رنگ اتاق بر اساس نور طبیعی : رنگ های سفید و پاستلی برای خانه با توجه به شدت نور آفتاب

رنگ اتاق بر اساس نور طبیعی : رنگ های سفید و پاستلی برای خانه با توجه به شدت نور آفتاب

رنگ اتاق بر اساس نور طبیعی : با خواندن این مقاله متوجه می‌شوید که نور خورشید چطور می‌تواند روی رنگ اتاق ها تاثیر بگذارد و یاد می‌گیرید که چگونه رنگ هر اتاق را با توجه به نور آفتاب انتخاب کنید. بهترین نوع روشنایی در یک خانه احتمالا منشاء بیرونی دارد. نور طبیعی به خانه‌های ما چنان روشنایی می‌دهند که از هیچ کدام از لامپ ها یا چراغ های آویز نمی‌توانیم دریافت کنیم. نور طبیعی باعث کاهش هزینه‌های انرژی نیز می شود.

با این حال، از سوی دیگر، نور آفتاب زیادی ممکن است یک اتاق را زیادی روشن و زننده کند. از سوی دیگر، عدم وجود آن می‌تواند باعث تاریک و سرد شدن فضا شود. در هر دو مورد، نور طبیعی ممکن است رنگ دیوارهای اتاق را از حالت طبیعی بیندازد که این شاید ناخوشایند باشد.

قبل از این که برای دیوار های خود رنگ انتخاب کنید، روش‌های زیر را بخوانید تا بدانید رنگ اتاق خود را در برابر نور طبیعی چطور تنظیم کنید.

رنگ آمیزی اتاق های جنوبی یا رنگ آمیزی اتاق های رو به جتوب

اتاق های رو به جنوب بیشترین میزان نور خورشید را در طول روز دریافت می‌کنند. گاهی اوقات شدت این نور بسیار شدید است بنابراین من به صاحبخانه‌ها پیشنهاد می‌کنم از رنگ های سرد نظیر آبی برای دیوارهای این گونه اتاق ها استفاده کنند. اما به خاطر داشته باشید که حتی برخی رنگ‌های آبی روشن نظیر فیروزه ای و زمردی دارای ته رنگ‌های گرم هستند. بنابراین، برای سرد نگه داشتن نمای اتاق های جنوبی، به دنبال رنگ‌های آبی با ته رنگ های نقره ای-خاکستری نظیر آبی سورمه ای یا آبی پارچه جین باشید.

یکی از گزینه‌ها همانند تصویر بالا استفاده از طیف ملایم آبی آسمانی است. اگر رنگ خنثی را برای فضاهای رو به جنوب ترجیح می دهید رنگ خاکستری انتخابی طبیعی است. فقط به یاد داشته باشید که رنگ ‌های خاکستری نیز همانند تمام رنگ ها ممکن است دارای ته رنگ‌های گرم باشند. بهتر است از رنگ‌های گیرا و جذاب اجتناب کنید در عوض به دنبال طیف هایی از خاکستری باشید که به آبی متمایل هستند. در بعضی از اوقات روز این رنگ واقعا شبیه آبی خالص به نظر می‌رسد. با این حال، با انتخاب رنگ خاکستری با ته رنگ آبی، می‌دانید که رنگی خنثی انتخاب کرده‌اید که هم گرمای فضای آفتابی شما را به تعادل می‌رساند و هم جلوه‌ای امروزی و مطابق مد برای اتاق تان فراهم می‌کند.

برای نمونه می‌توانید همانند تصویر بالا خاکستری ملایم را انتخاب کنید.

رنگ آمیزی اتاق های رو به شمالی یا رنگ آمیزی اتاق های رو به شمال

اتاق هایی که رو به شمال هستند کمترین میزان نور مستقیم خورشید را دریافت می‌کنند و نوری که در آن جریان دارد سرد است و شدت کمی دارد. این اتاق ها اغلب تاریک و پرسایه هستند. من مشتریان زیادی داشته ام که از نبود آفتاب در اتاق های رو به شمال گله مند بودند مخصوصا از این جهت که برخی رنگ‌های خاص روی دیوارهای این گونه اتاق ها محو و ناپدید به نظر می‌رسند.

