طراحی ساختمان مرکز فرهنگی و هنری وینان / شرکت معماری THAD

ساختمان مرکز فرهنگی و هنری وینان ؛ شرکت معماری THAD ؛ طراحی سالن تئاتر

طراحی ساختمان مرکز فرهنگی و هنری وینان / شرکت معماری THAD

طراحی ساختمان مرکز فرهنگی و هنری وینان ؛

معماری : THAD

موقعیت: وینان، استان شانکسی، چین

مساحت سایت: 40000 مترمربع

Weinan Culture and Art Center / THAD

شناسایی مسائل

ساخت تئاتر های با ابعاد متوسط و بزرگ در شهرهای مرتبه دوم و سوم چینی از آغاز قرن جدید در نوسانی کامل بوده‌است.

1

 

2 طراحی ساختمان مرکز فرهنگی و هنری وینان ؛ شرکت معماری THAD
طراحی ساختمان مرکز فرهنگی و هنری وینان ؛ شرکت معماری THAD

این بررسی حول تقریبا بیست مورد انجام گرفته‌است و نتایج می‌توانند به صورت آنچه در ادامه ذکر شده خلاصه شوند:

1.چنین تئاترهایی قادر نیستند عملکردی معمول را به علت جهتگیری‌های نامناسب تجاری ، هزینه‌های بشدت بالای اداره، کوتاهی برنامه‌ها و کم بودن تقاضای مشتریان مهیا کنند.

2.آن‌ها قادر نیستند هزینه‌های مصرف برق ناشی از هدررفت زیاد انرژی ساختمان را –خصوصا در ساختمان‌های دارای دیوارهای پرده‌ای شیشه‌ای- تامین کنند. اگر یک سالن مرکزی وجود داشته‌باشد که هدایت‌کننده‌ای به تئاترهای متعدد باشد، تمام سیستم‌های تهویه مطبوع بایستی بخاطر یک اجرا در تمامی آن تئاترها روشن شود.

3.این تئاترها نمی‌توانند درامد چندانی داشته‌باشند. براساس محدودیت‌های نهادی، سرمایه‌گذاری تنها خود تئاتر را پوشش می‌دهد، و به حذف امکانات تجاری و فضای توسعه صنایع خلاقانه فرهنگی می‌انجامد.

4-چنین تئاترهایی نمی‌توانند مخاطبین زیادی را جذب کنند. برخی از این تئاترها در محله‌هایی جدید واقع شده‌اند که از حمایت کمی از جوامع همسایگی خود بهره‌مندند.

طبق این مسائل، برخی از تئاترهای شهری تنها می‌توانند دو اجرا را در طول سال برگزار کنند و به‌جای داشتن نقش فضای فرهنگی شهرها، تبدیل به مسئولیت‌های مالی برای دولت‌های محلی شده‌اند.

3

حل مسائل

گروه معماری «THAD» به همراه دفتر فرهنگی، استراتژی‌هایی که در ادامه آمده را تنظیم نمودند تا در طول برنامه‌دهی معماری برای شهر وینان (یک شهر مرتبه سوم) مدنظر قرار دهند.

1.معرفی یک انجمن اپرا برای شهر شانکسی که یک مجموعه را شکل داده و با تئاتر ادغام شود. در عین مواجه‌شدن با نیازهای اجرای تئاترهای زنجیره‌ای، مالکیت معنوی اصلی با ویژگیهای منطقه‌ای مورد تاکید قرار گیرند.

2.کنار گذاشتن سالن مرکزی‌ای که هدایتگر به چندین سالن تئاتر باشد. خارج بنا بهتر است غالبا با سنگ و آجر ساخته‌شود، و استفاده از دیوارهای پرده‌ای شیشه‌ای کاهش یابد.

3.بهتر است برای حمایت از هنر و فرهنگ متراژی برابر با 10000مترمربع به امکانات تجاری‌ تخصیص داده‌شود. سالن تئاتر کوچک صندلی‌های ثابت نداشته‌باشد و به این شکل بتواند برای ملاقات‌های تجاری یا میهمانی‌ها اجاره داده‌شود.

4.فعالیت ساکنین جوامع همسایه در نظر خواهد گرفته‌شد. یک صحنه خارجی در شمال تئاتر کوچک قرار خواهد گرفت تا پشت صحنه تخصصی با بازیگران غیرحرفه‌ای به اشتراک گذاشته شود. علاوه بر این وجود آب نیز برای کودکان و والدین جالب توجه خواهدبود. همچنین، سرویس‌های بهداشتی و رختکن در زیر منظر شیبدار مجموعه برای فعالیت‌های خارجی در نظر گرفته شده‌است.

4

 

5

مجموعه هنری

در غیاب یک سالن مرکزی رابط و انتقال‌دهنده به سالن‌های مختلف، پروژه به شکل یک مجموعه هنری متشکل از سه ساختمان درخواهدآمد. تاکید بر ویژگی‌های محلی و ترکیب‌بندی غیر متقارن برای کم کردن سختی محور اصلی بخش اداری مرکزی و ارتقاء حس یک مجموعه ساختمان مورد استفاده قرار گرفتند. اپرای شانکسی دارای صدایی بلند و شور و حرارت زیادی است. براساس این ویژگی فرهنگی، ساختمان‌ها تغییرشکل‌یافته‌های متنوعی از مکعب هستند، که در عین تضاد داشتن با یکدیگر دارای انسجام هستند. این سه ساختمان دارای جهتگیری‌های مختلف بوده و با یکدیگر سخن می‌گویند، و حس مکان را ایجاد می‌کنند.

6 طراحی ساختمان مرکز فرهنگی و هنری وینان ؛ شرکت معماری THAD
طراحی ساختمان مرکز فرهنگی و هنری وینان ؛ شرکت معماری THAD

 

 

 

7

8 معماری داخلی سالن تئاتر
معماری داخلی سالن تئاتر

ویژگی‌های گوانژانگ

مصالح استفاده شده برای نمای این سه ساختمان به ترتیب شامل آجر خاکستری محلی، سنگ، و دیوار پرده‌ای شیشه‌ای است. یک تضاد متنی میان دیوارهای آجری برقرار است، که در بافتی خالص و دیوارهای پرده‌ای شیشه‌ای وارد شده‌اند. این دیوارهای پرده‌ای دارای فاصله‌ای میان صفحاتشان هستند که فضای خالی‌ای را برای کاهش هدررفت انرژی تامین می‌کند. سطوح عمودی آجرهای خاکستری دارای بیرون‌زدگی‌های 2، 6 و 10 سانتی‌متری هستند، که سایه‌روشن آن‌ها می‌تواند تمام ساختمان را جانی تازه ببخشد. خطوط اریب مقطع فولادی در واقع برای تکرار بافت فضای سبز وسیع موجود در قسمت مرکز اداری و فرهنگی طراحی شده‌اند؛ آن‌ها ادامه می‌یابند تا با زمین ادغام شوند و رابطه‌ای همگن با منظر برقرار سازند. در یک سایت نظم‌یافته، علاوه بر تنوع فرمی معماری و بافت سطوح، به کمک طراحی غیرمعمول منظر و استخر محیط خاصی شکل گرفته‌است.

9 طراحی ساختمان مرکز فرهنگی و هنری وینان ؛ شرکت معماری THAD
طراحی ساختمان مرکز فرهنگی و هنری وینان ؛ شرکت معماری THAD

 

10

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily