دکوراسیون راهرو و ورودی منزل : روش های طراحی و تفکیک فضا

دکوراسیون راهرو و ورودی منزل : روش های طراحی و تفکیک فضا

دکوراسیون راهرو و ورودی منزل ؛ طراحی فضای ورودی و راهرو منازل از آن کارهایی است که گاهی اوقات هیچ کس نمی داند باید چگونه آن را انجام دهد. وقتی قرار است در رابطه با این فضاها به ایده پردازی و طراحی پرداخته شود، باید این نکته را در نظر گرفت که راهروها و ورودی ها عموما باریک و کوچک هستند و به همین خاطر، طراحی آن ها مثل دیگر قسمت های خانه با گزینه های چندان متنوعی رو به رو نیست. شما برای طراحی چنین فضایی باید سهولت رفت و آمد را در نظر بگیرید و در عین حال به این فکر کنید که چطور می توانید محیط را از شکل خسته کننده و بی حالت خود درآورید و این کار نمی تواند چندان ساده باشد.

اگر عملکرد راهرو و ورودی را در اولویت قرار دهیم که در واقعیت نیز همین طور است، به این نتیجه می رسیم که دکوراسیون این فضاها باید با اشغال کمترین فضای ممکن صورت گیرد. البته هر چه فضای مورد نظر شما بزرگ تر باشد، دست تان نیز برای انتخاب گزینه ها بازتر خواهد بود، اما از آن جا که در آپارتمان های امروزی، بسیاری از راهروها و ورودی ها کوچک تر از اندازه استاندارد طراحی می شوند، باید به این موضوع توجه کرد که طراحی ما در محیط محدودی صورت خواهد گرفت.

طی این مطلب تعدادی از روش های معمول برای طراحی دکوراسیون راهرو و ورودی را با شما در میان خواهیم گذاشت که می تواند برای تعریف و تفکیک این فضاها بسیار راه گشا باشد.

آینه کنسول

استفاده از آینه کنسول در طراحی راهروها از گذشته مرسوم بوده و هنوز هم یکی از روش های شکل دادن به این فضا محسوب می شود. آینه کنسول می تواند ظاهر جذاب و خاصی به راهروی شما ببخشد. استفاده از آینه کنسول را بهتر است در راهروهایی غیر از محل ورودی انجام دهید و اگر مایل هستید آن را در ورودی منزل قرار دهید، ترجیحا باید در فاصله مناسبی از در ورودی قرار بگیرد. آینه کنسول بیشتر مخصوص دکوراسیون منازلی است که همه یا بیشتر عناصر به کار رفته در طراحی آن کلاسیک باشند. البته این یک قانون نیست و اگر بخواهید می توانید در هر فضایی با هر دکوراسیونی از آن استفاده کنید.

مجسمه تزیینی

مجسمه ها هم گزینه های خوبی برای طراحی فضای ورودی و راهروهای منزل هستند. برخی مجسمه های بزرگتر را می توانید به صورت تکی با جفت در یک یا دو طرف راهرو مورد استفاده قرار دهید. مجسمه های بزرگتر از آن جا که عناصر قوی تری به شمار می روند، می توانند به تنهایی برای تعریف دکوراسیون فضای مورد نظر شما کافی باشند. در صورتی که تمایل دارید از مجسمه های کوچک تر استفاده کنید، بهتر است آن ها به دیوار زده یا روی سطح یک میز قرار دهید. اگر یک کلکسیونر مجسمه باشید، می توانید قسمتی از راهروی خود را به قرار دادن برخی مجسمه های تان اختصاص دهید و محیط را جذاب کنید.

تابلو نقاشی

تابلوها هم از دیگر مواردی هستند که می توانید برای جذابیت بخشیدن به فضای راهروی مورد نظر خود روی آن ها حساب باز کنید. یک تابلوی نقاشی با اندازه مناسب و موضوع جذاب می تواند روش خوبی برای هویت بخشیدن به راهروی شما باشد. البته مسلما می توان به جای استفاده از یک تابلو در قطع بزرگ از انواع کوچک تر استفاده کرد. به هر حال این شما هستید که تعیین می کنید راهرو را با چند تابلو تزیین کنید. در انتخاب محل نصب تابلو دقت داشته باشید، چرا که محل مناسب می تواند تاثیر بسیار بیشتری بر ناظر بگذارد و در مقابل یک محل نامناسب دقیقا برعکس این قضیه را موجب خواهد شد.

