راهکارهای ساده برای تمیزکاری نوروز که تاثیر قابل توجهی در منزل دارند

راهکارهای ساده برای تمیزکاری نوروز که تاثیر قابل توجهی دارند ؛ درباره خانه تکانی عید

راهکارهای ساده برای تمیزکاری نوروز که تاثیر قابل توجهی در منزل دارند

تمیزکاری نوروز ؛ بهار در حال فرا رسیدن است و شاید خیلی از افراد تصمیم دارند به طور اساسی به تمیز و مرتب کردن منزل شان بپردازند. در پست امروز ما چند راهکار ساده برای تمیزکاری قبل نوروز ارائه می‌کنیم که می‌توانید به سادگی آن‌ها را در هفته آخر اسفند اجرا کنید.

لیست وظایف و کارهای مناسب برای تمیزکاری نوروز می‌تواند بی پایان باشد. اما گاهی اوقات تمرکز کردن بر بروی چند بخش مهم خانه می‌تواند تاثیری چشمگیر و درخور توجه ایجاد کند.

در ادامه با پویانو همراه باشید:

موضوع اصلی پشت پست امروز این است:«از شر وسایل و چیزهای اضافی خلاص شوید».

گاهی اوقات این وسایل می‌توانند گرد و خاک‌های روی میز و شلف‌ها باشند و گاهی نیز کالاهایی که در طول سال انباشته اید مثل لباس هایی که دیگر نمی‌پوشید و…

در زیر من سه وظیفه اصلی را برای تمیزکاری بهاری پیشنهاد می‌کنم. وقتی این وظایف را به پایان رساندید ممکن است به وظایف بزرگتر مانند ساماندهی پارکینگ و انباری خود تشویق شوید. یا شاید تمیزکاری را متوقف کرده و به خود برای انجام این کار تبریک بگویید.

تمیز کردن کمدها

نکته مهم این است که ابتدا وظیفه ای را شروع کنید که به آن علاقه دارید. شاید کمد به هم ریخته شما ماه هاست که برای تان آزاردهنده شده و همیشه به دنبال زمانی می‌گشتید تا لباس هایی که دیگر نمی‌پوشید را از داخل آن بردارید. این که هنگام تمیز کردن کمدتان به خود وعده دهید که با این کار فضای بیشتری برای لباس‌های جدید و نو بهاری باز می‌شود تمام چیزی است که برای انگیزه گرفتن نیاز دارید.

درحالی که هیچ چارچوب زمانی جادویی برای قضاوت در مورد ضروری بودن یا نبودن لباس‌های تان وجود ندارد اما برخی ادعا می‌کنند که اگر یک لباس را در طول یک سال نپوشیده اید به آن‌ها شانس دوباره بدهید. با این حال همیشه استثنا وجود دارد. برای مثال اگر لباس‌های تان پاره، لکه و رنگ و رو رفته شده است با آن ها خداحافظی کنید.

به یاد داشته باشید که تمیز و مرتب کردن کمد تنها شامل خلاص شدن از شر وسایل نمی‌باشد. گاهی اوقات نیاز است تا چند چیز به آن اضافه کنید. برای مثال ژاکت های زمستانه خود را بیرون بیاورید و به جای آن بارانی و پلیورهای بهاری را قرار دهید.

حال زمان آن فرارسیده که تغییرات زیر را انجام دهید.

کفش هایتان را فراموش نکنید و کفش‌هایی که پاهایتان اصلا احساس راحتی در آن‌ها نمی کند را بیرون بگذارید.

با اهدا یا دور انداختن کفش هایی که مرتبا از پوشیدن آن ها به خاطر میزان راحتی پایین شان خودداری می‌کنید جای بیشتری برای پاپوش‌های بهتر و جدیدتر فراهم می‌شود.

حال نوبت به آن رسیده که روی لوازم زینتی تمرکز کنید. آیا نیاز است تا برخی دستمال گردن، کمربند و یا کلاه ها را دور بیندازید؟ آیا راه بهتری برای سامان دادن به آن ها وجود دارد؟ با تمیز و دوباره چیدن کمدتان ممکن است لباس ها، کفش ها و لوازم مورد علاقه تان را که در زیر به هم ریختگی‌ها گم شده بودند دوباره پیدا کنید.

به علاوه شما فضایی برای قرار دادن وسایل جدیدی که برای سال جدید می‌خرید خواهید داشت.

راهکارهای ساده برای تمیزکاری نوروز که تاثیر قابل توجهی در منزل دارند ؛ درباره خانه تکانی عید
راهکارهای ساده برای تمیزکاری نوروز که تاثیر قابل توجهی در منزل دارند ؛ درباره خانه تکانی عید

مواد غذایی تاریخ گذشته را از کابینت آشپزخانه تان دور بریزید

در این مرحله تمام مواد غذایی که دیگر استفاده نمی‌کنید یا تاریخ گذشته هستند را حذف کنید. به علاوه با انجام این کار، در آینده به نظارت بر اقلام فاسد شدنی بیشتر دقت می‌کنید.

دو بخش از خانه هستند که اقلام اضافی ممکن است در معرض دید نباشند کابینت‌ها و کشوها می باشند. آیا کنسروهایی وجود دارند که فراموش کرده باشید استفاده کنید؟ آیا خشکبار موجود در کابینت تان کیفیتش را از دست داده و بیش از حد خشک شده است؟

آیا کلکسیونی از ماگ های قهوه در کابینت آشپزخانه تان دارید که به نظر می رسد استفاده نخواهید کرد؟

 

خانه داری
خانه داری

به علاوه ممکن است این همان زمانی باشد که باید اشیاء دور از دسترس را تغییر مکان دهید. اگر متوجه شده اید که بیشتر اوقات از چهارپایه استفاده می‌کنید، شاید برخی از ظرف‌هایی که دسترسی به آن ها سخت است بهتر است به طبقات پایین تر منتقل شوند.

تمیز کردن کابینت ها فقط مربوط به آشپزخانه نمی‌شود. کابینت ها و شلف های سرویس و حمام را فراموش نکنید. از شر مواد شوینده و بهداشتی تاریخ گذشته خلاص شوید.

راهکارهای ساده برای تمیزکاری نوروز که تاثیر قابل توجهی دارند ؛ درباره خانه تکانی عید
راهکارهای ساده برای تمیزکاری نوروز که تاثیر قابل توجهی دارند ؛ درباره خانه تکانی عید

تمیز کردن عمقی خانه

از نظر برخی ها برای تمیزکاری درجه بندی مختلفی وجود دارد. برای مثال، دستمال کشیدن کانتر آشپزخانه ممکن است تمیزکاری نسبتا سطحی باشد. اما اگر می‌خواهید به طور تمام و کمال کانتر خود را پاکیزه کنید باید آن را برق بیندازید.

هیچ چیز مانند یک جاروکشی عمیق منزل شما را تمیز نمی‌دهد. اما چند وقت یکبار شما از لوازم همراه جاروبرقی استفاده کرده و تمام گوشه ها و کناره های اتاق را تمیز می کنید؟

 

ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که هر بار هنگام تمیز کردن جزئیات را نیز در نظر می‌گیرد. اما اگر جزو آن دسته نیستید هیچ زمانی بهتر از نوروز برای تمیز کردن از بالا تا پایین خانه تان نیست.

 

ابتدا با زدودن گردوخاک ها شروع کنید. در حین این کار ممکن است به موهای حیوان خانگی یا دیگر ذرات کوچک زباله بربخورید پس این مرحله را قبل از جاروکشی انجام دهید. بهتر است برای این کار از جاروهای مخصوص گردگیری برای از بین بردن گردوخاک های روی میزها، شلف ها و طبقات و…استفاده کنید. فراموش نکنید که به تارهای عنکبوت کنار سقف توجه کنید شاید به خاطر سفید بودن دیوار بدون دقت کردن متوجه حضور آن‌ها نشوید.

راهکارهای ساده برای تمیزکاری نوروز که تاثیر قابل توجهی دارند ؛ درباره خانه تکانی عید
راهکارهای ساده برای تمیزکاری نوروز که تاثیر قابل توجهی دارند ؛ درباره خانه تکانی عید

بعد از اتمام این مرحله به سراغ تمیز کردن بروید و روی میزها، قفسه ها و کمدها را با دستمال مرطوب پاک کنید. کانترتاپ، وان حمام، سینک و حتی آینه‌ها و لوازم نصب شده روی دیوار را تمیز کنید.

کوسن های مبل ها را برداید و جای دوخت آن ها را که ممکن است گردو غبارها را جذب کرده باشند جاروکشی کنید. به علاوه می‌توانید روکش های جدیدی برای آن ها بدوزید.فرش های تان را نیز در صورت نیاز تمیز کنید.

حالا زمان آن رسیده که لکه‌های کثیفی که ماه ها برای شما آزار دهنده بود را به طور کامل از بین ببرید. این مرحله را با جاروکشی و طی کشی به پایان ببرید.

 

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: decoist