10 راهکار ساده برای معماری، دکوراسیون و زیباسازی حیاط‌ های کوچک

10 راهکار ساده برای معماری، دکوراسیون و زیباسازی حیاط‌ های کوچک

زیباسازی حیاط‌ های کوچک ؛ داشتن یک حیاط کوچک مزایای زیادی به همراه دارد. شاید کمبود فضا در ابتدا به نظرتان یک عیب محسوب شود، اما در حیاط های کوچک به راحتی می‌توانید یک فضای دنج و آرامش‌بخش ایجاد کنید، کاری که در حیاط های بزرگ مشکل‌تر است. از راهکارهای زیر برای زیباسازی حیاط کوچک منزل خود استفاده کنید و ساعت‌های خوشی را در آن سپری کنید.

 

1- مسیرسازی حیاط ؛ محوطه سازی حیاط

 

با استفاده از شن، ماسه و سنگ‌های ریز یک مسیر زیبا در حیاط ایجاد کنید. از سنگ‌های بزرگ و تخته‌ای نیز می‌توانید استفاده کنید. مهم نیست حیاط خانه شما چقدر کوچک است، با مسیرسازی فضای نشیمن و نیمکت‌های حیاط را از فضای باغچه و محل قرار گرفتن گیاهان جدا می‌کنید. این کار نه تنها فضای دنج و زیبایی را ایجاد می‌کند بلکه نظم و ترتیب خاصی به حیاط منزل شما می‌بخشد.

 

2- از فضاهای عمودی استفاده کنید

 

اگر نگران فضای کم حیاط منزل خود هستید، از فضاهای عمودی حداکثر استفاده را ببرید. با نصب طبقه‌ها و گلدان‌ها بر روی دیوار، فضای بیشتری برای سایر وسایل و فعالیت‌ها ایجاد خواهید کرد.

 

3- از رنگ‌های شاد استفاده کنید

استفاده از رنگ‌های شاد و زنده در فضاهای کوچک باعث ایجاد کنتراست می‌شود که از یکنواختی و خستگی فضا جلوگیری می‌کند. کاشت گیاهانی با گل‌های رنگارنگ یک ایده ساده و عملی برای این کار است، اما استفاده از رنگ‌های شاد برای مبلمان و گلدان‌ها و سایر وسایل حیاط در کنار این گل‌ها می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

 

4- درخت بکارید

 

کاشت یک درخت کوچک و متناسب با فضای حیاط، در حفظ حریم خصوصی می‌تواند به شما کمک کند. همچنین وجود یک درخت در حیاط کوچک شما فضا را بلندتر و بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

 

5- پرندگان را به حیاط خود دعوت کنید

 

خانه‌های کوچکی برای پرندگان در حیاط خود نصب کنید و فضایی را برای غذا دادن به پرندگان در نظر بگیرید. هیچ چیزی مثل صدای پرندگان، یک فضای سرسبز را زنده و پر از زندگی نشان نمی‌دهد.

 

6- مبلمان حیاط را هوشمندانه انتخاب کنید

 

به خاطر متراژ کم حیاط از مبلمان صرف نظر نکنید، اما هوشمندانه انتخاب کنید. مدل‌هایی را انتخاب کنید که تمام فضای حیاط شما را اشغال نکنند و فضای مناسبی برای رفت و آمد در اختیار داشته باشید. از مبل‌های ال‌ شکل و نیمکت‌هایی که کنار دیوار قرار می‌گیرند استفاده کنید. اگر به دنبال میز و صندلی برای حیاط منزل خود هستید، از مدل‌های کوچک و جمع و جور انتخاب کنید که کل فضای حیاط را اشغال نکنند.

 

7- گیاهان را در گلدان نگه‌داری کنید

زیباسازی حیاط‌ های کوچک
زیباسازی حیاط‌ های کوچک

 

به جای آنکه همه  گیاهان حیاط را در باغچه بکارید، بخشی از آنها را در گلدان‌ها بکارید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که هر زمان که از دکور حیاط کوچکتان خسته شدید، با تغییر مکان و چیدمان گلدان‌ها، تغییر دکوراسیون بدهید و چیدمان جدیدی را امتحان کنید.

 

8- وسایل قدیمی‌تان را بازسازی کنید

از کشوهای قدیمی، لاستیک‌های کهنه، و وسایلی که دیگر کاربردی برایتان ندارد برای دکوراسیون حیاط منزلتان استفاده کنید. آنها را به گلدان‌ها و تزیینات حیاط تبدیل کنید و جزییات منحصر به فردی در حیاط کوچک منزلتان ایجاد کنید.

 

9- یک آبنما به حیاط اضافه کنید

اجرای آبنما برای حیاط‌ های کوچک
اجرای آبنما برای حیاط‌ های کوچک
زیباسازی حیاط‌ های کوچک
زیباسازی حیاط‌ های کوچک

 

حوض و آبنما فقط مختص حیاط های بزرگ نیستند. با قرار دادن یک حوض یا آبنمای کوچک در حیاط منزلتان زیبایی این فضا را چند برابر کنید. حوض و آبنما در حیاط به یک نقطه کانونی خیره کننده تبدیل می‌شود و صدای آب به آرامش حیاط منزل شما می‌افزاید.

 

10- فضایی خصوصی ایجاد کنید

اگر نگران حریم خصوصی حیاط منزل خود هستید، با ساخت یک آلاچیق کوچک در حیاط و یا استفاده از سایبان می‌توانید فضایی دنج و خصوصی ایجاد کنید و این مشکل را برطرف کنید. حتی با استفاده از گیاهان بلند و چیدمان مناسب آنها می‌توانید یک فضای پوشیده و به دور از دید دیگران بسازید.

 

 

تحریریه پویانو: خانی