رزین پلی استر و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی

رزین پلی استر و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی

یکی از متریال هایی که اخیرا و به تازگی در دکوراسیون داخلی کاربرد پیدا کرده، رزین پلی استر است. این رزین، ماده ای است با غلظتی شبیه به مربا که بیش تر در مجسمه سازی و کارهای صنعتی کاربرد دارد، اما در دکوراسیون داخلی نیز قابل استفاده می باشد. خصوصیات این ماده سبب شده برخی از طراحان داخلی به استفاده از آن روی آورند، اما این خصوصیات چه هستند؟

برای این که کاربرد رزین پلی استر را در دکوراسیون داخلی بهتر درک کنید، خوب است با ویژگی ها و خواص این ماده بیش تر آشنا شوید. در این مطلب، قصد بر آن است که این متریال را به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید.

رزین پلی استر چیست؟

رزین پلی استر یک رزین مصنوعی و دست ساز است که از واکنس اسیدهای آلی دو عاملی با الکل های چند عاملی به دست می آید. این رزین در ابتدا به صورت مایع است، اما با اضافه شدن هاردنر، حرارتش زیاد شده، به شکل ژله در می آید و در نهایت هم محکم می شود. ماده اولیه جهت تولید این رزین، انیدرید است که دو گروه عاملی اسیدی دارد. کاربرد اصلی رزین پلی استر برای ساخت مواد قالب سازی به شکل تونر برای چاپ لیزری و در نقش پیونده در رنگ های پلی استری می باشد. دیگر کاربردهای این متریال که به بحث ما مربوط می شود، پنل های دیواری هستند که پایه آن ها رزین می باشد و با فایبرگلاس تقویت شده اند. این پنل ها به این خاطر که قابلیت شستشو دارند، برای استفاده در طراحی داخلی مکان هایی مثل رستوران ها، آشپزخانه ها و سایر مکان های مشابه کاربرد ویژه ای دارند.

طبق فرآیندی که باعث سخت شدن رزین پلی استر می شود، مولکول ها به هم نزدیک شده و مقداری از محلول تبخیر می شود. به همین خاطر است که بعد از پایان فرآیند، حجم پلی استر کاهش می یابد. لازم به ذکر است که رزین سخت شده را دیگر نمی توان به حالت اولیه یا مایع خود برگرداند. بهترین درجه حرارت برای کار با این رزین، بیست درجه سانتی گراد می باشد.

از آن جا که رزین پلی استر در حالت مایع خود بوی بسیار بدی دارد، تا مقدار پنج کیلوگرم از آن را می توان بدون هیچ ضرری استفاده کرد، اما بیش از این آن را باید در اتاق دارای تهویه به کار برد.

این رزین به بافت یک سری از متریال ها مثل چوب می چسبد و به همین خاطر باید از جداکننده ها در قالب استفاده کرد. همچنین می توان از پارافین و فیلم کمک گرفت. فیلم با قلم مو روی سطح قالب اعمال می شود و در نهایت به شکل یک لایه نایلون مانند در می آید.

رزین پلی استر باید در مکان خنک و تاریک نگهداری شود و در صورتی که جنس آن مرغوب باشد، تا دوازده ماه قابل نگهداری است.

این رزین بعد از محکم شدن دیگر سمی نیست و می توان با استفاده از سوهان یا مته در آن تغییرانی ایجاد کرد.

برای این که رزین به حال رنگی درآید، می توان از انواع رنگ های پودری استفاده کرد و آن ها را با رزین مایع مخلوط نمود.

از خصوصیات بارز این رزین، عدم تغییر رنگ در برابر نور خورشید است که مزیت ویژه ای به حساب می رود.

معمولا از دو نوع هارنرد برای فرآیند سخت شدن رزین استفاده می شود که حالت مایع یا خمیری دارند. نوع مایع این هاردنرها بی رنگ می باشد و بوی بسیار تندی نیز دارد. نوع خمیری آن کاربرد بسیار ساده تری دارد.

