رنگ های ایرانی معروف در جهان که در معماری و طراحی داخلی می توان استفاده برد

رنگ های ایرانی معروف در جهان که در معماری و طراحی داخلی می توان استفاده برد

رنگ های ایرانی معروف در جهان ؛ جهان زیبا با میلیون ها مخلوق خداوند بزرگ سرشار است از هزاران رنگ . همه ما روزانه با رنگ های بی شماری در اطرافمان روبرو می شویم . از رنگ ماشین ها و ساختمان ها گرفته که عناصر بی جان این دنیاست تا عناصر زنده طبیعت مانند گل ها و حیوانات طبیعی. رنگ ها معنادهنده تصویر ما از زندگی هستند. کاربرد رنگ در تمامی هنرها انکار ناپذیر است . جالب است بدانید که هزاران رنگ با نام های مختلف در دنیا ثبت شده اند و تعدادی از این رنگ ها با نام ایران مشهور هستند. این رنگ ها به قرار زیر با  Persian  نوشته و خوانده می شوند:

Persian blue  آبی پارسی یا رنگ آبی ایرانی

رنگ آبی ایرانی
رنگ آبی ایرانی

رنگ آبی ایرانی که خود شامل سه تون رنگی می باشد: آبی پارسی ( آبی روشن متوسط) ؛ آبی پارسی ملایم ( متوسط خاکستری آبی که کمی مایل به نیلی سیر است) ؛ و یک نوع آبی تیزه که بسیار نزدیک به نیلی سیر است و به آن نیلی پارسی یا آبی تیره ایرانی نیز می گویند. البته منابع دیگری رنگ آبی ایرانی را با نام رنگ لاجوردی که بین خود مردم ایران مصطلح هست و در معماری و طراحی داخلی بناهای ایرانی به وفور استفاده شده، یکی می دانند.

رنگ آبی ایرانی در گنبدی در دهلی که از معماری ایرانی تاثیر گرفته
رنگ آبی ایرانی در گنبدی در دهلی که از معماری ایرانی تاثیر گرفته
کاشی کاری به رنگ ایرانی
کاشی کاری به رنگ ایرانی

این رنگ به خاطر کاربرد آن در کاشی کاری  و معماری مساجد قدیمی مانند مسجد امام اصفهان و یا صنایع دستی سفالگری معروف شده است. اولین بار نام آبی پارسی در سال 1669 توسط انگلیسی ها به کار برده شده است.

رنگ قرمز ایرانی ( قرمز پارسی ) به انگلیسی Persian red یا  Persian vermilion

رنگ قرمز ایرانی
رنگ قرمز ایرانی

این رنگ از رنگ خاک رس سواحل خلیج فارس که دارای مقدار زیادی آهن و اکسیدهای آلمینیوم و منیزیم می باشد بدست آمده است. این قرمز پر رنگ با ترکیب رنگ نارنجی است و در کوزه گری سنتی کرمان کاربرد دارد. اولین بار در کشور انگلستان در سال 1987 این رنگ به نام قرمز ایرانی نام گرفت. رنگ قرمز ایرانی به نام رنگ ورمیلون مصنوعی نیز شناخته می شود.

رنگ قرمز پارسی در فرش های ایرانی نیز به وفور به چشم می خورد.

رنگ سبز ایرانی Persian green

رنگ سبز ایرانی
رنگ سبز ایرانی

یک رنگ زیبای دیگر که به نام ایران مشهور است . رنگ سبز ایرانی است که در صنعت کوزه گری و فرش بافی ایران مورد استفاده قرار می گیرد. این سبز تیره مایل به خاکستری است و از سبز معمولی آبی تر و سبک تر است و زردتر و روشن تر از سبز شوکران است. رگه های سبز سنگ مرمر نیز به رنگ سبر ایرانی است. سبز ایرانی به سبز خزه دریای نیز شناخته می شود. این رنگ اولین بار در انگلستان به نام سبز ایرانی در سال 1892 نامیده شد. رنگ سبز رنگ محبوب و ملی ایرانیان به شمار می آید.

رنگ های ایرانی معروف
رنگ های ایرانی معروف

رنگ صورتی ایرانی Persian Pink

این رنگ زیبا در صنعت پوشاک زنان شهرت دارد و اولین بار در سال 1922 در ادبیات انگلستان به کار برده شده است. به خاطر علاقه ایرانی ها به رنگ گل محمدی این رنگ به آن نام شهرت گرفته است.

رنگ های ایرانی معروف
رنگ های ایرانی معروف

رنگ رز ایرانی Persian Rose

این رنگ هم در برخی از منابع به نام رنگ رز ایرانی مشهور است. یک رنگ میان صورتی و سرخابی که به رنگ سرخ گلی نیز عنوان می شود.

 نارنجی ایرانی Persian Orange

این نوع از رنگ نارنجی که به رنگ نارنجی ایرانی معروف است. نارنجی ایرانی نارنجی ای است که در آن ترکیبی از رنگ شیری را می توان حس نمود. رنگ نارنجی ایرانی در فرش بافی و سفالگری ایرانی دیده می شود. اولین بار در سال 1892 در انگلستان به نام نارنجی ایرانی ثبت شد. کارخانه ماشین آلات صنعتی آلیس چالمرز اولین بار در سال 1928 از رنگ نارنجی ایرانی در تولید تراکتور استفاده نمود تا رنگ آن از خاک قابل تمایز باشد.