دکوراسیون کردن سالن های مستطیل شکل با روش صحیح !

دکوراسیون کردن سالن مستطیل شکل

دکوراسیون کردن سالن های مستطیل شکل با روش صحیح !

دکوراسیون کردن سالن های مستطیل شکل : دکوراسیون کردن فضاهای کوچک همیشه سخت تر از مکان های باز و با متراژ بزرگ است. اما امروزه با توجه به وجود ساختمان ها و خانه های کوچک به ویژه در شهر های بزرگ، در تمام دنیا از جمله کشور ما نیز لوازم و مبلمان مناسبی برای مکان های کوچک در حال طراحی و تولید هستند. به همین دلیل دیگر دکوراسیون کردن مکان های کوچک با مبلمان مدولار به اندازه گذشته دشوار نبوده و حق انتخاب ها نیز بسیار افزایش یافته است.

امروزه بیشتر از بزرگ بودن و یا کوچک بودن اتاق ها، نوع معماری مکان عنصر اصلی به شمار رفته که باعث مشخص شدن سبک دکوراسیون شده و سبب می شود تا برخی از نقاط خانه از اهمیت بیشتری برخوردار شوند. زمانی که می خواهید مبلمان جدید انتخاب کرده و یا دکوراسیون داخلی را به طور کامل تغییر دهید، چیزی که بیشتر از بقیه کار را دشوار می کند فرم معماری خانه، به ویژه مکان های چهارگوش و مستطیل شکل است.

مخصوصا زمانی که مکان پرکاربرد و عمومی تری مانند سالن نشیمن و پذیرایی به شکل مستطیلی طراحی شده باشد کار را برای ما بسیار سخت تر می کند. دلیل این موضوع این است که سالن های دراز به خصوص اگر تنگ نیز باشند، با انتخاب مبلمان اشتباه و دکوراسیون نا مناسب بسیار دلگیر شده و حس حضور در یک تونل را ایجاد می کنند.

زمانی که می خواهید سالن های مستطیل شکل را دکوراسیون کنید برای این که حس تونل مانند را از بین ببرید، روش های دکوراتیو متنوعی وجود دارد که طراحان داخلی حرفه ای برای بزرگ تر نشان دادن فضا از آن ها استفاده کرده و شما نیز می توانید این روش ها را به کار ببرید. برای آشنایی بیشتر با روش های دکوراتیو برای دکوراسیون کردن سالن های مستطیل شکل و برای این که به فضایی زیبا، راحت و کاربردی دست پیدا کنید با پویانو همراه باشید:

دکوراسیون کردن سالن های مستطیل شکل

دکوراسیون کردن سالن های مستطیل شکل

  • یک مسیر رفت و آمد راحت طراحی کنید

در یک اتاق بلند و باریک، ایجاد یک مسیر برای رفت و آمد راحت افراد از مهم ترین نکات به شمار می رود. البته این موضوع برای هر اتاقی از اهمیت زیادی برخوردار است، اما اگر صحبت از یک مکان باریک است، دکوراسیون کردن آن دشوار تر خواهد بود. زمانی که می خواهید برای سالن مستطیل شکل مبلمان و اکسسوار انتخاب کنید، قطعا آخرین چیزی که برای سالن خود می خواهید این است که با مبلمان برخورد کرده و یا به صورت زیگ زاگ در آن حرکت کنید. به همین دلیل همیشه ایجاد مسیری راحت و صاف برای رفت و آمد را در الویت خود قرار بدهید.

اگر فضای شما اجازه می دهد این مسیر و راهرو را نه به شکلی که در وسط اتاق قرار گرفته و عرض را نصف کند، بلکه به شکی ایجاد کنید که در یک طرف سالن نشسته و از طرف دیگر عبور کنید. این گونه به فضایی راحت تر و زیبا تر دست پیدا خواهید کرد.

سالن مستطیل شکل مبلمان و اکسسوار انتخاب کنید

  • همه چیز را به دیوار تکیه ندهید

یکی از اشتباهات رایجی که در دکوراسیون کردن مکان های کوچک و باریک رخ می دهد، چسباندن تمام وسایل به دیوار ها است. این روش که برای بزرگتر نشان دادن خانه مورد استفاده می گیرد، بر خلاف آن چه که تصور می شود مکان را دلباز تر نمی کند.

همان طور که در بالا گفته شد، با تکیه دادن اشیاء و مبلمان در یک طرف به دیوار و ایجاد فاصله در دیوار مقابل، هم یک مسیر راحت برای رفت و آمد ایجاد کرده و هم فضایی صمیمی تر و مدرن تر به دست خواهید آورد. با تکیه دادن تمام اشیاء به چهار دیوار اتاق، فضای خالی ای ایجاد خواهد شد که کارآمد نبوده و از نظر ظاهری نیز نامناسب خواهد بود.

تکیه دادن اشیاء و مبلمان در یک طرف به دیوار و ایجاد فاصله در دیوار مقابل

  • از اشیاء بدون گوشه استفاده کنید!

اگر می خواهید در دکوراسیون کردن سالن های مستطیل شکل فضایی لطیف تر، گرم تر و دلباز تر ایجاد کنید، هنگام انتخاب مبلمان و اکسسوار ها اشیائی با مدل های بدون گوشه، گرد و یا بیضی را انتخاب کنید. به ویژه زمانی که صحبت از میز جلو مبلی و یا میز های عسلی و سایر میز ها می شود، استفاده از مدل های گرد، خالی بودن مکان را پر کرده و رفت و آمد را راحت تر خواهد کرد.

دکوراسیون سالن مستطیل شکل فضایی لطیف تر، گرم تر و دلباز تر ایجاد کنید

  • از مبل ال استفاده کنید

هنگام دکوراسیون کردن سالن های مستطیل شکل ، به طور غریزی ابتدا کاناپه های 3 نفره برای پر کردن درازای اتاق به ذهن خطور می کنند، در حالی که این انتخاب یکی از دلایلی است که باعث می شود تا سالن حس تونل مانند و فضای دلگیری پیدا کند. زیرا وجود یک مبل بلند، درازای اتاق و دیوار را تشدید خواهد کرد. در حالی که هدف، ایجاد فضایی بزرگ تر است و نه تشدید کردن بلندی مکان… به همین دلیل هنگام انتخاب مبلمان، به خصوص برای سالن های مستطیل شکل، مبل ال انتخاب بسیار مناسب تری خواهد بود.

مبل ال شکل نه تنها با پر کردن دیوار بلند اتاق، بلکه با پوشاندن عرض سالن نیز نگاه ها را به فضای خالی موجود جذب می کند. این مدل مبل ها نه تنها برای مکان های کوچک بسیار کارآمد و جادار هستند، بلکه از نظر ظاهری نیز باعث می شوند تا فضا بزرگ و دلباز دیده شود.

مبل ال شکل نه تنها با پر کردن دیوار بلند اتاق، بلکه با پوشاندن عرض سالن

  • تلویزیون

هنگام دکوراسیون کردن سالن مستطیلی فراموش نکنید که تلویزیون نباید در مقابل دیوار کوتاه تر اتاق قرار بگیرد! در برخی از دکوراسیون ها تلویزیون در مقابل دیوار کوتاه تر قرار گرفته و ست مبلمان مقابل آن قرار داده می شوند، اما این طراحی بسیار اشتباه است. این روش حس باریک بودن فضا را تشدید کرده و توصیه می شود که از دیوار بلند تر به عنوان تکیه گاهی برای مبلمان استفاده کنید.

اگر می خواهید از دیوار کوتاه برای قرار دادن تلویزیون استفاده کنید بهتر است که سالن را به دو بخش تقسیم کرده و با قرار دادن یک مبل ال و ایجاد یک مرز، اتاق نشیمنی به شکل مربع ایجاد کنید. در غیر این صورت امکان از بین بردن حس تونل مانند و باریکی که در سالن وجود دارد امکان نخواهد داشت.

برخی از دکوراسیون ها تلویزیون در مقابل دیوار کوتاه تر قرار گرفته و ست مبلمان مقابل

  • با تقسیم فضای خالی مرز ایجاد کنید

یکی از سوال هایی که در دکوراسیون کردن سالن های مستطیل شکل ایجاد می شود این است که میز غذاخوری را باید در کجا قرار داد؟ یکی از منطقی ترین راه ها برای ایجاد فضای مناسب برای قرار دادن میز غذاخوری این است که به صورت تئوری مکان را به دو بخش تقسیم کرده و با ایجاد مرز های نامرئی طراحی مناسب را انجام دهید. اختصاص یک بخش از درازای اتاق به غذاخوری و قرار دادن میز غذاخوری در مقابل دیوار کوتاه تر، هم باعث دلباز شدن فضا شده و هم بسیار کاربردی خواهد بود.

دکوراسیون سالن مستطیل شکل ایجاد می شود این است که میز غذاخوری

  • از فضای عمودی اتاق استفاده کنید

با استفاده از فضای عمودی سالن های مستطیلی می توانید چشم ها را به بالا هدایت کنید. استفاده از شلف ها، کمد هایی که به صورت عمودی طراحی شده اند، اشیاء هنری که به شکل عمودی بر روی دیوار نصب شده اند و هم چنین استفاده از گچبری در قسمت هایی که دیوار ها و سقف به هم می رسند، حس بلندی سقف را افزایش داده و ترفندهایی برای ایجاد تغییر در فضا به شمار می روند. البته در کاغذ دیواری و پرده ها نیز می توانید از طرح های عمودی استفاده کنید.

در کاغذ دیواری و پرده ها نیز می توانید از طرح های عمودی استفاده کنید

  • با استفاده از طراحی های مینیمال فضایی مرتب ایجاد کنید

بزرگ ترین دشمن مکان های کوچک شلوغی و نامرتب بودن فضا است. هر وسیله غیر ضروری و اضافه ای که در مکانی کوچک به ویژه باریک قرار داشته باشد، باعث بهم ریختگی نظم مکان شده و فضا را از آن چه که است کوچک تر نشان می دهد. به همین دلیل در دکوراسیون کردن سالن مستطیل تا جای ممکن از استفاده از مبلمان و اکسسوار های اضافه دوری کرده و فضایی منظم و مرتب ایجاد کنید. گاهی حتی یک صندلی اضافه نیز می تواند نظم تمام فضا را از بین ببرد.

استفاده از طراحی های مینیمال فضایی مرتب ایجاد کنید