ویژگی های سبک آرت دکو Art Deco در طراحی دکوراسیون داخلی

ویژگی های سبک آرت دکو Art Deco در طراحی دکوراسیون داخلی

سبک آرت دکو Art Deco ؛ سبک طراحی آرت دکو (art decor) با جلوه سنتی و درخشش جذاب و گیرایی که دارد ویژگی برجسته و خیره کننده ای به هر خانه می‌دهد.

آرت دکو چیست؟

سبک آرت دکو در دوران بین جنگ های جهانی اول و دوم گسترش پیدا کرد و در اواخر دهه 1920 و  اوایل دهه 1930 میلادی به اوج خود رسید.

در این سبک روی ظاهر و شکل به اندازه کاربردپذیری تاکید می‌شود و روی زرق و برق و لوکس بودن تمرکز می‌گردد. هرچه رکود اقتصادی بزرگ غرب رشد می‌کرد محبوبیت سبک آرت دکو بیشتر می‌شد چرا که این سبک حس فرار از واقعیت را برای ملتی که ناامیدانه به آن نیاز داشتند فراهم می‌کرد.

چرا این سبک طراحی محبوبیت یافت:

سبک آرت دکو بهترین مظهر دهه پرشور و هیاهوی 1920 می‌باشد. آرت دکو پویا و شیک با ظرافت پیچیده و طرز فکر رو به جلو است و جلوه ای از تجمل و رفاه را همانند زیبایی یک صدف مروارید در جهان پراکنده می‌کند.

شما این سبک را دوست خواهید داشت اگر ویژگی های زیر را داشته باشید:

جواهرآلات متمایز و زرق و برق دار را دوست دارید، در آخرین میهمانی خود لباس مشکی پولکی پوشیده اید، میل به زندگی کردن در سوال جنوبی میامی آن هتل های پرزرق و برق را دارید. مدت هاست که از فلز کروم و استفاده از آن خوشتان می‌آید.

سبک آرت دکو Art Deco در طراحی  اخلی

راز این سبک آرت دکو : روشنایی خاطره انگیز

حال و هوای فضا در سبک آرت دکو همه چیز آن است و نورپردازی لایه لایه برای ایجاد جو مناسب ضروری است. پرتوهای چراغ ها و دیوارکوب ها به سمت بالا یا پایین می‌تابند تا درخششی گرم و گیرا ایجاد کنند. لوازم مربوط به آرت دکو در زمان مربوط به خود با متریال‌های درخشان و صیقلی نظیر کروم و برنج بسیار مدرن محسوب می‌شدند و بسیاری از آن ها تاثیر هندسی قوی که یکی از شاخصه های این سبک می‌باشد را منعکس می‌کردند.

سبک آرت دکو دارای مرزهای روشنایی با شکوه و اغراق آمیز بوده اما همچنان ظرافت بنیادی خود را حفظ کرده است.  الگوی اشعه‌های خورشید (که موتیف محبوب این سبک می‌باشد) که از این چراغ دیوارکوب انتشار می‌یابد ویژگی خیره کننده ای به محیط می‌افزاید که موجب پویایی آن می‌گردد.

سبک آرت دکو Art Deco

راز سبک Art Deco : هندسه قوی

شاید شاخصه اصلی سبک آرت دکو تاکید آن بر اشکال هندسی باشد. الگوهای زاویه دار، طرح های پله ای و انحناهای برجسته همگی بدون وجود الگوها و نمایه های شلوغ و پیچیده نشانگر جلوه این سبک هستند. عکسی از تئاتر خیمه ای مربوط به دهه 1930  خصوصیات این سبک را برای شما هویدا می‌کند.

همانند کار یک خط چشم، کاشی های مشکی رنگ در این حمام به تعریف فضا و جلب کردن نگاه ها به سمت خود کمک کرده است(تصور کنید که اگر طرح این کاشی فقط با پالت سبز نعناعی و سفید بود چه قدر بی‌پیرایه و ساده می‌بود). این کاشی های سیاه رنگ صفحات مستطیلی و مربعی سینک، آینه ها و چراغ های دیوارکوب را برای داشتن انسجام بصری و تبادل زیبای زاویه ها پیوند داده است.

سبک آرت دکو Art Deco

سطوح براق و صیقلی راز سبک آرت دکو

همراه با ته رنگ‌ های شاد امیدبخش و نظر به آینده، همه چیز سبک آرت دکو درخشش، درخشش و درخشش است. لاک الک، فلز و چوب جلایافته و رنگ های براق به منظور ایجاد جلوه درخشان و جذاب ترکیب می‌شوند. لوازم آینه ای و شیشه های درخشان موجود در سرتاسر یک اتاق سبک آرت دکو به آن ویژگی انعکاسی می‌دهد.

آیا می خواهید فضای آرت دکوی خود را بیش از اندازه زیبا کنید. چرم مصنوعی دان دان را اضافه کنید. این یک ماده شبه چرم است که در قدیم نمونه اصل آن را از پوست کوسه و سفره ماهی‌ها می‌ساختند. نگران نباشید نسخه تقلبی موجود در بازار آن بسیار شبیه نمونه اصل است بدون این که نگرانی  درباره خشونت علیه حیوانات را دربر داشته باشد.

سبک آرت دکو Art Deco

راز سبک آرت دکو : منسوجات با شکوه

بافت طبیعی و الیاف ساده در این سبک طراحی وجود ندارد. به جای آن الگوهای ترسیمی و بافت های نرم و لطیف غالب هستند. پارچه های ساتن، ابریشم، وینیل را به عنوان پارچه هایی که لمس لطیفی دارند ترکیب کنید. فرش ها، موکت ها و پارچه های رومبلی با اشکال هندسی و نقوش پرنواخت را انتخاب کنید. استفاده از پارچه های دارای نقوش مربوط به حیوانات مانند پارچه های پلنگی یا گورخری نیز در این سبک مناسب هستند.

رگه‌هایی از طلایی یا نقره ای متالیک جلوه ای فوق العاده لوکس و فاخر به سبک آرت دکو می‌دهند. در این کار اغراق نکنید اما در انتخاب منسوجاتی که اندکی درخشش دارند نظیر یک لحاف بافته شده با نخ های طلایی، یک بالشت با دوخت و دوزهای نقره ای با خیال راحت عمل کنید.

راز سبک آرت دکو : رنگ مشکی و سفید

سیاه و سفید پالت رنگی ویژه آرت دکو است. این پالت ظاهری کلاسیک، ظریف و مانا دارد که جذابیت ذاتی پالت سیاه و سفید طوری است که گویی همانند یک کت و شلوار سفارشی مخصوص این سبک دوخته شده است. به علاوه طرح سیاه و سفید با درخششی همراه است که تداعی گر شاخصه اصلی سبک آرت دکو می‌باشد.

به دنبال رنگی غیر از سفید و مشکی می‌گردید؟ از رنگ های روشن استفاده کنید. زرد طلایی، سبز آبی، آبی طاووسی و ارغوانی شاهوار همگی نوعی انرژی با خود دارند که در سبک آرت دکو به اوج خود می‌رسند.

با این حال در مورد استفاده از این رنگ های روشن اعتدال را رعایت کنید چرا که طراحی های سبک آرت دکو به سمت سبک مینیمالیستی گرایش دارند بنابراین محتاطانه انتخاب کنید. آن ها را در برابر یک پس زمینه خاموش و کمرنگ قرار دهید و به یکی یا دو تا انتخاب غالب بسنده کنید تا جلوه چند رنگ شلوغ و متراکمی ایجاد نشود.

سبک آرت دکو Art Deco

راز سبک آرت دکو : مبلمان براق و لاک جلا خورده

به خاطر شاخصه درخشندگی آرت دکو، لاک براق در طول این دوره به شدت محبوبیت پیدا کرد. براقیت جذاب باعث جلوه تماشایی برای عناصر می‌شود همانند شکل زیبای این تاج تخت که به خاطر براقیتی که دارد زیباتر شده است. شما هرگز در انتخاب  رنگ های کلاسیک مشکی، قرمز یا سفید در کنارهم در اشتباه نمی افتید اما فراتر از اصول اولیه فکر کنید و پالت رنگی ساده‌ای را با یک قطعه خاصی که با رنگ لاکی خیره کننده نظیر خرمالویی پوشیده شده است گرم و پرانرژی تر کنید.

به لوازم لاک خورده از طریق ابزارهای پرزرق و برق درخشش و زیبایی بیشتری اعطا کنید. به دنبال درب، دراور و دستگیره های کابینت وینتیج باشید یا برخی از بازتولیدشده‌های در دسترس را انتخاب کنید. اشکال هندسی زاویه دار را انتخاب کنید تا در راستای مسیر این دوره از زمان باشند.

راز سبک آرت دکو : مبلمان آینه کاری شده

کنسول ها، قفسه ها و میزهای آینه‌ای در اتاق های سبک آرت دکو یافت می‌شوند. البته نباید زیاد از آن ها استفاده کنید تا موجب سردرگمی شود و فضا نباید طوری باشد که با ورود به آن بخواهید از انعکاس های زیاد نور آن فرار کنید بلکه دو یا سه قطعه را انتخاب کنید تا صرفا به افزایش نور و درخشش کمک کنید.

یک آینه قاب دار را بالای یک اثاثیه یا مبلمان آینه ای نصب کنید تا جذابیت مضاعفی ایجاد گردد. چوب بامبوی سفیدی که حاشیه این آینه را در اتاق پذیرایی در برگرفته است با پس زمینه خود به اندازه کافی ادغام می‌شود تا از تحت الشعاع قرار دادن میز آینه ای که ستاره دکوراسیون این اتاق است جلوگیری شود.

سبک آرت دکو Art Deco
سبک آرت دکو Art Deco

راز سبک آرت دکو : تقارن

درست به خاطر تاکید روی خطوط و اشکال، سبک آرت دکو دارای تقاران بنیادی است که البته از سبک ویکتوریایی ابتدایی و فلسفه هنر مدرن دکوراسیون فاصله می گیرد. این رویکرد تقارن در تمام جنبه های این سبک از معماری تا طراحی مبلمان تا محل قرار گرفتن آکسسوری ها و لوازم هنری هویدا می‌باشد.

تقارن به معنای خطوط توپر و نمایه های مستقیم نیست. انحنای تماشایی و روان این آینه تعادل را حفظ می‌کند اما به لطیف کردن فضا کمک می‌کند. چینش زیر آینه و روی میز نیز همین تم را تکرار می‌کند.

 

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz