روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی ، چگونه روی حال و هوای شما تاثیر می‌گذارد؟

روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی ، چگونه روی حال و هوای شما تاثیر می‌گذارد؟

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی : رنگ در اتاق منزل شما انعکاس دهنده مستقیم شخصیت شماست. درحالی که بیشتر ما ممکن است وقت زیادی را صرف انتخاب رنگ اتاق نکنیم اما آن‌ها هر روز ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. رنگ اتاق می‌تواند روحیه و افکار ما را تحت تاثیر قرار دهد. رنگ‌ها از طرق مختلف روی افراد تاثیر می‌گذارد و این بستگی به سن، جنسیت، زمینه قومی و آب و هوا دارد.

برخی رنگ‌ها(یا گروه هایی از رنگ ها) معمولا واکنش مشابهی از اکثر افراد دریافت می‌کنند و تغییرات آن ها حاصل از شدت طیف رنگی یا تن مورد استفاده می‌باشد.

تا این جا متوجه شدید چرا هنگام دکوراسیون منزل تان انتخاب درست رنگ ها اهمیت دارد.

برای این که خانه زیبایی داشته باشید نیاز نیست در مورد ترندها و گرایش های روز طراحی فکر کنید. ترندهای مربوط به انتخاب رنگ ها می‌آیند و می‌روند. بلکه افرادی که در یک خانه زندگی می‌کنند می توانند با انتخاب رنگ‌هایی که ذوق و سلیقه آن ها را منعکس می‌کند خانه خود را زیبا کنند. ترفند آن این است که رنگ‌هایی که دوست دارید را در یک ترکیب دلنشین با یکدیگر ادغام کنید.

انتخاب ترکیب رنگی یکی از سخت ترین قدم‌ها برای افراد تازه کار است. رنگ ها این قدرت را دارند تا شکل و اندازه مبلمان و لوازم و نیز شکل و اندازه خود اتاق تان را تغییر دهند.

اگر خود را با اطلاعات اولیه و اصلی در مورد رنگ ها و تاثیرات آن آشنا کنید دیگر انتخاب رنگ ها را سخت نمی‌بینید.

بیایید در مورد رنگ های اتاق و این که چطور می‌توانند روی حال و هوای شما تاثیر بگذارند اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم.

انتخاب معقولانه

به یاد داشته باشید که هر رنگ یک بار روحی روانی دارد. به این که چطور برخی از رنگ های خاص می‌توانند روی احساسات و عواطف شما تاثیر بگذارند فکر کنید؛ آن ها می‌توانند روی هر احساس شما از حس آرامش گرفته تا حس خشم و غضب تاثیر بگذارند.

برای ایجاد فضایی آرامش بخش و متوازن در منزل تان، رنگ‌ها را به درستی انتخاب کنید؛ استفاده از برخی از رنگ ها در مقادیر زیاد ممکن است تاثیر معکوس بر روی شما و عزیزان تان داشته باشد.

می‌خواهید فضای اتاق تان چه حال و هوایی داشته باشد؟ چه رنگ هایی شما را در دست یابی به آن کمک خواهد کرد؟

اگر در جواب دادن به این سوالات به کمک نیاز دارید، به مجلات، کتاب ها، بلاگ‌ها و وب سایت های مربوط به طراحی دکوراسیون نگاه کنید تا از آن ها ایده بگیرید.

همچنین از الیاف و منسوجات منزل تان الهام بگیرید. پارچه ها، فرش ها، مبلمان و کاشی ها نسبت به رنگ دیوار اتاق، طیف رنگی محدودتری برای انتخاب کردن دارند بنابراین آن ها را اول انتخاب کنید و سپس سراغ انتخاب رنگ دیوارها بروید.

زمانی که چیزی که دوست دارید را پیدا کردید، نگذارید تعداد رنگ‌های مورد استفاده در اتاق به بیشتر از سه یا چهارتا رنگ برسد. وجود رنگ های زیاد در یک اتاق ممکن است آن را شلوغ و بی نظم نشان دهد.

رنگ ها نسبتا ارزان قیمت هستند و سریع تر از هر چیز دیگری می‌توانند فضای اتاق را دگرگون کنند پس می‌توانید قبل از تصمیم قطعی کمی آزمون و خطا داشته باشید.