مقدار هاردنر رزین پلی استر:

افزایش و کاهش رزین پلی استر، زمان سفت شدن آن را تغییر می دهد. به طور کلی، مقدار هاردنر به کار رفته در رزین های شفاف، دو درصد است. اگر لایه ها نازک باشند، رزین خیلی دیرتر سفت خواهد شد و قسمت بالای آن حالت چسبنده پیدا می کند. در چنین حالتی بهتر است مقدار هاردنر به چهار درصد افزایش پیدا کند تا رزین سریع تر خودش را بگیرد. در صورتی که لایه ها ضخیم باشند، احتمال ایجاد ترک وجود دارد و به همین خاطر توصیه می شود مقدار هاردنر به یک درصد کاهش پیدا کند. همچنین در زمانی که قالب مورد استفاده پلاستیکی باشد، از آن جا که نسبت به حرارت حساس است باید مقدار هاردنر را کاهش داد. باید توجه داشت که به کار بردن بیش از چهار درصد هاردنر باعث ایجاد شکنندگی در رزین می شود. به همین خاطر بهتر است برای حفظ حالت انعطاف پذیری، مقدار هاردنر به یک درصد کاهش پیدا کند.

کاتالیزور رزین پلی استر:

کاتالیزور یا همان ماده شتاب دهنده، مایعی است از ترکیبات کبالت که رنگ بنفش دارد. مقدار این مایع در رنگ و زمان سخت شدن رزین پلی استر تاثیرگذار است. اکثر کاتالیزورها مدت زمان سخت شدن را کاهش می دهند و رنگ رزین را به زرد یا قرمز متمایل می سازند. کاتالیزورها روی حرارت نیز تاثیرگذارند و هر چه بیش تر استفاده شوند، به خاطر تسریع عمل پلیمریزاسیون، مقدار حرارت ایجاد شده را افزایش خواهند داد. معمولا در آماده سازی پلی استر، ابتدا از کاتالیزور و سپس از هاردنر استفاده می شود.

زمان سخت شدن پلی استر:

مدت زمانی که طول می کشد تا رزین پلی استر خود را بگیرد به مقدار کاتالیزور و دما بستگی دارد. رزین های شفاف خیلی دیرتر از رزین های غیر شفاف خود را می گیرند. دمای پایین باعث دیر سخت شدن رزین می شود. به طور کلی، اگر دمای فضا از ۱۵ درجه سانتی گراد کم تر شود، رزین سخت نخواهد شد. همان طور که پیش تر هم گفته شد، لایه های نازک تر به مدت زمان بیش تری برای سخت شدن نیاز دارند.

مقدار انقباض پلی استر:

رزین پلی استر در زمان انعقاد، مقداری از حجم اولیه خود را از دست می دهد که در حدود ۳ تا ۵ درصد حجم اولیه اش می باشد. مزیت این ویژگی این است که با کم تر شدن حجم، رزین خیلی راحت تر از قالب در می آید، اما عیبی که دارد نیز این است که اگر بخواهیم یک لایه به لایه ای که قبلا خودش را گرفته اضاه کنیم، این مایع به درز بین لایه اولیه و بدنه قالب نفوذ کرده و حجم زایدی ایجاد می کند که بعدا باید آن را تراشید.

کاربردهای رزین پلی استر در طراحی داخلی :

رزین پلی استر در دکوراسیون داخلی نیز قابل استفاده است و کاربردهای مختلفی دارد که به اختصار آن ها را بررسی خواهیم کرد.

پارتیشن رزین پلی استر

از رزین پلی استر در تولید پارتیشن استفاده می شود که در واقع با به کارگیری پانل صورت می گیرد.

پانل رزین پلی استر

پانل های رزین پلی استر برای استفاده در دیوار ها مناسب هستند و به خاطر خاصیت قابل شتسشو بودن خود کاربرد ویژه ای دارند.

کفپوش رزین پلی استر

رزین پلی استر می تواند در کفپوش فضاهای داخلی نیز به کار رود و در این صورت، سطحی صیقلی و یکدست ایجاد می کند.

مبلمان رزین پلی استر

از آن جا که این رزین در ساخت مجسمه کاربرد دارد، می توان کاربرد آن را در تولید مبلمان و لوازم کاربردی و دکوری منزل نیز شاهد بود.

وسایل رزین پلی استر

رزین پلی استر می تواند به عنوان بخشی از بدنه وسایل منزل نیز کاربرد داشته باشد و در ترکیب با متریال های دیگر به کار رود.

 

 

 

تحریریه پویانو