ساختمان تکنولوژی انرژی Tyree / گروه معماری FJMT

ساختمان تکنولوژی انرژی Tyree / گروه معماری FJMT

 

ساختمان تکنولوژی انرژی-سایت پویانو
ساختمان تکنولوژی انرژی -سایت پویانو

این ساختمان در سایت ورودی کمپ اصلی دانشگاه نیو ساوت ولز، واقع شده است که محل تقاطع جاده آنزاک با مرکز خرید نیز می‌باشد.

معماران: گروه معماری FJMT

مکان: کنسینگتون، استرالیا

سال ساخت: 2012

مساحت: 16850 مترمربع

 

ساختمان تکنولوژی انرژی-سایت پویانو
ساختمان تکنولوژی انرژی-سایت پویانو

معماری این سایت از اهمیت استراتژیک قابل توجهی برخوردار است زیرا در محل تقاطع سه حوزه شهری به هم پیوسته قرار دارد. هر یک از حوزه‌ها دارای محوطه‌ و ویژگی‌های ساختاری مختص خودشان هستند که در عین حال با فرم ساختمان‌ های موجود دارای همپوشانی و نقاط مشترک هستند. این اشتراکات واکنشی مناسب در مقابل فرم‌های متنوع ، مقیاس ، و پیچیدگی جزئیات هستند. هر یک از نمای ساختمان متفاوت از دیگری است و طراحی برای پاسخ گویی به بافتی که در آن قرار گرفته‌اند، از مشخصه‌های این نما ها محسوب می‌شود.

ساختمان تکنولوژی انرژی-سایت پویانو
ساختمان تکنولوژی انرژی-سایت پویانو

بخشی از ساختمان که نمای آن در سمت خیابان آنزاک قرار دارد، با درختان اکالیپتوس موجود در مقابل آن در هم آمیخته است و دارای مجموعه‌ای از قطعات با فرمی باز است و حرکتی خلاقانه و متمایز برای ایجاد فرمی دعوت‌کننده محسوب می‌شود. این فرم‌ها گذرگاهی شهری و یا بافتی مبتنی بر همزیستی را شکل می‌دهند که از بلوک‌های مجاورخیابان در سمت جنوب آغاز می‌شود و با حرکت به سمت شمال به محوطه اطراف دانشگاه می‌رسد. مسیری که به بازار می‌رسد توسط پروفسور اسپونر (Spooner) طراحی شده است. وجود این راه برای این بخش از ساختمان ضروری بود تا ماهیت این محیط خاص ارتقاء پیدا کند- که بخشی جدایی ناپذیر از هویت دانشگاه است- بنابراین بوسیله ایجاد یک سطح ممتد و دارای ارتفاع که پلکانی در جهت شمال دارد، طبقه همکف بازار به لحاظ بصری تا فضای داخلی این ساختمان انتقال و گسترش یافته است.

ساختمان تکنولوژی انرژی-سایت پویانو
ساختمان تکنولوژی انرژی-سایت پویانو

در لبه بام این ساختمان، سایبانی معلق قرار داده شده است که دارای شیبی افقی است و باتوجه به ارتفاع درختان موجود در کنار فروشگاه، طراحی شده است. در قسمت جنوبی ساختمان مجموعه‌ای از اشکال با خطوط صاف و مستقیم وجود دارند که انعکاسی از مدول‌های موجود در فضای داخلی آزمایشگاه‌ها هستند و چشم‌انداز خیابان را وارد محیط سایت این ساختمان می‌کنند. مدول آزمایشگاه‌هایی که در قسمت شرقی ساختمان قرار دارند چرخیده‌اند تا هماهنگ با جهت چرخش منطقه‌ای باشند که در آن قرار گرفته‌اند.

ساختمان تکنولوژی انرژی-سایت پویانو
ساختمان تکنولوژی انرژی-سایت پویانو

سه اصل کلیدی در طراحی فضاهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته است: تعامل، شفافیت، و انعطاف‌پذیری. تعامل میان استفاده‌کنندگان از این ساختمان با استفاده از رویکردهایی که ذکر خواهند شد، افزایش یافته است؛ از جمله: تامین مسیرهای رفت و آمد وسیع، مراکز اجتماعی، اتاق‌های ملاقات، پله‌های وسیع، پل‌ها و آزمایشگاه‌هایی که به یکدیگر ارتباط دارند. عملکرد‌های مختلف این ساختمان در بخش نما و یا در بخش داخلی، بوسیله درجات متفاوتی از شفافیت از یکدیگر جدا شده‌اند و یا در ارتباط با هم هستند. فضاهای آزمایشگاهی به شکل الگو‌هایی انعطاف‌پذیر در نظر گرفته شده‌اند که میتوانند از هم جدا و یا متصل به یکدیگر باشند و یا می‌توانند با توجه به نیازهای موجود با یکدیگر ترکیب شوند. این ویژگی امکان تنظیم نمودن فضاها را در طول زمان‌های مختلف برای دانشگاه بوجود می‌آورد.

در این ساختمان از رویکردی میان رشته‌ای، مشترک، و یکپارچه استفاده شده است تا بنایی پایدار ساخته شود که یکی از اصول اولیه این مجموعه است و بوسیله این رویکرد، ساخت و ساز و عملکرد ساختمان بهینه گردد. پایداری به عنوان اولین هدف برای این ساختمان در نظر گرفته شده است تا مسیری هموارتری را برای تحقیقاتی که در این ساختمان انجام می‌شوند، بوجود آورد. دستاوردهای این مجموعه توسط شورای ساخت و ساز سبز کشور استرالیا شناسایی شد و گواهی شش ستاره‌ای این شورا به این ساختمان تعلق گرفت.

ساختمان تکنولوژی انرژی-سایت پویانو
ساختمان تکنولوژی انرژی-سایت پویانو

ایده‌های طراحی این ساختمان بر اساس تعادل و وضوح جنبه‌های مختلف عملکردهای ترکیب شده، خلاصه شده، و انعطاف‌پذیر ساختمان شکل گرفته‌اند. از این ایده‌ها در خلق فضاهایی با بهترین عملکرد ممکن برای آموزش، یادگیری، تحقیق و انجام کار استفاده شده است. این طراحی در هماهنگی با آرمان‌های برنامه چشم‌انداز استراتژیک دانشگاه هستند. راهروهای وسیع، فضاهایی که با هم ترکیب شده‌اند، و چشم‌اندازهای باز به سوی محوطه دانشگاه، فضای رفت و آمد و دید به ساختمان را به حداکثر می‌رساند. ترکیب همدلانه معماری و فضای اطراف بوسیله در هم آمیختن فرم ساخته شده و محوطه ساختمان و همچنین ترکیب فضای دارای مدولاسیون و نور بوجود آمده است.

پلان ساختمان تکنولوژی انرژی-سایت پویانو
پلان ساختمان تکنولوژی انرژی-سایت پویانو

منبع: archdaily

گرداوری و ترجمه در تحریریه پویانو|علمی