راهنمای خرید کوسن : چطور کوسن‌های دکوری و تزئینی را به درستی انتخاب کنیم

راهنمای خرید کوسن : چطور کوسن‌های دکوری و تزئینی را به درستی انتخاب کنیم

راهنمای خرید کوسن ؛ با استفاده از ترکیب زیبای کوسن‌های دکوری، ظاهر کل اتاق پذیرایی خود را یکپارچه و منسجم کنید. در تجربه من به عنوان مشاور طرح  و رنگ، اغلب مشتریان در مورد انتخاب ظاهر وسایلی چون فرش‌ها، پوشش پنجره‌ها، پرده‌ها و لوازم دکوری چون کوسن ها سوال دارند.

به نظر می‌رسد که مخصوصا خریدن کوسن ها برای بسیاری از افراد خسته کننده باشد چرا که کوسن‌ها در اندازه ها، متریال ها، رنگ ها و طرح هایی زیادی عرضه می‌شوند که این افراد را سردرگم می‌کند. بنابراین قبل از خرید کوسن‌های جدید راهنمایی‌های زیر را برای انتخاب کمی راحت تر مطالعه کنید.

راهنمای خرید کوسن در قیمت

یکی از ملاحظات اولیه میزان بودجه شماست و این توصیه خوبی است که باید به کار ببندید و اهمیتی ندارید که روی چه پروژه‌ای دارید کار میکنید.

کوسن های تزئینی محدوده قیمتی از چند هزار تومن در فروشگاه های بزرگ و مرکزی تا چند صد هزار تومن برای کوسن‌های سفارشی با پارچه‌های لوکس دارند. در مورد تعداد کوسن های مورد نیاز خود فکر کنید و قبل از رفتن به فروشگاه‌های دکوری میزان بودجه خود را تعیین کنید. این که یک یا دو کوسن روی صندلی یا سه یا پنج تا کوسن روی مبل قرار دهید بستگی به اندازه مبلمان شما و میزان راحتی تان بستگی دارد.

متریال

اگر در منزل خود کودک یا حیوان خانگی دارید، باید از خریداری کوسن های ساخته شده از پارچه‌های سخت تمیز شو مثل ابریشم و مخمل خودداری کنید. درحالی که پارچه های مربوط به مبلمان بیرون زیادی لوکس و لطیف نیستند اما بادوام تر هستند و پاک کردن شان آسان تر است.

برچسب پشت پارچه کوسن‌ها را بررسی کنید تا ببینید آیا قابل شست و شو در ماشین هستند یا باید به خشکشویی بدهید. حتی اگر پارچه‌های کوسن تان قابل شست و شو در ماشین بودند به جای این که هر بار آن ها را در ماشین بیندازید از روش تمیزکردن نقطه به نقطه استفاده کنید تا کمتر پارچه آن در معرض ساییدگی و محو شدگی رنگ قرار بگیرد.

راهنمای خرید کوسن در اندازه

اندازه کوسن‌های دکوری معمولی محدوده بین 14 تا 20 اینچ مربع و از 12 در 16 اینچ تا 16 اینچ در 26 اینچ مستطیل دارد.

 در مورد این که چه ترکیبی از اندازه‌ها و اشکال کوسن ها را ترجیح می‌دهید فکر کنید. آیا دوست دارید ترکیبی مثل عکس قبل داشته باشد یا همانند عکس بالا همگی یک سایز و یک شکل باشند.

راهنمای خرید کوسن در طرح و رنگ

اکنون قصد داریم روی یک بخش سرگرم کننده تمرکز کنیم و آن انتخاب رنگ و طرح برای کوسن هاست که مشکل اغلب افراد هنگام خرید است. استراتژی من برای کمک به مشتریانی که در مورد انتخاب رنگ‌ها از رنگ دیوارها گرفته تا رنگ کوسن ها همیشه در تردید هستند، این است که به سراغ یک دسته رنگی مشخص بروند. من رنگ ها را به پنج دسته پالت سرد، پالت گرم، پالت خنثی، پالت خنثی با اندکی رنگ شاد و پالت رنگارنگ تقسیم بندی می‌کنم.

اما قبل از توضیح دادن در مورد هر کدام از این دسته های رنگی، اجازه بدهید من اول چالشی را که بسیاری از افراد با یکپارچه‌سازی و ترکیب متریال‌ها، مبلمان و لوازم یک اتاق دارند حل و فصل کنم.

هنگام شروع دکوراسیون یک فضای خالی، من اول روی اقلام بزرگتر و لوازمی که در مدل ها و رنگ های محدود عرضه می‌شوند تمرکز می کنم. برای مثال در یک اتاق پذیرایی ابتدا نوع متریال کفپوش را انتخاب کنید سپس لوازم بزرگ نظیر مبلمان و تابلوها را انتخاب کنید و بعد از آن فرش ها و پرده‌ها و در آخر کوسن ها و دیگر لوازم دکوری تزئینی را انتخاب کنید.

بدیهی است که در این جا استثنائاتی نیز وجود دارد فرضا اگر مبلمان یا متریال‌هایی دارید که می خواهید حتما آن ها جزو دکور اتاق تان باشند. در این صورت آن لوازم باید به نقطه شروع طراحی شما تبدیل شوند. یا زمانی که به شدت به طرح و رنگ یک کوسن یا یک لوازم دکوری علاقه مند شده باشید می‌توانید آن را به عنوان الگوی رنگی انتخاب کنید و دکور کل اتاق تان را از روی رنگ و طرح‌های موجود در آن الگوبرداری کنید.

موقع طراحی دکوراسیون اگر شما چیزی برای شروع داشته باشید در مورد نحوه استفاده کردن دیگر رنگ ها و طرح ها برای زیبا کردن فضای خود می‌توانید بهتر فکر کنید.

پالت سرد

یک توصیه معمول برای تعیین رنگ‌های مورد علاقه تان این است که محتوای کمد لباس خود را چک کنید. اگر عمده لباس های مورد علاقه شما در رنگ های خاکستری، آبی، بنفش یا خاکستری بودند احتمالا طرفدار رنگ های سرد هستید.

بدین ترتیب، اگر رنگ کفپوش، دیوارها و اثاثیه بزرگ و مبلمان شما به سمت طیف های سرد چرخه رنگی متمایل بود انتخاب کوسن‌هایی با رنگ های سرد نمی‌تواند انتخاب اشتباهی برای شما باشد.

راهنمای خرید کوسنبا محدود کردن خودتان به رنگ های سرد، فورا محدوده کوسن های انتخابی تان کم می‌شود که این باعث می‌شود فرآیند انتخاب کوسن برای شما ساده تر و سریع تر صورت بگیرد.

مزیت دیگر محدود کردن رنگ ها به یک پالت مشخص این است که شیوه‌ای راحت برای ایجاد فضایی رنگارنگ و در عین حال هارمونی و هماهنگ فراهم می‌شود. این رنگ ها همیشه شبیه هم هستند بنابراین در کنار هم دیگر همیشه نمای متعادلی دارند.

پالت رنگ های گرم

آیا مطمئن نیستید که به سراغ پالت های سرد یا گرم بروید؟ پس برای کمک گرفتن آب و هوای منطقه خود را در نظر بگیرید. آن‌هایی که در شرایط آب و هوایی گرم تر زندگی می‌کنند ممکن است بخواهند با انتخاب رنگ های سرد، طراحی سرد و آرامش بخش برای منزل خود ایجاد کنند. آن هایی هم که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند می توانند خانه های شان را با پالت تشکیل شده از رنگ های گرم نظیر طیف های قرمز، نارنجی، زرد و قهوه ای گرم و پرانرژی کنند.

دوباره، تکیه به یک پالت مشخص باعث می‌شود که بتوانید گزینه های انتخابی تان را محدود تر کنید و راحت تر کوسن های مورد علاقه خود را گلچین کنید. از ترکیب و هماهنگ کردن رنگ ها، بافت ها و طرح های درون محدوده پالت انتخابی تان هراس نداشته باشید چرا که شما دارید از یک پالت رنگی مشخص استفاده می‌کنید که در کل با یک دیگر به خوبی هماهنگ هستند.

پالت رنگ های خنثی

برخی از افراد پالت های گرم و پرانرژی را دوست دارند درحالی که بسیاری از افراد پالت های رنگ خنثی را می‌پسندند. اگر رنگ‌هایی که بیشتر استفاده می‌کنید طیف های سفید، خاکستری و قهوه ای هستند پس شما طرفدار رنگ خنثی هستید و باید به جای به کار بردن رنگ ‌های مختلف از تکسچرها و بافت ها استفاده کنید تا به اتاق پذیرایی خود غنا و زیبایی بخشید.

