا جزئیات معماری و ساختاری. اما فرانسوی‌ها از اضافه کردن رنگ ها نیز دریغ نمی‌کنند. هنگام استفاده از رنگ ها، در سبک فرانسوی معمولا از رنگ های پرهیاهو و شادابی که جلوه گیرایی پدید می‌آورند استفاده می شوند. با این حال، اتاق شان را با محدود کردن رنگ ها به یک یا دو رنگ یا چند رنگ از یک خانواده ساده و بی پیرایه نگه می‌دارند.

از آن جایی که خانه های فرانسوی معمولا کوچک هستند، مردم فرانسه از رنگ ها به عنوان روشی برای به حداکثر رساندن فضای شان استفاده می کنند. برای مثال در یک اپارتمان تک خوابه از طریق رنگ‌ها بخش های مختلف را زون بندی می‌کنند تا به هم ریختگی و آشفتگی منزل شان را کاهش دهند و  برای آن جلوه ای هارمونی و هماهنگ بسازند.

این عکس نمونه مثال خوبی است. رنگ یکسانی بر روی دیوار و قفسه به کار رفته است. در نتیجه، اتصالات قفسه با دیوار ترکیب شده و نتیجه مینیمال و یکدستی پدید آمده است.

برخی از محبوب ترین رنگ های شاخص این سبک آبی طاووسی، سبز لیمویی، صورتی پرررنگ، بلوند بیسکویتی، زرد چرک و قرمز می باشد. اما همیشه در ذهن داشته باشید که این ها به شدت در هر منطقه از فرانسه ممکن است متفاوت باشند.

حقیقت نادرست 4: سبک دکوراسیون فرانسوی سنتی و از پیش تعریف شده است

اگر فکر می‌کنید دکور مجلل، مبلمان بزرگ، خطوط مستقیم و تمیز، تقارن کامل، ظاهر بی‌عیب و نقص و خانه منظم و مرتب تماما مربوط به سبک فرانسوی می باشد پس احتمالا تا به حال خانه‌ای به سبک فرانسوی را از نزدیک ندیده اید. در پاریس، آپارتمان‌هایی با ابعاد متوسط برای یک خانواده 4 نفره حدود 60 متر مربع است. در نتیجه، بیشتر اتاق ها چندمنظوره هستند و در آن ها تا جای ممکن از مبلمان کم جا و چندمنظوره استفاده می‌شود.

ساختمان های قدیمی فرانسه اگرچه اتاق های بزرگی دارد اما آن ها معایب خودش را دارد و هر کس توان زندگی در آن جا را ندارد چرا که باید کفپوش‌های فرسوده و دیوارهای گچ ریخته را تحمل کند. در حقیقت خانه‌های فرانسوی قدیمی به همان اندازه که می توانند جذاب باشند می‌توانند ناقص و پرعیب هم باشند.

واقعیت: عناصر التقاطی یا گلچین شده زیادی در این سبک وجود دارند. یکی از نکات کلیدی سبک دکوراسیون فرانسوی گلچین بودن عناصر و لوازم آن است. از آن جایی که سرزمین‌ها و معماری فرانسه انعکاسی از هرازان سال تمدن در حال تکامل را نشان می‌دهد، نمی‌توانیم بگوییم یک هویت فرانسوی واحد وجود دارد. زندگی آن ها از یک تاریخ پیچیده و مختلط تاثیر پذیرفته و این در نحوه دکوراسیون منزل شان نیز اعمال شده است. در این سبک خطوط و متریال‌ها، دوره‌ها و سبک‌ها با یکدیگر ترکیب می شوند اما اغلب یک پالت رنگ محدود به پیوند خوردن تمام چیزها با یکدیگر کمک می‌کند.

حقیقت نادرست 5: سبک Provincial در همه جا هست حتی در پاریس

این حرف کاملا اشتباه نیست و دکوراسیون Provincial در سبک فرانسه هم وجود دارد. سبک Province در همه جا به جز پاریس وجود دارد که شامل دهکده‌های اطراف، شهرستان های کوچک و شهرهای بزرگ می‌شود. همانطور که قبلا ذکر کردیم، فرانسه از نظر سنت و جغرافیا یک کشور متنوع است و این بدان معناست که سبک Provincial از شهری به شهری دیگر ممکن است کاملا متفاوت باشد.

سبک Provincial معمولا شامل مبلمان سفید رنگ آمیزی شده، ساختارهای چوبی، تزئینات آهنی فرفوژه، دیوارهای آهکی کم رنگ، کفپوش های ماسه سنگ یا قرمز مایل به قهوه ای می‌باشد. این سبک اندکی روستایی و در عین حال شیک است اما نیاز به عناصر ساختاری قوی دارد تا خوش بدرخشد. این در خانه‌های برون شهری عمومی ممکن است کمی کسل کننده به نظر برسد. درحالی که بسیاری از مردم فرانسه چنین سبکی را دوست دارند، آن ها اغلب از آن به عنوان روشی برای اضافه کردن لوازم دکوری در محیط های معاصرتر استفاده می کنند.

فرانسوی ها ممکن است از این سبک در خانه های روستایی و قدیمی تر بیشتر استقبال کنند اما ظاهر کلی اغلب برای گردشگران، خانه های ویلایی و اتاق های خواب ایجاد می‌شود.

سبک دکوراسیون فرانسویواقعیت: فرانسوی ها سبک روستایی یا Provincial  دوست دارند ولی کلیشه را دوست ندارند. به طور کلی مردم فرانسه از کلیشه بودن به شدت متنفر هستند و داشتن خانه ای که طراحی داخلی آن کاملا با یک سبک هماهنگ شده بدون این که هیچ تناقض تعجب برانگیز یا ترکیبی جالب داشته باشد برای آن‌ها در بهترین و بدترین شرایط خسته کننده و فاقد جذابیت به نظر می‌رسد.

اگرچه فرانسوی‌ها برخی از متریال مورد استفاده در سبک French Provincial نظیر کتان، چوب، فرفوژه و سنگ را دوست می‌دارند اما این متریال ها را در بازتعریفی معاصرتر از آن چه که انتظار دارید به کار می‌برند.

در این اتاق این مسئله به روشنی بیان شده است. خطوط صاف و بدون تزئینات کابینت روشویی، سینک، آینه و شیر آب‌های امروزی جنبه مدرنی به این خانه ی سنتی که دارای سقف بلند، کفپوش سرخ لعابی، نردبان روستایی و روتختی خط دار می باشد افزوده است.

 

 

 

 

سبک دکوراسیون فرانسوی

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz