رفع خستگی ذهن معماران با 10 فعالیت

رفع خستگی ذهن معماران با 10 فعالیت

رفع خستگی ذهن معماران : معماری نیازمند هر دو نیروی ذهن و نیروی جسم می باشد. در این حرفه شما نیاز دارید که به طور پیوسته از خلاقیتتان استفاده کنید تا بتوانید ایده های جدید خلق کرده و هرگونه مشکل احتمالی طرح را حل کنید. ممکن است نیاز باشد که شب های بسیاری بی خوابی بکشید تا کارتان در زمان مقرر تمام شود، و این احتمال وجود دارد که در نهایت ایده هایتان به خوبی عمل نکنند و یا با پیش پاافتاده ترین دلایل پذیرفته نشوند. قبل از اینکه لذت فوق العاده موفقیت را بچشید و بنشینید و نظاره گر این باشید که طرح هایتان چگونه به واقعیت تبدیل می شوند، باید روزها، هفته ها و ماه هایی پر از ناامیدی را پشت سر بگذارید. بنابراین ناامید شدن و دست کشیدن از کار پیش از آن که تلاش هایتان به ثمر بنشینند، اشتباه بزرگی است. اما اگر شرایط برایتان غیرقابل تحمل است، در این جا ما لیستی از فعالیت هایی را آماده کرده ایم که ذهن شما را پاک کرده و خستگی آن را از بین می برند.

  1. مدیتیشن

مدیتیشن با متمرکز کردن تمام حواس و توجه شما روی یک چیز، مثلا نفس کشیدن پیوسته تان، صداهای موجود در طبیعت و یا تصویر ذهنی آرامش بخشی که در ذهنتان ساخته اید، آرامشی دلخواه  را برایتان ایجاد می کند. علاوه بر این مزایای دیگری نیز دارد از جمله تمرکز و نظم ذهنی. از آن جایی که برخی حرکات یوگا به آماده سازی ذهن و بدن کمک می کنند، انجام تمارین آن در کنار مدیتیشن می تواند بسیار مفید باشد.

  1. ورزش کردن

ورزش فیزیکی طیف گسترده ای از فعالیت ها را شامل می شود و شما می توانید هر کدام را که مناسبتان می باشد انتخاب کنید. می توانید در فضای باز پیاده روی کنید، یا بدوید و یا دوچرخه سواری کنید. ورزش هایی مثل شنا و یا ایروبیک را هم می توانید در خانه و هم در باشگاه و با معاشرت با دیگران انجام دهید. انجام مستمر و منظم تمارین ورزشی، هم باعث بهبود اخلاق و رفتار می شود و هم اندامتان را متناسب نگه داشته و به شما اعتماد به نفس می دهد. همچنین می تواند مهارت های خلاقیتی و حافظه تان را نیز افزایش دهد.

  1. پیاده روی و جست و جو کنید

در نکته قبلی به پیاده روی به عنوان یک گزینه ورزشی اشاره کردیم، اما این نوع پیاده روی متفاوت بوده و بیشتر شبیه به سرگردانی است. محله و یا منطقه ای از شهرتان را انتخاب کنید، جایی که برایتان آشنا نباشد، و شروع به کشف آن کنید! مسیرهای مختلف آن را شناسایی کنید، معماری آن را بررسی کنید و مکان های پنهان زیبای آن را کشف کنید، مثل یک نانوایی دنج، یک رستوران معتبر، یا یک کتاب فروشی کوچک زیبا. داشتن اطلاعات بیشتر درباره گوشه و کنارهای شهرتان همیشه حس خوبی دارد.

  1. بخوابید

گاهی خستگی شما تنها به این دلیل است که به خواب نیاز دارید. در چنین شرایطی چند ساعت بخوابید و به بدنتان استراحت دهید، بعد از اینکه بیدار شوید ذهنتان تازه و پرانرژی خواهد بود و شما می توانید دوباره شروع به کار کنید. این شیوه بسیار موثرتر از این است که بیش از حد بیدار بمانید و سعی کنید زمانی که خسته اید و حتی به سختی چشمتان را باز نگه داشته اید، فکر کنید؛ با این روش به نتیجه ارزشمندی نخواهید رسید.

رفع خستگی ذهن معماران

  1. با خانواده و دوستانتان معاشرت کنید

احتمالا خانواده تان فراموش کرده اند که شما با آن ها در یک خانه زندگی می کنید و دوستانتان هم امیدی به دیدن دوباره تان ندارند. شاید حالا زمان خوبی برای ایجاد ارتباط دوباره باشد. وقت آن است که در کنار خانواده تان یک غذای خوب بخورید و ببینید که همه چیز چطور تغییر می کند. وقت آن است که با دوستانتان وقت بگذرانید و مثل روزهای خوب گذشته با آن ها بخندید.

  1. در رفع خستگی ذهن معماران بازی کنید

حالا زمان آن رسیده که به کودک درونتان اجازه دهید خودی نشان دهد. بازی های ویدیویی؟ خب، چرا که نه؟ می دانید چه چیزی بهتر از آن است؟ اضافه کردن کمی معاشرت به آن. با خانواده بازی های تخته ای (مثل شطرنج و …) انجام دهید و روحیه شیرین رقابت را به یاد بیاورید. با دوستانتان به شهربازی بروید، سوار قطارهای بازی شوید، و استرس خودتان را با فریاد زدن خالی کنید. فقط خوش بگذرانید.

  1. فیلم تماشا کنید

می توانید به سینما بروید و از جدیدترین فیلم ها با خبر شوید، یا می توانید فیلم های تلویزیون را بررسی کنید. همچنین می توانید DVD اجاره کنید. اگر زمان کافی دارید، می توانید سریال های موردعلاقه تان را قسمت به قسمت تماشا کنید و یا می توانید سریال های کوتاه را انتخاب کنید و تمام قسمت هایش را یک جا ببینید. اما مراقب باشید! این کار می تواند واقعا اعتیادآور باشد.

  1. کتاب بخوانید

از طرفداران داستان هستید؟ داستان ها ژانرهای مختلفی دارند؛ ژانری که با سلیقه شما متناسب است را پیدا کنید و دیگر هرگز بدون کتاب نخواهید ماند. کتاب خواندن می تواند نیرو بخش، آموزنده و حتی الهام بخش باشد. داستان های تاریخی درباره تاریخ به شما درس می دهند، داستان های فانتزی برای لحظاتی شما را از واقعیت جدا می کنند و داستان های معاصر درک شما از مردم و جامعه را بالا می برند.

  1. موسیقی گوش دهید

در حالی که پیاده روی شبانه تان را در هوای خنک انجام می دهید، یا در حال استراحت در خانه هستید، به موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید. می توانید در کنسرت یکی از هرمندان مورد علاقه تان شرکت کنید و یا استعدادهای هنرمندان محلی را تجربه کرده و از آن لذت ببرید. اگر خودتان توانایی نواختن آلات موسیقی را دارید، از روشی عالی برای رفع خستگی برخوردار هستید، و اگر چنین توانایی را ندارید، می توانید برای یاد گرفتن آن وقت بگذارید.

  1. برای رفع خستگی ذهن معماران سفر کنید

قبل از اینکه به نقطه ای برسید که دیگر تحمل شکست را نداشته باشید، به خودتان یک استراحت بدهید و سفر کنید. مقصدتان را با توجه به بودجه ای که دارید و آنچه که بیش از همه باعث لذتتان می شود، تعیین کنید. سفرتان می تواند داخلی یا خارجی باشد؛ به ساحل بروید و از نسیم دریا لذت ببرید، یا یک ماجراجویی در میان جنگل های استوایی را شروع کنید. از یک جای کاملا متفاوت بازدید کنید و فرهنگ های خارجی را تجربه کنید. افق دیدتان را گسترش دهید.

خب، حالا می دانید زمانی که ذهنتان خسته شده و دیگر نمی تواند روی چیزی تمرکز کند، چه کارهایی می توانید انجام دهید. به یاد داشته باشید استراحت کردن به معنی هدر دادن وقت نیست، بلکه چیزی است که شما را در مسیرتان نگه می دارد.

 

 

رفع خستگی ذهن معماران

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: arch2o