8 ترفند طراحی دکوراسیون برای روشن کردن اتاق‌ تاریک

روشنایی اتاق تاریک

8 ترفند طراحی دکوراسیون برای روشن کردن اتاق‌ تاریک

روشن کردن اتاق‌ تاریک ؛ ممکن است برای روشن کردن اتاق های تاریک اضافه کردن رنگ سفید و فراهم کردن نور کافی به ذهن تان خطور کند؛ اما شاید با روش های زیر در مورد روشن کردن فضاهای تاریک آشنایی نداشته باشید.

اگر به دنبال روشن کردن یک اتاق هستید که تاریکی اش آن را شبیه غار نشان می‌دهد یا این که صرفا یک سمت آن تاریک است، سعی کنید ترکیبی از این ترفندهای مقدماتی و ایده های پیشرفته را برای روشن کردن و بزرگ نشان دادن فضایی که دارید به کار بگیرید.

روشن کردن اتاق‌ تاریک

1- با سفید شروع کنید

هنگام تلاش برای روشن کردن یک فضای تاریک، بیشتر مردم به دنبال آینه‌ها برای انعکاس دادن نور در کل فضای اتاق می‌روند. اما این کار واقعا اندکی کلیشه ای و اسطوره طراحی است. بهترین روش برای پخش نور با استفاده از مقدار زیاد رنگ سفید است چرا که به دلیل رنگی نبودن نوری را به خود جذب نمی‌کند. در عوض، رنگ های سفید تا جای ممکن نور را به دیگر سطوح می‌فرستند. بنابراین اگر روشنایی چیزی است که به دنبالش هستید اولین چیزی که باید انجام دهید این است که دیوارها و سقف اتاق خود را به رنگ سفید نقاشی کنید.

اگر می‌خواهید فضای تان بیشتر روشن شود صرفا به سفید کردن دیوارها و سقف بسنده نکنید و دیگر اجزای سفید نظیر قاب عکس ها یا تابلوهای سفید، مبلمان ، پرده ها و روتختی های سفید را نیز به کار ببرید.

2- نصب چراغ روی دیوار

روشن کردن دیوار با نور چراغ به روشن ماندن لبه‌های آن کمک می‌کند. بنابراین حتی اگر لامپ های نقطه ای یا چراغ های سقفی زیاد دارید اضافه کردن چراغ های دیواری فانوسی را نیز در نظر بگیرید که شید آن ها نور را به سمت بالا و پایین هدایت می‌کند.

این سرویس بهداشتی با وجود نداشتن پنجره ظاهری روشن و پرنور دارد و این به خاطر درخشش گرم یک جفت چراغ دیوارکوب می‌باشد.

اگر در حال نصب چراغ مخصوصا چراغ های نقطه ای در روی سقف هستید، سعی کنید برخی چراغ ها را اندکی نزدیک تر به دیوارها نصب کنید تا دیوارها نیز روشن شوند. این می‌تواند تزئینات زیبا نظیر خط های روی کابینت‌های سنتی یا اجرهای روی دیوار را برجسته و سایه روشن نشان دهد.

نورپردازی زیرکابینتی نیز به طور مشابه عمل کرده و درخششی از لبه‌ها بیرون می‌دهد که اثر سایه کابینت های بزرگ را متوازن می‌کند. این نوع نورپردازی را همیشه می‌توانید بعد از پایان ساخت و ساز و با نوارهای LED یا حتی چراغ های نواری که با باتری کار می‌کنند اضافه کنید.

برای روشن کردن سقف در اتاقی تاریک نظیر اتاق رختشویی یا انباری، سعی کنید چراغ های آویز همتراز با سقف را با چراغ هایی که اندکی از سقف پایین تر آویزان می‌شوند عوض کنید. این ها نور را در سرتاسر سقف پخش می‌کنند و تقریبا درخشش و نور ورودی از یک نورگیر سقفی را شبیه سازی می‌کند.

به عنوان یک رویکرد ویژه و مدرن، سعی کنید از چراغ روشن کننده عکس ها و تابلوها استفاده کنید تا از این طریق یکی از دیوارها را روشن کرده و اثر هنری روی آن را به کانون توجه اتاق تبدیل کنید.

لامپ های رومیزی نیز برای پخش نور در سراسر یک دیوار خوب عمل می‌کنند مخصوصا اگر دارای شیدهای طبلی کلاسیک که بالا و پایین آن باز است باشند.

روشن کردن اتاق‌ تاریک

3- استفاده از رنگ آبی

نور طبیعی در مقایسه با نور چراغ های رشته ای که نور زرد دارند نوری سفید و سرد دارد. بنابراین اضافه کردن رنگ آبی جلوه ترد و خوشایندی را پدید می‌آورد که تداعی گر آسمان است. به علاوه رنگ آبی به اندازه کافی خنثی و بی‌اثر هست که می توان در کنار آن تقریبا هر رنگ متمایز و خیره کننده دیگری را وارد کرد.

4- خنثی کردن با رنگ سیاه

این دور از انتظار است اما وارد کردن اندکی رنگ سیاه خالص یا ذغالی در فضا حس تقابل ایجاد کرده که باعث می‌شود نور و روشنایی اطراف آن بیشتر به چشم آید. به دنبال لوازم باریک و خطی مانند این صندلی های ناهارخوری یا آباژورهای ایستاده بلند، قاب های عکس گوشه دار یا پارچه‌های نقش و نگاردار برای اضافه کردن مقدار متعادلی از رنگ تاریک و تیره بروید.

روشن کردن اتاق‌ تاریک

بهتر از آن می‌توانید رنگ های آبی و سیاه یا سورمه ای را به اتاق اضافه کنید تا جلوه ای ساحل-دریایی برای آن ایجاد کنید که تداعی گر زیبایی و لذت تعطیلات کنار دریا با مقدار زیادی از درخشش گرم تابستانه خورشید می‌باشد.

5- عوض کردن لامپ های چراغ

گذشته از اضافه کردن رنگ آبی واقعی، شما همچنین می‌توانید لامپ های حبابی خود را با لامپ هایی که خروجی نور روشن تر و سردتر دارند و شبیه روشنایی روز هستند تعویض کنید. لامپ های که نور زرد و گرم دارند مانند آن هایی که در این عکس می بینید به زیبایی فضا را گرم و صمیمی می‌کنند اما اگر جلوه ای روشن تر و درخشان تر می خواهید سعی کنید از لامپ هایی با نور کاملا سفید استفاده کنید.

6- اضافه کردن فرش

کفپوش های لمینیت یا هاروود تیره متریال محبوب و زیبایی برای خانه های معاصر به شمار می‌روند اما آن ها مقدار زیادی از نور فضا را جذب می‌کنند مخصوصا در راهروهایی که فاقد پنجره هستند. فرش های رانر در تن‌های رنگی روشن تر اثر این نوع کفپوش ها را خنثی کرده و به شما بهترین ترکیب زیبایی و دل باز بودن را ارائه می‌کند.

یک فرش طرح دار سنتی مانند این دارای تن‌های رنگی متمایل به سفید می‌باشد که فضا را روشن می‌کند بدون این که همانند فرش‌های روشن کاملا سفید ذره ای از کثیفی یا گرد و خاک در آن قابل مشاهده باشد.

7- استفاده از چوب های رنگ روشن(بلوند)

وارد کردن برخی عناصر چوبی کمرنگ واقعا می‌تواند فضا را روشن و سرزنده نشان دهد.

یک گیاه به اتاق تان اضافه کنید آنگاه احساس می‌کنید که نور اتاق بدون وجود هیچ منبع نور جدید چقدر طبیعی تر و آفتابی تر به نظر می رسد.

روشن کردن اتاق‌ تاریک
روشن کردن اتاق‌ تاریک

8- تعادل برقرار کردن

در نهایت، مهم است که در یک اتاق اثر متقابل طبیعی بین نور و سایه وجود داشته باشد چرا که پرنورها و کم نورها در کنار هم برای چشم جذابیت دارند. هیچ کس ظاهر جعبه ای و پرنور مغازه ای را برای خانه خود دوست ندارد که کاملا مملو از روشنایی خشن فلورسنتی است. اندکی نور برای روشنایی بخشیدن به گوشه های تاریک اضافه کنید اما زیاده روی نکنید. وجود چند سایه باعث می‌شود که فضای شما دارای ابعاد و حسی از زندگی باشد تا جلوه آن را صمیمی و دعوت کننده کند.

 

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz