ساخت تراریوم یا باغ شیشه ای و نگهداری گیاهان خانگی

ساخت تراریوم یا باغ شیشه ای و نگهداری گیاهان خانگی

ساخت تراریوم یا باغ شیشه ای روش های مراقبت از گیاهان خانگی بسیار متنوع هستند. یکی از این روش ها که این روزها طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است، ساخت تراریوم می باشد. تراریوم فضای محبوس یا نیمه محبوس کوچکی از جنس شیشه است که شرایط مناسبی برای رشد گیاهان فراهم می کند. در واقع به تعبیر ساده تر می توان گفت که تراریوم همان گلخانه در ابعاد کوچک تر و به شکل مینیاتوری است. تراریوم را با نام باغ شیشه ای نیز می شناسند.

تراریوم ها محیط مرطوبی جهت رشد گیاها ایجاد می کنند و نحوه عمل کردن آن ها به این صورت است که با بدنه شیشه ای خود، رطوبت تبخیر شده از سطح گیاهان را به صورت میعان بازگشت داده و دوباره به گیاه می رسانند. این دقیقا همان نحوه عملکرد گلخانه است، با این تفاوت که در محیط کوچک تری انجام می شود.

ساخت تراریوم بسیار ساده است و به وسایل چندانی نیاز ندارد. برای ساخت این گلخانه کوچک و زیبا به یک ظرف شیشه ای در بسته یا دارای دهانه تنگ، شن و خاک نیاز دارید و مسلما باید جوانه های گیاهی که قصد نگهداری آن در تراریوم را دارید نیز آماده باشد.

مراحل ساخت تراریوم یا باغ شیشه ای به شرح زیر است:

۱. می توانید از شیشه ی مربا، تنگ ماهی و یا دیگر ظروف شیشه ای که دارای دهانه تنگ هستند به این منظور استفاده کنید.

۲. توجه داشته باشید که دهانه ظرف نباید زیاد تنگ باشد تا بتوانید گیاهان را به راحتی داخل ان بکارید.

۳. پس از تمیز کردن محیط داخل ظرف، کف آن را با یک لایه شن پوشش دهید. شن به جهت عملکرد زهکشی خود مورد استفاده قرار می گیرد.

۴. سطح روی شن را با یک لایه از زغال چوب پر کنید. این کار برای تازه نگه داشتن هوای تراریوم و جلوگیری از ایجاد بوی بد در محیط آن انجام می شود.

۵. حال سطح روی لایه های قبلی را با خاک مخصوص گلکاری پوشش دهید. عمق خاک باید از دیگر لایه ها بیشتر باشد. خاک مورد استفاده باید استریلیزه باشد. میزان کود خاک نیز نباید زیاد باشد.

۶. خاک قسمتی را که می خواهید گیاه را در آن قرار دهید، کمی گود کرده و ریشه گیاه را به آرامی در آن قرار دهید. سپس خاک را به دور ریشه برگردانده و اطرافش را بپوشانید. همین کار را برای همه گیاه ها به ترتیب انجام دهید. سعی کنید تراریوم را بیش از حد شلوغ نکنید تا فضای رشد گیاهان فراهم باشد.

۷. حال به کمک یک اسپری آب پاش، فضای تراریوم را مرطوب و به گیاهان آبرسانی کنید. درب ظرف را ببندید تا حالت گلخانه ای ایجاد شود و تراریوم شما شروع به کار کند. هرگز آب را مستقیما روی خاک تراریوم نریزید و تنها از روش اسپری کردن آب به خاک و دیواره و برگ ها استفاده کنید.

۸. می توانید تراریوم خود را با لوازم تزیینی زیبا کنید. مجسمه، تخته سنگ و بسیاری از چیزهای دیگر را می توان به این منظور داخل فضای تراریوم قرار داد.

۹. تراریوم را در محیطی قرار دهید که نور خورشید را به صورت غیر مستقیم ولی به مقدار کافی دریافت کند.

ساخت تراریوم یا باغ شیشه ای

 

 

 

 

ساخت تراریوم یا باغ شیشه ای

تحریریه پویانو