در این موارد، بهترین رنگ برای استفاده رنگ هلویی یا رنگ‌های سفید ملایم با ته رنگ هلویی است. این رنگ اشعه های نور خورشید منعکس می‌کند و به گونه ای فضای شما را تغییر می‌دهد که انگار با جریان نور واقعی و گرم خورشید پر شده است.

برای نمونه می‌توانید از رنگ هلویی بسیار ملایم که در تصویر بالا آمده است استفاده کنید.

در رنگ اتاق بر اساس نور طبیعی برای گرم و صمیمی تر کردن فضای اتاق‌های رو به شمال، رنگ کرمی دیوارها را با پنجره‌های قاب چوبی طبیعی جفت کنید. برای این کار چوب‌های با رنگ میانه که ته رنگ عسلی جذابی دارند انتخاب کنید. این کار به اشعه های خنک خورشید گرما و جان می‌بخشد.

حتی می‌توانید فراتر بروید و کفپوش چوبی هاروود در همان رنگ نصب کنید. با این کار فضای شما جلوه ای بسیار هارمونی و منجسم پیدا می‌کند و کفپوش هم نور را از خود انعکاس می دهند که باعث می‌شود فضا روشن تر و گرم تر دیده شود.

برای الهام گرفتن می‌توانید از رنگ گرم کرم موجود در عکس استفاده کنیم.

رنگ آمیزی اتاق های غربی یا رنگ آمیزی اتاق های رو به غرب

در رنگ اتاق بر اساس نور طبیعی ، اتاق های رو به غرب مورد علاقه من هستند چون نور طبیعی نارنجی بعد از ظهر را دریافت می‌کنند و اگر پنجره‌های شما در مکان مناسبی نصب شده باشند، منظره‌ای دلچسب از غروب آفتاب را می‌توانید نظاره کنید.

در رنگ اتاق بر اساس نور طبیعی ، برای اتاق‌های بزرگ رو به غرب، من اغلب رنگ‌های متمایل به سفید را پیشنهاد می کنم که اندکی روشنایی در زیر خود دارند. این روشی عالی برای تقویت اشعه‌های خورشید است که در اواخر روز رنگ هلویی به خود می‌گیرند.

برای مثال می‌توانید در این گونه اتاق‌ها از رنگ سفید موجود در تصویر بالا استفاده کنید.

من دوست دارم از رنگ های غیر معمول استفاده کنم تا در یک اتاق دیواری شاخص ایجاد کنم. در اتاق‌های رو به غرب، من معمولا از دیوارهای شاخص در طیف های ارغوانی یا صورتی استفاده می کنم زیرا این رنگ ها در آفتاب بعد از ظهر بیشترین درخشندگی را دارند.

زمانی که دیواری به رنگ ارغوانی ملایم در کنار سفید خالص بیاید جلوه‌ای جذاب و پرزرق و برق فراهم می‌کند.

رنگ آمیزی اتاق های شرقی یا رنگ آمیزی اتاق های رو به شرق

اتاق‌هایی که رو به شرق هستند آفتاب صبحگاهی را دریافت می‌کنند. این فضاها نور خورشید مستقیم دریافت می‌کنند که گرم و روشن است و ته رنگ زرد دارند. برنزه روشن یا دیگر طیف های قهوه ای ملایم در این اتاق ها به خوبی عمل می‌کنند.

 این رنگ‌های ملایم باعث می شود اتاق شما در صبحگاه روشن و پرنور باشد بدون این که شدت نور آن خیره کننده و زننده به نظر برسد و در بعد از ظهر موقعی که اتاق را سایه فرا می‌گیرد باعث می‌شود که فضایی گرم و دلنشین داشته باشید که برای چرت بعد از ظهر عالی است.

به عنوان نمونه می‌توانید رنگ قهوه ای بسیار ملایم موجود در عکس بالا را برای رنگ آمیزی فضای خود استفاده کنید.

به نظر من، هیچ چیزی بهتر از شروع یک روز تابستانی با یک فنجان قهوه در ایوان نیست. برای فضاهای بیرونی رو به شرق، رنگ سفید گرم، اشعه‌های آفتاب صبحگاهی را به حداکثر می‌رساند. برای داشتن جلوه ای یکدست و منجسم، کل فضا یعنی تمام ستون ها، کناره‌ها، سقف و حتی مبلمان فضای بیرون را در رنگی یکسان انتخاب کنید.

 

 

 

 

 

رنگ اتاق بر اساس نور طبیعی

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz