رنگ آمیزی فضاهای کوچک : 8 فضای کوچک که نقاشی می‌تواند تاثیری شگرف در آن ایجاد کند

رنگ آمیزی فضاهای کوچک : 8 فضای کوچک که نقاشی می‌تواند تاثیری شگرف در آن ایجاد کند

رنگ آمیزی فضاهای کوچک : طبق تجربه‌هایی که نقاشان ساختمان در طی سال‌ها رنگ‌آمیزی خانه‌ها کسب کرده‌اند و توصیه آن‌ها، لزومی ندارد فضا های کوچک خسته‌کننده باقی بمانند یا مورد بی‌توجهی قرار بگیرند. تمام خرج آن کمی رنگ‌آمیزی است. با افزودن رنگ به فضاهای استراتژیک در سرتاسر خانه‌تان می‌تواند به سادگی و با هزینه‌ای کم یک فضا را دگرگون بسازید. علاوه بر این، شانس خوبی وجود دارد که بتوانید حداقل یکی از این هشت پروژه نقاشی را در طول یکی از تعطیلات آخر هفته در خانه‌تان به انجام برسانید.

 

در ادامه هشت فضا را برای رنگ‌آمیزی معرفی خواهیم‌نمود و نکات و ترفندهایی را برای بزرگ‌تر بنظر رسیدن کوچک‌ترین فضاها معرفی خواهیم‌کرد.

  1. ورودی

هنگامی که یک میهمان از راه می‌رسد، دریافت اولیه او از نمای ورودی منزل شما و فضای روبروی درب آن خواهدبود. نقطه بعدی که میهمان شما به آن توجه می‌کند فضای مقابل درب ورودی در داخل خانه شماست، بنابراین بایستی اثرگذاری قوی‌ای داشته‌باشد.

 

اگر فضای ورودیتان حالت رسمی دارد، رنگی را پیدا کنید که یکی-دو درجه تیره‌تر از اتاق بعدی باشد. یک رنگ تیره‌تر در فضای ورودی می‌تواند فضا را دعوت‌کننده‌تر کند، درست مانند یک استقبال صمیمانه.

 

اگر خانه شما دارای پلان آزاد و فاقد فضای ورودی تعریف شده‌ای است، از رنگ‌آمیزی برای خلق این فضا استفاده نمایید. یک رنگ تیره را روی دیوارهای اطراف درب ورودی و یکی از دیوارهای مجاور آن‌ها اجرا نمایید تا محدوده ورودی از لحاظ بصری تعریف شود.

  1. حمام

حمام‌های کوچک ممکن است وقتی زمان طراحیشان می‌رسد امکان محدودی داشته‌باشند، اما واقعیت این است که آن‌ها به سادگی می‌توانند با یک رنگ‌آمیزی سریعا دگرگون شوند.

 

برای این حمام کوچک چگونه رنگ مناسب را انتخاب خواهید نمود؟ به دنبال رنگ‌های بکار رفته در آثار هنری یا تزیینات خانه‌تان بگردید. بعنوان مثال، یک اتاق نشیمن که رنگ بژ در آن غالب است و رنگ آبی در لوازم و اجزای آن بکار رفته، با حمامی رنگ‌آمیزی شده به رنگ همان آبی بهترین هماهنگی را خواهدداشت.

 

اخیرا رنگ‌های تیره نیز بسیار پرطرفدار شده‌اند. برای تعدیل تیرگی رنگ ما پیشنهاد می‌کنیم که سایر جزییات طراحی از جمله کفسازی و روشویی را به رنگ روشن انتخاب نمایید تا فضا همچنان باز و روشن بنظر برسد.

 

نگران این هستید که یک رنگ فضایتان را مغلوب کند؟ با استفاده از گچکاری‌هایی که در میانه ارتفاع دیوارها اجرا می‌شود دیوارها را به دو بخش تقسیم نمایید. بخش پایین‌تر را با یک رنگ شاخص و تاثیرگذار و قسمت بالاتر را با رنگی خنثی رنگ‌آمیزی نمایید.

  1. قفسه‌های کتاب

چه قفسه‌های کتابتان توکار باشند و چه جدا، به راحتی ‌می‌توانید آن‌ها را با رنگ‌آمیزی دگرگون نمایید. کف قفسه‌ها را خارج نمایید و صفحه پشتی قفسه را رنگ‌آمیزی نمایید. بابت بکار بردن رنگ‌های تند نگران نباشید زیرا به محض آن که کف قفسه‌ها و لوازم داخل آن‌ها را بازگردانید رنگ بکار رفته ملایم‌تر می‌شود. به این طریق می‌توانید در زمانی کم رنگی شاد و زنده را به فضایتان اضافه نمایید بدون آن که در استفاده از آن افراط شده‌باشد.

  1. کمد دیواری

هنگامی که نوبت به رنگ‌آمیزی می‌رسد معمولا این فضا مورد غفلت قرار می‌گیرد. اما در حقیقت اجرای یک رنگ شاداب روی دیوارها و قفسه‌های داخل کمد دیواری می‌تواند تاثیر زیادی در فضایتان ایجاد نماید. برای یک کمد دیواری متوسط یا کوچک، رنگی روشن را انتخاب نمایید.

 

برای کمد دیواری‌های بزرگ که در مقیاس اتاق لباس هستند، از رنگی استفاده نمایید که مکمل رنگ اتاق متصل به آن باشد.

 

برای قفسه‌‌ها، از رنگ‌های روغنی استفده نمایید تا دوام آن در برابر خراش‌ها و ضربه‌ها بیشتر باشد.

  1. راهروها

راهروها معمولا بلند و باریک هستند و بسته به نورپردازی ممکن است تاریک باشند. هنگام انتخاب رنگ برای این فضا، رنگ اتاق‌های مرتبط به آن را در نظر بگیرید و سپس رنگی دو درجه روشن‌تر از آن‌‌ها را انتخاب نمایید. به این ترتیب رنگ‌ها یکدیگر را کامل می‌کنند و در طراحی تمام خانه نقش ایفا می‌کنند. بعلاوه، رنگ روشن راهرو را پرنورتر نشان خواهدداد.

رنگ آمیزی فضاهای کوچک

  1. دیوار اصلی

اگر مقدار کمی رنگ دارید و می‌خواهید با آن بیشترین تاثیر ممکن را در طراحی داخلی منزلتان ایجاد نمایید، دیوار اصلی اتاق بهترین انتخاب است. دیواری را در اتاق خواب مستر یا اتاق نشیمن انتخاب نمایید که قصد تاکید روی آن دارید، مانند دیواری که پشت تختخواب یا مبل قرار دارد.

 

بعد از رنگ‌آمیزی، تابلوهای هنری متناسب را بر روی این دیوار نصب نمایید تا طراحی آن تکمیل شود.

  1. فضاهای گوشه و باریک آشپزخانه

معمولا فضای قابل رنگ‌آمیزی زیادی در آشپزخانه وجود ندارد. اما اگر به دنبال آن باشید، فضای مابین کابینت ها، لوازم و فضای پشت سینک محل‌های مناسبی برای رنگ‌آمیزی هستند.

 

هنگامی که فضا محدود است پیشنهاد می‌شود از رنگ‌های تندی استفاده نمایید که ویژگی‌های فضا را تعدیل می‌کنند. بعنوان مثال، برای آشپزخانه‌ای با کابینت‌های سفیدرنگ و رویه‌های سنگی پیشخوان با رنگ خنثی، یک سبز زنده یا آبی تیره را انتخاب نمایید. در اندازه‌های بزرگ ممکن است رنگ‌های تیره بیش از حد فضا را مغلوب کنند اما در مقیاس کوچک به فضا ابعاد مناسبی می‌بخشند.

  1. اتاق رختشویی

شستشوی رخت‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین حداقل به آن فضایی زیبا و انرژی‌بخش اختصاص دهید. رنگی را مد نظر قرار دهید که امکان استفاده آن را در فضاهای جمعی ندارید و در عین حال شما را شاد می‌کند: بعنوان مثال یک نارنجی نشاط‌بخش، یک بنفش سیر یا یک زرد روشن. چه بسا انجام کارهای تکراری خانه در کنار رنگ محبوبتان کمی لذت‌بخش‌تر شود.

 

 

 

رنگ آمیزی فضاهای کوچک

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: houzz