سازماندهی آشپزخانه کوچک با روش های ساده

سازماندهی آشپزخانه کوچک با روش های ساده

سازماندهی آشپزخانه کوچک : آشپزخانه های کوچک همیشه با مشکل کمبود فضای کافی برای قرار دادن لوازم همراه هستند. وقتی تعداد کابینت ها به آن اندازه که باید، نیست یا سطح آن ها برای انجام کارها کوچک است، چنین مشکلاتی می توانند بسیار آزار دهنده باشند و از آن جا که فضای آشپزخانه یک فضای عملکردی است که مدام مورد استفاده قرار می گیرد، نمی توان وجود چنین معضل هایی را نادیده گرفت.

خبر خوش این است که لازم نیست این مشکلات را بیش از این تحمل کنید. البته هیچ کس نمی تواند فضای آشپزخانه خود را با جادو بزرگ تر کند، اما روش های زیادی برای استفاده مفید از فضای موجود هست که می تواند به شما کمک کند تا حد زیادی با این مشکل کنار آمده و تا جایی که امکان دارد از فضایی که در اختیار دارید، استفاده به عمل آورید. بسیاری از این روش ها به قدری ساده اند که می توانید بدون استفاده از تجهیزات خاص، آن ها را به اجرا در آورید. بنابراین، اگر احساس می کنید وضعیت فعلی آشپزخانه تان فضای کافی و مناسبی در اختیار نگذاشته و بسیار مشکل زاست، به جای این که همه چیز را از صفر شروع کنید و طراحی را از سر بگیرید، این روش ها را مورد استفاده قرار دهید.

برای آشنایی با این ترفندها و استفاده هر چه بیش تر از فضای آشپزخانه تان پویانو را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

سازماندهی آشپزخانه کوچکاز پشت درب کابینت بهره ببرید

یکی از فضاهایی که در تمام آشپزخانه ها وجود دارد و در بسیاری از موارد در سازماندهی محل قرارگیری لوازم نادیده گرفته می شود، فضای پشت درب کابینت هاست. شما در قسمت پشت همه کابینت های خود، فضای خالی بلا استفاده ای دارید که می تواند برای قرار دادن وسایل بسیاری مورد استفاده قرار داده شود. برای مثال، می توان حوله ها را به این قسمت آویزان کرد و یا با در نظر گرفتن یک قفسه و جای مخصوص، شوینده ها و دیگر وسایل را در آن جای داد. این ایده برای کابینت زیر سینک مناسب است که معمولا وسایل زیادی در آن قرار می گیرد و شاید جای کافی نداشته باشد.

از پشت درب کابینت بهره ببرید
از پشت درب کابینت بهره ببرید

از شیشه های مغناطیسی استفاده کنید

شیشه های مغناطیسی می توانند راه حل مناسبی برای آشپزخانه های کوچک و تنگ باشند. اگر شما هم ادویه جات و بطری های مختلفی در آشپزخانه خود دارید که باید همیشه در دسترس تان باشند و به این خاطر، فضای کانترها را اشغال می کنند، می توانید از این شیشه ها استفاده کنید. شیشه های مغناطیسی، دارای یک قطعه آهنربایی در کف خود هستند که امکان چسباندن آن ها را به سطوح فلزی ایجاد می کند. این شیشه ها را می توانید به درب یخچال و یا دیگر سطوح فلزی بچسبانید و از شر مشکل اشغال فضای آن ها خلاص شوید.

از شیشه های مغناطیسی استفاده کنید

سطح کانتر را موقتا افزایش دهید

یک راه حل بسیار مناسب برای کسانی که با مشکل کمبود سطح کانتر رو به رو هستند، استفاده از تخته هایی است که می توان آن ها را به صورت موقتی روی سطح سینک قرار داد و به این شکل، سطح کانتر را تا حدودی افزایش داد. این تخته ها معمولا در اندازه های متناسب با عرض سینک های ظرفشویی طراحی می شوند که اندازه ای استاندارد است. شما می توانید هر وقت که مایل باشید، برای برش دادن مواد غذایی از این تخته ها استفاده کنید و سپس آن را جمع کرده و در کابینت بگذارید.

سطح کانتر را موقتا افزایش دهید

در سازماندهی آشپزخانه کوچک فضای بالای کابینت را فراموش نکنید

یکی از قسمت های آشپزخانه که معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرد و فضای آن با وجود داشتن جای زیاد به هدر می رود، قسمت بالای کابینت های دیواری است. کابینت هایی که تا زیر سقف ادامه ندارند، باعث ایجاد فضای مرده و بلا استفاده ای در زیر سقف می شوند که با وجود وسعت زیاد، معمولا به فراموشی سپرده می شود. حال این که چنین فضایی را می توان برای قرار دادن وسایل بسیاری مورد استفاده قرار داد. شما می توانید لوازمی را که کم تر به آن ها احتیاج پیدا می کنید، روی سطح بالای کابینت ها قرار داده و حتی اگر مایل باشید، این فضا را با طبقه بندی، نظم بدهید.

