ساندویچ پانل در ساختمان

ساندویچ پانل در ساختمان

ساندویچ پانل در ساختمان

ساندویج پانل یا ساندویچ پنل پنل کمپوزیت آلومینیم (ACP)  یک لایه عایق فشرده می باشد که از دو سمت با دو لایه از ورق محدود شده است ( دلیل اسم مصطلح آن این است که همانند یک ساندویچ  که با دو نان پوشانده شده است)  این ماده عایق لازم است که دارای خواص فیزیکی متفاوتی باشد ، نرم و بسیار سبک نیز باشد. ساندویچ پانل ها در دو نوع دیواری و سقفی تولی می شوند. مواد تشکیل دهنده ساندویچ پانل از پلی اورتان ، پلی استایرن و پشم سنگ می دهند. کاربرد ساندویج پنل در استفاده آن به جای دیوار ها یا تیغه های آجری و سفالی می باشد.

ساندویچ پانل در ساختمان

ساندویچ پانل در ساختمان

استفاده از ساندویچ پنل در مصارف ساختمانی دارای مزایایی است که عبارتست از:

1- وزن کم و سبک بودن: از آنجایی که بین دو لایه ساندویچ پانل از مواد سبک استفاده شده است طبیعتا وزن آن بسیار کم می شود. در مقایسه بین وزن یک دیوار آجری یا سیمانی و دیواره ساندویچی گاها شاهد 50 برابر کاهش وزن خواهیم بود. این ویژگی تاثیر بسیار زیادی در سبک سازی بنا هنگام محاسبات در مقابل با زلزله دارد و همچنین هزینه تمام شده پس از زیرسازی به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد

2- دارا بودن مقامت بالا:

با آنکه این پانل های ساندویجی دارای وزن بسیار کمی هستند، با این حال از مقاومت فوق العاده ای در مقابل انواع بارها و نیروهای فشاری و ضربه ای برخوردار هستند. این پانل ها قابلیت این را دارند که نیروهای وارده را به خوبی جذب کنند و در نتییجه سبت به چوب مقاومت بالاتری دارند. بنابراین در ساخت دیوار و سقف های کاذب بدلیل اینکه این مساله حائز اهمیت است کاربرد این ساندویچ پنل ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

3- مقاومت در مقابل پوسیدگی و خوردگی : دیوارهای بتنی هنگامی که در معرض رطوبت و آب مداوم وعوامل خورنده محیطی قرار می گیرند دچار آسیب های ناشی از آن می شوند اما ساندویچ پنل بر خلاف دیوار بتنی به خوبی از پس این شرایط بر می آیند و ماندگاری بالایی دارند. این پانل های ساندویچی در مقایسه با چوب و پارتیشن های چوبی نیز طول عمر بالاتری در محیط های رطوبتی دارد. بدین ترتیب با داشتن این ویژگی هزینه تعمیر و نگهداری نیز پایین می آید. یک ویژگی قابل توجه در ساندویچ پنل ها این است که از آنجایی که پوسیده و خورده نمی شود فرصت رشد میکروب و باکتری را در خلل و فرج های سطح آن ایجاد نمی کند. از نظر بهداشتی در ساختمان این ویژگی جای نگرانی باقی نمی گذارد.

4- عایق بسیار قوی انرژی میباشد.

5- قابل شستشو می باشد.

6- نصب و اجرای آسان و سریعی نسبت به سایر مصالح دارد.

7- عایق صوتی مناسبی است.

ساندویچ پانل در ساختمان ساندویچ پانل در ساختمان

نصب ساندویچ پنل:

به این دلیل که در سازه های ساخته شده با ساندویچ پنل عایق بودن حرارتی و صوتی ، مقاوم بودن در برابر رطوبت ، ضد حریق  بودن و زیبایی دارای اهمیت است  باید به یک سری از نکات توجه کرد :

تمامی مفاصل اتصال پانل ها به همدیگر و اتصال پانل به ساختمان باید به وسیله فلاشینگ با ضخامت 1 تا 2 میلیمتر انجام شود.

چسب پلی یورتان برای درزبندی پانل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

باید به فواصل بین ستون ها و ارتفاع پنل ها توجه شود تا در مصرف پنل صرفه جویی شود و مقدار پرت مصالح کم شود.

در نصب پانل ها باید از پیچ واشر دار مخصوص استفاده شود.

به گام ها و ارتفاع پیچ نیز باید توجه کرد.

ساندویچ پانل در ساختمان ساندویچ پانل در ساختمان ساندویچ پانل در ساختمان

راه های کاهش هزینه در استفاده از ساندویچ پنل:

راه های زیادی در پایین آوردن قیمت مصرف ساندویچ پنل وجود دارد. برای مثال  ضخامت ورق را می توان کاهش داد و یا از پنل هاییکه تنها دارای یک ورق فلزی در یک سمت است استفاده نمایید. همچنین تعداد گام های به کار برده شده در پنل را می توان کاهش داد.

v

کاربرد ساندویچ پانل :

ساندویچ پانل در دفاتر کارگاهی ، درمانگاه صحرایی ، انواع سرد خانه‌ها و صنایع برودتی ، سرویس بهداشتی نمازخانه و محیط های آموزشی، پست یا کانکس نگهبانی ، تعمیرگاه سیار، ویلاهای یک و دو طبقه – واحدهای امدادی در زمانهای بحرانی مانند زلزله سیل و غیره ، ساخت انواع سوله، دیوار و سقف سالن‌ها و کارگاه های تولید ، ساختمان‌های اداری و هتل‌ها ، کانکس ، کانتینرها مورد استفاده قرار می گیرد.

تحریریه پویانو| ترکمان زاده

با تکنولوژی های اخیر، آسانسور ها ما را به کجا خواهند برد؟

طراحی معماری خانه Ayutt and Associates Design / PK79

 

 

پویانو را در اینستاگرام دنبال کنید

به کانال تلگرام پویا نو بپیوندید