از آن جایی که کوسن هایی با رنگ های خیره کننده ندارید که توجهات را به معطوف کنند شما این فرصت را دارید تا در اتاق تان پذیرای ظرافت و لطافت متریال‌های مختلف باشید.

این فضاهای تماما خنثی معمولا ظاهری آرامش بخش و لطیف دارند. شما می‌توانید با کار کردن روی طیف های تیره و روشن مختلف از پالت خنثی انتخابی‌تان اندکی جذابیت و زیبایی به اتاق تان اضافه کنید.

پالت خنثی با اندکی رنگ شاد

پایه و مبنای دکور اتاق خود را خنثی نگه دارید و از طریق کوسن های تزئینی، اندکی رنگ های خیره کننده و شاد اضافه کنید. پالت رنگی که در بالا مشاهده می‌کنید شامل ترکیبی از رنگ های سرد و گرم است اما از آن جایی که رنگ های شاد به دو رنگ صورتی و بنفش محدود هستند و با استفاده از کوسن ها روی مقادیر کوچکی از اتاق استفاده شده اند رنگ های غالب نیستند. زمانی که مبلمان شما به رنگ خنثی باشد می‌توانید از کوسن های شاد واقعا لذت ببرید. دو یا سه رنگ شاد و ترکیبی از نقوش می‌تواند جذابیت بصری زیبایی به اتاق تان بدهد.

من همیشه توصیه به صاحبخانه ها توصیه می‌کنم که از رنگ های شاد برای لوازمی که تغییرشان راحت و مقرون به صرفه است استفاده کنند شاید آن ها بعد از مدتی از رنگ و طرح آن لوازم خسته شدند و خواستند به سراغ پالت رنگی دیگری بروند. کوسن‌های دکوری با نقش و نگار و طرح های شاد در زمره این دسته لوازم قرار می گیرند.

ترکیب رنگی مخلوط و رنگارنگ

اگر رفتن به سراغ پالت‌های گرم، سرد یا خنثی هیچ کدام شما را به هیجان نمی‌آورد پس به سراغ ترکیب های رنگارنگ بروید. اما هنگام انتخاب کوسن ها اندکی دقت به خرج دهید چرا که به سادگی ممکن است فضایی بسازید که از نظر بصری راحت و خوشایند نباشد.

تصویر نشان داده شده در بالا نمونه مثال خوبی برای اضافه کردن کوسن‌های رنگی در یک اتاق رنگارنگ است طوری که دکور کلی لذت بخش و راحت باشد.

نارنجی و آبی رنگ‌های مکمل هم هستند هر کدام در چرخه رنگی روبروی هم قرار گرفته اند. بنابراین هنگامی که در کنار هم استفاده شوند بیشترین تقابل و کنتراست را به وجود می‌آورند. به همین دلیل است که بهتر است اجازه دهید یکی از رنگ ها شاد و خیره کننده باشند همانند مبل نارنجی این جا و بگذارید بقیه لطیف تر باشند مثل رنگ آبی کمرنگ و رنگ دیوارهای عکس بالا. کوسن‌ها با ترکیب رنگ های سرد و گرم این پالت را تقویت می‌کنند. نقش و نگارهای موجود در این جا متفاوت هستند اما رنگ ها با شدت رنگ مبلمان نارنجی هماهنگ هستند بنابراین آن ها به هم می‌آیند و از آن جایی که فقط سه کوسن کوچک استفاده شده این رنگ ها در دکور اتاق غالب نیستند.

به نظر من چیدمان این فضا به زیبایی اجرا شده است. دکور آن فوق العاده رنگارنگ و خیره کننده و در عین حال دلپذیر و خوشایند است.

این جا مثال دیگری از ترکیب رنگارنگ کوسن های تزئینی را مشاهده می کنید. من فکر می‌کنم این چیدمان زیبا و متعادل است چرا که بخش عمده فضا به رنگ خنثی انتخاب شده است. اگر قصد انتخاب ترکیب زیادی از کوسن‌های رنگارنگ را داشتید آن گاه پارچه های کوسن ها را با حداقل نقش و نگار انتخاب کنید. به طور مشابه، اگر به سراغ کوسن‌هایی پرنقش و نگار رفتید تعداد رنگ های متفاوت استفاده شده برای آن ها را در حد دو یا سه تا محدود کنید.

 

 

 

راهنمای خرید کوسن

تحریریه پویانو: سجادی