فضای بالای کابینت را فراموش نکنید

قفسه های تان را گسترده تر کنید

یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای هر چه بیش تر استفاده کردن از فضای آشپزخانه کوچک تان انجام دهید، این است که فضای قفسه های خود را بیش از آن چه در واقعیت به نظر می رسند، مورد استفاده قرار دهید. قفسه های آشپزخانه عموما دارای ارتفاع زیادی بوده و چه بسا قسمت زیادی از ارتفاعی که وجود دارد، خالی و بدون استفاده می ماند. در چنین وضعیتی می توان با قرار دادن یک قفسه دیگر بر روی سطح قفسه موجود، فضای بالایی را نیز مورد استفاده قرار داد. همین کار را می توان با کمک قفسه هایی که از سطح زیرین قفسه فعلی تان آویزان می شوند نیز انجام داد و به این نحو، فضای بیشتری را مورد استفاده قرار داد.

قفسه های تان را گسترده تر کنید

در سازماندهی آشپزخانه کوچک فضای کابینت های کنج را دریابید

کابینت هایی که معمولا در اکثر طراحی ها در کنج آشپزخانه قرار می گیرند، از دیگر فضاهایی هستند که عموما بدون استفاده رها می شوند. این کابینت ها برای حفظ پیوستگی و زیبایی ظاهری دکوراسیون آشپزخانه در امتداد دیگر کابینت ها ایجاد می شوند، اما معمولا آن طور که باید فضای لازم را در اختیار نمی گذارند و بدون استفاده می مانند. برای این که از فضای این کابینت ها استفاده کنید، می توانید از دو درب که هر کدام در جهت مخصوص خود باز می شوند، بهره بگیرید و لوازم را در کابینت قرار دهید. به این شکل، شما به همه نقاط کابینت دسترسی خواهید داشت.

کابینت های کنج را از دست ندهید
کابینت های کنج را از دست ندهید

کمبود کابینت را با شلف جبران کنید

بسیار هستند آشپزخانه هایی که تعداد کابینت های در نظر گرفته شده در فضای آن ها کافی نیست و به همین خاطر شما را با معضل کمبود فضای مورد نیاز برای قرار دادن لوازم تان مواجه می سازند. برای رفع مشکل کمبود جای چنین آشپزخانه هایی لازم نیست به فکر یک طراحی جدید برای کابینت های خود باشید. شما می توانید با کم ترین هزینه و تنها با استفاده از قرار دادن چند شلف در قسمت های خالی، این نیاز را برطرف نمایید. شلف ها می توانند تا حدود زیادی در نقش کابینت ظاهر شده و فضای مورد نیاز شما را برای قرار دادن وسایل فراهم کنند. مزیت آن ها نسبت به کابینت نیز این است که لوازم داخل شان در دسترس خواهند بود.

وسایل آشپزی تان را آویزان کنید
وسایل آشپزی تان را آویزان کنید

وسایل آشپزی تان را آویزان کنید

همیشه وسایل خاصی در آشپزخانه وجود دارند که بیش تر از بقیه مورد استفاده قرار می گیرند و می توان گفت شما هر روز با آن ها سر و کار دارید. چنین وسایلی را بهتر است به جای قرار دادن در فضای کابینت ها و کشوها که هم جای زیادی را اشغال می کند و هم آن ها را از دسترس دور می سازد، به دیوار یا درب کابینت ها آویزان کنید. با این کار، فضای زیادی را برای اختصاص دادن به دیگر لوازم ذخیره کرده اید و در عین حال، آن لوازمی را که بیش تر نیاز دارید، در دسترس خود خواهید داشت و به قول معروف، با یک تیر دو نشان را زده اید.

یک کابینت جزیره ای اضافه کنید
یک کابینت جزیره ای اضافه کنید

یک کابینت جزیره ای اضافه کنید

از دیگر روش های سازماندهی آشپزخانه کوچک تا حد امکان، این است که یک کابینت جزیره ای به محیط اضافه کنید. در آشپزخانه های کوچک، وجود یک کابینت بیش تر هم می تواند نعمت بزرگی باشد که شما را تا حد زیادی از شر مشکل کمبود جا رها می کند. بک کابینت جزیره ای می تواند در این راستا بسیار چاره ساز باشد. اگر احساس می کنید فضای دور آشپزخانه برای قرار دادن کابینت کافی نیست، می توانید از فضای میانی استفاده کنید و با اضافه کردن یک کابینت جزیره ای از فضای بیشتر و یک کانتر دیگر بهره ببرید.

 

 

 

سازماندهی آشپزخانه کوچک

تحریریه پویانو