دکوراسیون کتاب فروشی : هیجان گشت و گذار در میان ماجراهای مختلف

دکوراسیون کتاب فروشی : هیجان گشت و گذار در میان ماجراهای مختلف

دکوراسیون کتاب فروشی : تقریبا همه ی شما حداقل یک بار در طول زندگی خود تا امروز به داخل یک کتاب فروشی قدم برداشته اید. احتمالا خوب می دانید که حال و هوای یک کتاب فروشی چگونه است و اکثر شما اتفاق نظر دارید که همه ی آن ها فضای کم و بیش مشابهی دارند. خوب، این نظر تا حد زیادی درست است، اما نه در رابطه با دکوراسیون کتاب فروشی هایی که می خواهیم به شما معرفی کنیم.

شاید کتاب فروشی ها در حالت عادی و مرسوم، فضای هیجان انگیزی نباشند؛ مگر برای آن ها که عاشق کتاب خواندن هستند، اما جالب است بدانید که طراحی داخلی برخی از کتاب فروشی باعث می شود کسانی که زیاد اهل کتاب خواندن نیستند هم به وجد آمده و برای گشت و گذار در فضای آن ها کنجکاو شوند. بعضی کتاب فروشی ها با دکوراسیون جذاب و خیره کننده شان شما را به داخل می کشند و به کندوکاو در میان کتاب ها دعوت می کنند. ما هم می خواهیم در این مطلب، شما را با چند نمونه از این کتاب فروشی ها آشنا کنیم و راز جذابیت دکوراسیون آن ها را با شما در میان بگذاریم. همراه پویانو باشید.

از نردبان بالا بروید

حتما در فیلم ها دیده اید که مردم برای گشتن در میان کتاب های طبقه های بالایی و دست پیدا کردن به کتابی که مد نظرشان هست، از نردبان استفاده می کنند. در طراحی دکوراسیون کتاب فروشی زیر هم می توانید نمونه ی همین نردبان ها را ببینید. حتی یک صندلی کوچک هم برای فردی که می خواهد در میان کتاب ها بگردد گذاشته شده تا در صورت تمایل روی آن بنشیند. چنین فضایی به شما اجازه می دهد خودتان بین کتاب ها جستجو کرده و در صورت تمایل به خواندن بخشی از آن ها و بررسی محتوای شان بپردازید.

اینجا همه چیز قابل بازیافت است

چیزی که کتاب فروشی زیر را خاص و از بقیه متمایز می کند، روش ساخت آن است. در این کتاب فروشی، همه چیز از جمله میز و قفسه ها از جنس مقوا هستند و مقوا هم همان طور که می دانید، یک متریال قابل بازیافت است. این ایده ی جالب در طراحی و اجرای دکوراسیون این کتاب فروشی به خوبی نشان می دهد که تا چه حد به محیط زیست اهمیت داده شده است. دیگر نکته ای که در طراحی داخلی این کتاب فروشی به چشم می خورد، ورقه های تاخورده ای هستند که قفسه هایی متمایز را تشکیل می دهند.

پارتیشن بندی خلاقانه؛ تمایز طراحی داخلی

کتاب فروشی ها معمولا بخش های مختلفی دارند و هر بخش به نوع خاصی از کتاب ها تعلق می گیرد. خیلی خوب است که این نحوه ی بخش بندی در طراحی دکوراسیون داخلی این فضاها به خوبی مد نظر گرفته شود. در طراحی داخلی کتاب فروشی زیر مشاهده می کنید که برای جدا کردن قسمت های مختلف از پارتیشن بندی استفاده شده است. پارتیشن ها در این کتاب فروشی، همان قفسه ها هستند که به فرم های متفاوت و جذاب درآمده اند و فضاها را از یکدیگر تفکیک کرده اند.

تغییر دکوراسیون برای یک کاربری جدید

همه ی کتاب فروشی ها از اول کتاب فروشی نبوده اند. در واقع، بسیاری از اوقات پیش می آید که یک فضا با تغییر کاربری مواجه شده و برای منظور دیگری مورد استفاده قرار می گیرد. مشابه همین اتفاق در تصویر زیر دیده می شود. فضای یک کلیسای بزرگ به کتاب فروشی گسترده ای اختصاص یافته که قفسه های آن تا ارتفاع زیادی بالا رفته اند. البته با وجود ارتفاع زیاد قفسه ها امکان دسترسی به همه ی قسمت های آن ها وجود دارد. پله هایی که در میان قفسه ها طراحی شده اند به فضای تراس مانندی ختم می شوند که رو به روی قفسه ها در نظر گرفته شده است.

جایی برای نشستن لازم است

شاید شما با کم تر نمونه ای از کتاب فروشی رو به رو شده باشید که نشستن در میان کتاب ها از ویژگی های دکوراسیون آن باشد، اما این ایده می تواند برای ایجاد یک فضای مناسب به کار بیاید. بسیاری از افراد مایل اند در فضای بین کتاب ها جایی برای نشستن وجود داشته باشد تا بتوانند چند لحظه ای در آن جا نشسته و به بررسی کتاب های مورد نظرشان بپردازند. چنین فضایی در دکوراسیون کتاب فروشی زیر در نظر گرفته شده است.

دنج؛ هر آن چه یک کتاب فروشی باید باشد

کتاب و کتاب خوانی دارای ارتباط عمیق و مستقیمی با آرامش است و فضاهای دنج، بهترین مکان های ممکن برای داشتن آرامش می باشند. اگر از طرفداران کتاب و کسانی که مدام به کتاب فروشی ها رفت و آمد دارند سوال کنید، به شما خواهند گفت که ترجیح می دهند در یک فضای آرام و دنج به جستجو و گشت و گذار در میان کتاب ها بپردازند. دکوراسیون کتاب فروشی زیر نیز نمونه ی خوبی از یک فضای دنج و آرامش بخش است که احساس خوبی درباره ی گشت و گذار در کتاب فروشی ایجاد می کند.

رنگ در همه جا غوغا می کند

رنگ ها فوق العاده هستند. آن ها به فضا روح می دهند و آن را از بی حالتی و خسته کنندگی درمی آورند. شاید کتاب فروشی ها در ذهنیت ما مکان های رنگارنگی نباشند، اما این دلیل نمی شود که نتوانیم از به کار بردن رنگ های شاد و جذاب در طراحی داخلی آن ها بهره ببریم. رنگ در همه جا غوغا می کند و جذابیت و تفاوت به ارمغان می آورد. اگر فضای کتاب فروشی ها مانند نمونه ی زیر با کمی رنگ درآمیخته شوند، مسلما جذاب تر و دوست داشتنی تر هم خواهند شد.

قفسه هایی با شکل های متفاوت در دکوراسیون کتاب فروشی

چه کسی گفته که قفسه ها باید همیشه در فرم های تکراری و خسته کننده طراحی شوند؟ هیچ قانونی وجود ندارد که از به اجرا درآوردن ایده های خلاقانه در شکل دادن به قفسه های کتاب فروشی جلوگیری کند. قفسه های یک کتاب فروشی، همان بخش هایی را تشکیل می دهند که افراد در میان آن ها وقت خواهند گذراند. این بخش ها اگر جذاب و خاص نباشند، مسلما خسته کننده خواهند بود. در تصویر زیر می بینید که طراحی قفسه ها به صورتی انجام شده که هیچ کدام دارای شکل تکراری نیستند و این می تواند یک امتیاز برای کتاب فروشی باشد.

کتاب های معلق؛ درست بالای سر شما

استفاده از ایده های بکر و جذب کننده که گاهی نمادین هم هستند، می تواند به طراحی دکوراسیون یک کتاب فروشی جالب کمک کند. چیزی که در تصویر زیر مشاهده می کنید، نمونه ای از همین خلاقیت هاست. کتاب هایی که از سقف آویزان شده اند و انگار در حال پرواز هستند، این فکر را در ذهن شما ایجاد می کنند که با خواندن آن ها ذهن خود را به پرواز درمی آورید و واقعا هم همین طور است. حتی اگر به گونه ی دیگری به این ایده نگاه کنید، باز هم جذابیت آن بر جای خود باقی است.

کمی تغییر باعث دگرگونی می شود

تغییر می تواند در صورت خلاقانه بودن، یک نشانه ی مثبت در طراحی داخلی به شمار آید. اگر بتوان با یک تغییر، فضا را از این رو به آن رو کرد، مسلما اتفاق خوبی افتاده است. شلف ها و میزهایی که در کتاب فروشی ها برای نمایش کتاب ها استفاده می شوند، بهتر است به گونه ای طراحی شوند که حرفی برای گفتن داشته باشند. برای مثال، کتاب فروشی زیر از یک ایده ی قوی در طراحی دکوراسیون برخوردار است که استفاده از شلف های ورقه ای و تا خورده می باشد. چنین تغییری در نوع قفسه ها می تواند نمونه ای از هزاران ایده برای ایجاد دگرگونی در فضای کتاب فروشی ها باشد.

وقتی بین طبقات جا به جا می شوید

کتاب فروشی های چند طبقه با فضای بزرگ و کتاب های متعدد و مختلفی که دربرمی گیرند، همیشه جذاب هستند. چنین کتاب فروشی هایی جان می دهند برای یک سفر کوتاه مدت در میان ماجراهایی که در دل هر قفسه و کتاب های آن جریان دارد. کتاب فروشی زیر با دو طبقه که توسط یک پله ی مارپیچ به هم ارتباط دارند، حس و حال فضایی را دارد که می توانید برای ساعت ها در آن بمانید و قدم به قدم فضای آن را جستجو کنید.

 

 

 

 

دکوراسیون کتاب فروشی

تحریریه پویانو