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ های اتاق و تاثیرات آن‌ها

رنگ ها در سه روش اصلی عمل می‌کنند؛ فعال، غیرفعال و خنثی یا بی‌طرف.

شما به راحتی می‌توانید رنگ های هر اتاق را با تمایلات و ذوق و سلیقه شخصی تان و نیز کارکرد هر اتاق هماهنگ کنید. رنگ‌های ملایم و مات روشن کننده و بسط دهنده فضا هستند طوری که با آن ها هر اتاقی روشن تر و بزرگ تر دیده می‌شود.

رنگ‌های تیره جذاب و گرم هستند و فضای اتاق های بزرگ را صمیمانه تر نشان می‌دهند. بیایید نگاهی دقیق تری به رنگ ها بیندازیم و ببینیم چه تاثیراتی را می‌توانند در یک فضا ایجاد کنند.

قرمز

رنگ قرمز سطح انرژی یک اتاق را بالا می‌برد. طیف‌های شدید قرمز به گونه ای باعث پمپاژ آدرنالین در خون می‌شوند که هیچ رنگ دیگری این توانایی را ندارد. موقعی که بخواهید هیجان و انرژی یک اتاق را به خصوص در شب بالا ببرید قرمز انتخاب خوبی محسوب می‌شود. در اتاق پذیرایی یا ناهارخوری، رنگ قرمز افراد را به سمت هم می‌کشاند و آن ها را به گفت و گو کردن وا‌می‌دارد. استفاده از آن در راهرو نیز برداشت اولیه دکوری قوی به فضای آن اضافه می‌کند.

اتاق پذیرایی یا ناهارخوری، رنگ قرمز

معلوم شده است که رنگ قرمز فشار خون، سرعت تنفس و ضربان قلب را بالا می‌برد. برای همین این رنگ معمولا برای اتاق خواب زیادی مهیج وپرشور می‌باشد اما اگر فقط در شب و در زیر چراغ  کم نور در اتاق خواب قرمز باشید رنگ آن را مات تر، زیبا و پرزرق و برق می‌یابید.

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

رنگ زرد جلوه و جذابیت آفتاب را با خود به ارمغان می‌آورد و شادی و نشاط محیط را افزایش می‌دهد. این انتخاب خوبی برای آشپزخانه ، اتاق ناهارخوری و حمام می‌باشد و نشاط و انرژی این محیط ها را افزایش می‌دهد. استفاده از رنگ زرد در راهروها، ورودی‌ها و فضاهای کوچک نیز آن ها را دل باز و دعوت کننده نشان می‌دهد.

زرد در دکوراسیون داخلی

اگرچه رنگ زرد شاد و پرانرژی است اما استفاده از آن به عنوان رنگ‌های اصلی انتخاب خوبی نیست. مطالعات نشان داده که افراد در یک محیط زرد رنگ بیشتر احتمال دارد که نتوانند عصبانیت و خشم شان را کنترل کنند. همچنین به نظر می‌رسد که نوزادان در اتاق های زرد بیشتر گریه می‌کنند. به علاوه، این رنگ اگر در مقادیر زیاد به کار گرفته شود معمولا احساس ناامیدی و خشم را تقویت می‌کند.

در رنگ درمانی، رنگ زرد کارکرد تحریک اعصاب و تصفیه کردن بدن را دارد.

آبی

گفته می‌شود که آبی فشار خون را پایین می‌آورد و ضربان قلب و تعداد تنفس را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که آبی به عنوان رنگی آرامش بخش و تسکین دهنده در نظر گرفته می‌شود که معمولا برای استفاده در اتاق خواب و حمام و سرویس بهداشتی توصیه می‌شود.

با این حال، رنگ آبی پاستلی که روی تراشه نمونه رنگ زیبا و دلپذیر به نظر می‌رسد زمانی که روی دیوارها اجرا شود ممکن است فضای سرد و ناخوشایندی را ایجاد کند مخصوصا زمانی که اتاق نور طبیعی کمی دریافت می‌کند.

آبی پاستلی که روی تراشه نمونه رنگ زیبا و دلپذیر به نظر می‌رسد

برای همین، اگر یک رنگ آبی ملایم را به عنوان رنگ اصلی اتاق تان انتخاب می‌کنید، سردی آن را با رنگ های گرم مبلمان و پارچه های موجود در فضای تان به تعادل برسانید.

برای تقویت حس آرامش در فضاهای جمعی مثل اتاق پذیرایی و آشپزخانه رنگ‌های آبی گرم تر نظیر آبی متمایل به نفش یا طیف های روشن آبی نظیر نیلی یا فیروزه‌ای را استفاده کنید.

اتاق پذیرایی و آشپزخانه رنگ‌های آبی گرم تر نظیر آبی متمایل به نفش یا طیف های روشن آبی نظیر نیلی یا فیروزه‌ای

آبی در زمان هایی که به عنوان رنگ اصلی یک اتاق به کار گرفته می‌شود به حس آرامش بخشی اش شهرت دارد، اما برای این کار به سراغ طیف های ملایم تر آن بروید. رنگ هایی نظیر آبی تیره اثر معکوس دارد و احساس غم و اندوه را تقویت می‌کند. بنابراین از استفاده از رنگ های آبی تیره به عنوان رنگ اصلی اتاق تان اجتناب کنید.

سبز در دکوراسیون داخلی منزل

سبز به عنوان آرامش بخش ترین رنگ برای چشم در نظر گرفته می‌شود. ترکیب ویژگی آرامش بخش آبی و شادی و انرژی رنگ زرد، سبز را به وجود می‌آورد که می‌توان گفت تقریبا برای هر نوع اتاقی مناسب است.

سبز در دکوراسیون داخلی منزل

در آشپزخانه، رنگ سبز فضا را آرامش بخش تر می‌کند. در اتاق پذیرایی یا نشیمن نیز حس آرام گرفتن و استراحت را القا می‌کند اما هنوز هم به اندازه کافی رنگ گرمی هست که بتواند حس ارتباط و دورهمی را نیز تقویت کند.

در آشپزخانه، رنگ سبز فضا را آرامش بخش تر می‌کند. در اتاق پذیرایی یا نشیمن نیز حس آرام

همچنین سبز زمانی که به عنوان رنگ اصلی دکوراسیون انتخاب شود اثر آرامش بخشی و تسکین دهنده دارد. این طور به نظر می‌رسد که رنگ سبز به ایجاد حس راحتی و آرامش ذهن افراد کمک می‌کند و همینطور باروری را نیز تقویت می‌کند و برای همین انتخابی عالی برای اتاق خواب محسوب می‌شود.

روانشناسی رنگ بنفش یا ارغوانی

بنفش در طیف‌های تیره اش مثل بادمجانی فضایی دراماتیک، لوکس و خیره کننده ایجاد می‌کند. این رنگ با خود شکوه و بدیع بودن را می‌آورد. زمانی که به عنوان رنگ ضمیمه یا رنگ ثانویه انتخاب شود به فضا عمق می‌بخشد.

نفش در طیف‌های تیره اش مثل بادمجانی فضایی دراماتیک، لوکس و خیره کننده

طیف‌های روشن تر بنفش نظیر یاسی و بنفش کمرنگ زمانی که در اتاق خواب

طیف‌های روشن تر بنفش نظیر یاسی و بنفش کمرنگ زمانی که در اتاق خواب استفاده شوند همان اثر آرامش بخشی رنگ آبی را با خود می‌آورند با این تفاوت که برعکس آبی حس سردی ایجاد نمی‌کنند.

رنگ نارنجی

نارنجی تحریک کننده هیجان و اشتیاق است و همانند زرد یک رنگ پرانرژی محسوب می‌شود.

نارنجی تحریک کننده هیجان و اشتیاق است و همانند زرد یک رنگ پرانرژی

اگرچه استفاده از آن در اتاق خواب یا پذیرایی ایده خوبی نیست اما این رنگ انتخابی عالی برای اتاق ورزش است. این رنگ تمام حس و حالی که شما در طول برنامه تناسب اندام خود برای انگیزه داشتن نیاز دارید با خود به ارمغان می آورد.

اتاق خواب یا پذیرایی ایده خوبی نیست اما این رنگ انتخابی عالی برای اتاق ورزش

در فرهنگ‌های باستانی، مردم اعتقاد داشتند که رنگ نارنجی التیام دهنده ریه ها و افزایش دهنده انرژی می‌باشد.

رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی

رنگ های خنثی نظیر مشکی، خاکستری، سفید و قهوه ای جزو ابزارهای اصلی و اولیه دکوراسیون هر منزل محسوب می‌شوند. دکوراسیون های با رنگ های تماما خنثی در بعضی از دوره ها پرطرفدار می‌شوند و بعضی وقت ها نیز محبوبیت خود را از دست می دهند.

رنگ های خنثی نظیر مشکی، خاکستری، سفید و قهوه ای جزو ابزارهای اصلی و اولیه دکوراسیون هر منزل

اما خصوصیت مشترک و برجسته آن ها انعطاف پذیری شان می‌باشد. رنگ های خنثی را برای روح بخشیدن به جلوه دیگر چیزها یا به تعادل رساندن ظاهر برخی از عناصرهای شدید استفاده می‌کنند.

بهترین حالت استفاده از رنگ مشکی به کار بردن آن در مقادیر کم و به عنوان رنگ ضمیمه ای یا تاکیدی می‌باشد. در واقع برخی از کارشناسان مدعی هستند که هر اتاقی نیاز به اندکی رنگ مشکی دارد تا طرح رنگی آن به تعادل برسد و به عمق پیدا کند.

رنگ مشکی به کار بردن آن در مقادیر کم و به عنوان رنگ ضمیمه ای یا تاکیدی می‌باشد.

برای این که کار را آسان تر کنید به مهم ترین ابزار رنگ طراحان یعنی چرخه رنگ متکی باشید.

مهم ترین ابزار رنگ طراحان یعنی چرخه رنگ متکی باشید.

رنگ قرمز لاکی

این رنگ در روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی ممکن است برای بعضی افراد حس تنش و اضطراب را به همراه داشته باشد. از آن جایی که این رنگ احساس خشم و عصبانیت را تحریک می‌کند نباید به عنوان رنگ اصلی یک اتاق استفاده شود. نشستن برای مدت طولانی در یک اتاق با این رنگ، به احتمال زیاد حس آرامش و توازنی که شما در حال تلاش برای ایجاد آن در منزل تان هستید را برهم می‌زند.

رنگ قرمز لاکی

اثر رنگ بر روی سقف منزل

سقف یک ششم فضای هر اتاق را دربر می‌گیرد اما اغلب چیزی بیشتر از یک پوشش رنگی سفید به آن تعلق نمی‌گیرد. در واقع روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی ، برای چندین دهه، سفید نه تنها به عنوان انتخابی مطمئن و بدون خطا بلکه بهترین رنگ برای سقف منازل محسوب می‌شد.

اثر رنگ بر روی سقف منزل

به عنوان یک قاعده کلی، سقف اگر روشن تر از رنگ دیوارها باشد بلندتر دیده می‌شود درحالی که اگر تیره تر باشد پایین تر احساس می شود. البته ارتفاع پایین تر در این جا نباید به معنای ایجاد حس کلاستروفوبیا یا بیماری تنگناهراسی باشد بلکه آن را باید در حدی پایین نشان دهد که حس صمیمیت و دنج بودن را القا کند.

سقف اگر روشن تر از رنگ دیوارها باشد بلندتر دیده می‌شود

به عنوان یک قاعده کلی روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی ، دیوارهای تیره باعث می‌شود یک اتاق کوچکتر به نظر برسد و دیوارهای رنگ روشن باعث بزرگ نشان دادن فضای آن می‌شوند.

این دستورالعمل ها یک نقطه شروع خوب برای انتخاب و جست و جوی رنگ برای دیوارهای منزل شماست. به خاطر داشته باشید که انتخاب رنگ، موضوعی بسیار شخصی است زیرا در واقع شما هستید که قرار است با رنگ جدیدی که انتخاب می‌کنید زندگی کنید. از این رو رنگی را انتخاب کنید که مناسب شخصیت، خانواده و سبک زندگی شما باشد.

 

 

 

 

 

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

تحریریه پویانو

منبع: freshome