راهنمای انتخاب فرش برای دکوراسیون منزل

راهنمای انتخاب فرش برای دکوراسیون منزل

راهنمای انتخاب فرش : خانه بدون فرش حتما چیزی کم دارد. به بیان دیگر، بدون فرش نمی شود! این خود به تنهایی نشان می دهد که نقش فرش در دکوراسیون منزل تا چه حد مهم است و اگر به درستی انتخاب نشود، ظاهر دکوراسیون را تا چه حد تحت تاثیر قرار خواهد داد. با این حساب، شما هرگز نمی خواهید در خرید فرش برای منزل تان مرتکب اشتباه شوید و برای گرفتن یک تصمیم درست به راهنمایی نیاز دارید.

انتخاب فرش می تواند ابعاد مختلفی را در بر بگیرد. وقتی می خواهید چنین عنصر شاخصی را به دکوراسیون منزل تان دعوت کنید، باید همه چیز را مد نظر گرفته و بدانید دقیقا به دنبال چه خصوصیاتی هستید. این خودش شامل چند نکته می شود که بهتر است پیش از انتخاب فرش با آن ها آشنایی پیدا کنید. همراه ما باشید تا اسرار و نکات تاثیرگذار در انتخاب فرش را با شما در میان بگذاریم.

محل فرش

اول از همه به این فکر کنید که قرار است فرش را کجا پهن کنید. فرشی که شما برای پذیرایی خود انتخاب می کنید با فرشی که قرار است در اتاق یا آشپزخانه پهن شود، زمین تا آسمان فرق دارد. با توجه به این فرش کجا قرار می گیرد، باید به جنس و ابعاد آن دقت کرد. از طرفی برخی از فرش ها که ابریشمی و نفیس هستند تنها در بخش های خاصی از منزل به کار برده می شوند. یک سری از فرش های فانتزی هم هستند که فقط به درد اتاق خواب می خورند. با این حساب، خیلی مهم است که محل فرش را از قبل تعیین کرده باشید و بعد اقدام کنید.

اندازه فرش

انتخاب فرش تا حد زیادی به این بستگی دارد که فضای مورد نظر شما چه ابعادی دارد. مسلمل ابعاد فضا به طور مستقیم روی انتخاب ابعاد فرش نیز تاثیر می گذارد. اگر یک فرش خیلی کوچک را در یک سالن خیلی بزرگ پهن کنید یا برعکس، یک فضای کوچک را با یک فرش بزرگ پوشش دهید، بدترین کار ممکن را انجام داده اید. اگر قرار است فرش را در نشیمن خود پهن کنید، بهتر است اندازه آن را طوری در نظر بگیرید که با چیدن مبل ها، نیمی از مبل روی فرش و نیمی از آن بیرون از آن قرار بگیرد و حاشیه ای در حدود یک متر از هر طرف خالی بماند. در مورد اتاق ها نیز همین نسبت باید رعایت شود، اما می توان فرش های کوچک تر را نیز انتخاب کرد.

جنس فرش

جنس فرشی که انتخاب می کنید هم خیلی اهمیت دارد. اگر قرار است فرش را جایی پهن کنید که زیاد پا می خورد، بهتر است جنس آن از الیاف جوت و سیسال باشد که مقاومت بیش تری دارند. برای فضاهیی مثل اتاق خواب که می خواهید حس گرم و دعوت کننده را القا کنند، از الیاف کتان و پشم استفاده کنید که هم نرمی و لطافت دارند و هم تنوع رنگ آن ها بیش تر است. فرش هایی که در فضای پذیرایی و نشیمن پهن می شوند را می توان از انواع نفیس نیز انتخاب کرد که ظرافت بیش تری دارند، اما مسلما باید کم تر در معرض رفت و آمد باشند.

راهنمای انتخاب فرش در رنگ فرش

رنگ فرش یکی دیگر از فاکتورهای مهم در خرید شماست. رنگ فرش را بهتر است با توجه به رنگ های غالب دکوراسیون فضای مورد نظرتان انتخاب کنید. اگر رنگ های روشن مثل شیری و کرم را در دکوراسیون به کار برده اید، بهتر است رنگ فرش شما قهوه ای، خاکی، شکلاتی یا موردی مشابه باشد. در صورتی که رنگ های تند و شاد در دکوراسیون به چشم می خورد، می توانید از فرش های قرمز و آجری رنگ استفاده کنید. فرش هایی با رنگ خنثی را نیز می توان در ترکیب با بسیاری از رنگ ها به کار برد.

راهنمای انتخاب فرش در طرح فرش

طرح فرش را نیز بهتر است با توجه به طرح های به کار برده شده در مبلمان و دکوراسیون منزل انتخاب کنید. اگر اشکال به کار رفته در دکوراسیون منزل شما هندسی هستند، طرح فرش را نیز هندسی انتخاب کنید. در صورتی که طرح های سنتی را در دکوراسیون به کار برده اید، می توانید از فرش هایی با طرح مشابه استفاده کنید. البته می توان یک فرش ساده را نیز با هر نوع الگویی در دکوراسیون ست کرد یا یک فرش ایرانی با طرح های سنتی را در ترکیب با دکوراسیون مدرن و مبلمان ساده و بدون طرح به کار برد.

 

 

 

تحریریه پویانو