روانشناسي انتخاب رنگ در طراحي داخلي

سایت پویانو-تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی

روانشناسي انتخاب رنگ در طراحي داخلي

روانشناسي انتخاب رنگ در طراحي داخلي

رنگ ها در فضاي داخلي به صورت تصادفي انتخاب نمي شوند. به عنوان مثال در نگاه اول ممكن است، انتخاب رنگ براي پذيرايي يا كل خانه آسان باشد، زيرا ما رنگ هاي مورد علاقه ي خود را انتخاب مي كنيم. ممكن است گاهي اوقات نتيجه ي خوبي حاصل شود. اما اگر اطلاعات درستي در مورد رنگ ها و تركيب درست آن ها نداشته باشيم، نتيجه به دست آمده رضايت بخش نيست .
معمولا طراحان داخلي اطلاعات گسترده اي از رنگ در فضا، تركيب مناسب رنگ هاي مختلف و مهم تر از همه تاثير روانشناسي رنگ ها دارند. آن ها حتي مي دانند چگونه با استفاده از رنگ هاي مناسب باعث شوند فضا بزرگتر يا كوچكتر به نظر برسد. همراه پویانو باشید تا اطلاعات و دانش خود را در رابطه با روانشناسی رنگ ها و تاثیر آنها در طراحی داخلی افزایش دهید:

سایت پویانو-تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ قهوه اي: قهوه اي طبيعت و راحتي را به شما القا مي كند. قهوه اي معمولا تركيبي از رنگ هاي مشكي، زرد، خاكستري، سبز، قرمز، نارنجي يا حتي بنفش است و رنگي خنثي است. اين رنگ به مقدار فراوان در طبيعت وجود دارد. در بسياري از موارد، قهوه اي رنگ كره زمين است بنابراين حس امنيت و ثبات را القا مي كند. قهوه اي به فضاي داخلي حس گرم و صميمانه اي مي بخشد. استفاده از مبلمان قهوه اي يا پاركت قهوه اي، فضا را بسيار خوش آيندتر ميكند. هم چنين اگر از بافت چوب قهوه اي در فضا استفاده كنيد ، در واقع سبك روستيك را پياده كرده ايد.

سایت پویانو-تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ سفيد: سفيد رنگ خلوص و پاكي است. سفيد ارتفاع بيشتر و روح تازه اي به محيط ميبخشد. اگر ميخواهيد از تعداد كمي رنگ در محيط استفاده كنيد و نميخواهيد سفيد خالص در محيط داشته باشد، ميتوانيد تركيب دلنشين سفيد با رنگ هاي خنثي ( مشكي، قهوه اي، خاكستري ) را به كار ببريد. براي بهره بردن از تاثيرات روانشناسي رنگ سفيد به جاي استفاده بيش از حد از آن، بهتر است براي تاكيد اشياء و المان هاي موجود در محيط مثل چارچوب هاي درب يا پنجره از آن استفاده كنيم .

سایت پویانو-تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ خاكستري: خاكستري محيطي رسمي ولي درعين حال همراه با ظرافتي دقيق به وجود مي آورد. خاكستري به تنهايي رنگي خنثي است و در كنار رنگ هاي ديگر معنا مي يابد. به عنوان مثال اگر خاكستري، مقداري ته رنگ زرد داشته باشد ممكن است فضايي كسالت آور ايجاد كند به خصوص اگر المان هاي قهوه اي زيادي در محيط باشد. اين در حالي است كه سايه اي زيبا از رنگ خاكستري ظاهري دلچسب به محيط مي بخشد. بايد توجه داشت كه استفاده غالب از اين رنگ، فضايي خسته كننده به وجود مي آورد.

سایت پویانو-تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی
رنگ مشكي: رنگ مشكي، خانه اي خوش طرح و برجسته براي شما به ارمغان مي آورد. مشكي رنگي كلاسيك است. اشيا مشكي موجود در محيطي با پس زمينه اي خنثي به آساني جلب توجه ميكنند و ديده مي شوند. مشكي براي افراد مختلف، معناهاي متفاوتي از جمله قدرت، غم و اندوه، رسميت و … دارد.
از مشكي بيش از حد در محيط استفاده نكنيد و فقط براي ديده شدن اشيا مختلف مثل قاب عكس يا ميز هاي كوچك از آن بهره بگيريد.سایت پویانو-تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی

 

رنگ زرد: براي ايجاد فضائي درخشان و خوشبينانه از زرد استفاده كنيد. درجات خلوص مختلف رنگ زرد در فضا تاثير متفاوتي دارد. زرد كم رنگي روي ديوارها ميتواند القا كننده ي نور خورشيد در خانه باشد. در حالي كه زرد تيره، ممكن است بعد از مدتي فضايي دلگير را به وجود آورد. اگر دوست نداريد ديوار منزلتان زرد باشد، ميتوانيد از تاثيرات روانشناسي آن براي برجسته كردن اشيا كمك بگيريد مثلا گلدان، قاب عكس يا المان هاي كوچك زرد در فضا استفاده كنيد.

سایت پویانو-تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ قرمز: براي ايجاد فضايي مهيج و محرك از رنگ قرمز استفاده كنيد. فضايي با رنگ غالب قرمز، هيجان أفراد را افزايش ميدهد. رنگ قرمز ضربان قلب را افزايش داده و همانند رنگ نارنجي براي افزايش اشتها مفيد است؛ بنابراين به صورت گسترده در آشپزخانه ها استفاده مي شود.

سایت پویانو-تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ صورتي: صورتي رنگي تازه و شيرين است و در بيشتر كشورها به عنوان رنگي مخصوص به خانم ها تلقي ميشود و هرچيزي كه مربوط به دخترها باشد صورتي است. استفاده صحيح از اين رنگ در طراحي داخلي، فضايي آرامش بخش و راحت ايجاد مي كند .

سایت پویانو-تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی
رنگ بنفش: براي ايجاد فضايي لاكچري و گران قيمت از بنفش استفاده كنيد. بنفش مايل به آبي، فضايي آرام و ساكت و اسرارآميز ايجاد ميكند ولي بنفش مائل به قرمز توجه بيشتري جلب مي كند. رنگ بنفش شهرتي طولاني به قدرت و وفادار بودن دارد.

سایت پویانو-تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلیرنگ آبي: براي ايجاد فضايي با ظاهر خنك و واضح. مناسب براي فضاهاي كاري و مديتيشن. رنگ آبي براي كاهش ضربان قلب و فشار خون استفاده مي شود. استفاده از رنگ آبي كم رنگ، محيط را بزرگتر نشان مي دهد. استفاده از ميز و صندلي يا ظروف آبي در آشپزخانه اشتها را كم مي كند!

سایت پویانو-تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ سبز: براي داشتن خانه اي آرامش بخش و ريلكس از سبز استفاده كنيد. تاثيرات روان شناسي سبز تا حدودي به رنگ آبي شباهت دارد. سبز رنگ طبيعت است و رنگي آرامش بخش براي چشم است. بهترين شيوه استفاده از سبز در فضاي داخلي تركيب آن با رنگ هاي ديگر است.

منبع : designlike

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو|حبیب الهی

 

بیشتر بدانید:

روانشناسی رنگ ها(رنگهای مرئی)

چگونه رنگ در دکوراسیون اتاق خواب بر زندگی شما تاثیر می گذارد

۸ پالت و ترکیب رنگی فوق العاده برای اتاق خواب

 

 

پویانو را در اینستاگرام دنبال کنید

به کانال تلگرام پویا نو بپیوندید