تغییر متریال

یک راه ساده و نسبتا مقرون به صرفه برای تمایز دادن به راهرو استفاده از یک متریال متفاوت در طراحی دیوارهای آن است. اگر به شلوغ کردن فضای راهرو علاقه ای ندارید و می خواهید در عین حفظ سادگی، این محیط را جذاب و متمایز نشان دهید، می توانید از این روش استفاده کنید. شما می توانید با انتخاب یک متریال که دارای ظاهر متفاوتی نسبت به سایر متریال های به کار برده شده در دکوراسیون منزل تان است، فضا را تفکیک و آن را به زیبایی دکور کنید. متریالی که به خوبی و با کنتراست مناسبی در مقایسه با دیگر موارد موجود در فضاهای اطراف انتخاب شده باشد، می تواند تاثیر بصری خیره کننده ای بگذارد.

چوب لباسی

این ایده بیشتر در ورودی منازل مورد استفاده قرار می گیرد. مسلما شما در نزدیکی ورودی منزل خود به فضایی برای آویزان کردن برخی لباس ها نیاز دارید و شاید بدتان هم نیاید یک محل جمع و جور برای نشستن در آن جا داشته باشید. اگر احساس می کنید به چنین چیزی احتیاج دارید، می توانید از عملکرد مورد نیاز خود در راستای تزیین فضا نیز بهره بگیرید. این یعنی چوب لباسی شما می تواند به یک کنسول شیک و خاص تبدیل شود که می توانید قسمتی از آن را به فضای نشستن اختصاص دهید.

فضای سبز

فضای سبز هم از گزینه های خوبی است که در طراحی راهرو و ورودی پیش روی شما قرار دارد. این روش می تواند در کنار دیگر موارد به کار برده شود و یا حتی به تنهایی نقش تزیین فضا را بر عهده داشته باشد. شما می توانید یک مجموعه کامل و جذاب از گلدان های رنگارنگ و مختلف در راهروی خود ایجاد کنید و به زیبایی آن ها را در کنار هم نظم دهید تا پیوستگی بصری ایجاد شده این حس را بدهد که در این قسمت یک فضای سبز در حال زندگی است. این فضای سبز می تواند به راهروی شما رنگ و روی خاص و دلپذیری دهد.

کاغذ دیواری

این هم یک روش ساده برای کسانی است که دردسرهای معمول را برای تغییر متریال نمی پذیرند و در عین حال دلشان هم نمی خواهد راهروی شان را با وسایل دکوری تنگ و باریک کنند. مسلما برخی فضاها اجازه این را نمی دهند که شما به سراغ گزینه های دیگر بروید و آن جاست که این روش به کار خواهد آمد. کاغذ دیواری روش مناسبی است که می تواند به سادگی فضای مورد نظر شما را با تغییر ظاهری قابل توجهی مواجه کرده و به خوبی آن را از دیگر قسمت ها متمایز کند. شما می توانید از یک طرح شاخص و متفاوت در طراحی راهرو استفاده کنید تا این فضا به خوبی تعریف شود.

دکوراسیون راهرو و ورودی منزللوازم دکوری

استفاده از لوازم دکوری یک راه معمول و محبوب برای تزیین دیوارهای راهرو و ورودی منزل است. لوازم دکوری بدون هیچ دردسری به شما این امکان را می دهند که راهروی خلوت و بی روح خود را از شکل ساده خود درآورده و به آن ظاهر جذابی بدهید. البته باید این را بدانید که این روش آن قدرها هم که به نظر می رسد، ساده نیست. برای انتخاب و نصب لوازم دکوری نیز اصولی وجود دارد که توجه به آن ها کمک می کند راهروی زیباتری داشته باشید. این که مجموعه دکوراتیو خود را با تناسب و هارمونی انتخاب کنید و آن ها به درستی و در جای مناسبی نصب کنید، از جمله این اصول است.

نشیمن کوچک

در راهروها یا ورودی هایی که فضای بیشتری دارند، دست شما برای طراحی بازتر است. در این راهروها می توان با در نظرگیری یک کنج مناسب به در نظر گرفتن فضایی برای نشستن اقدام کرد. این نشیمن کوچک در عین این که فضا را از حالت بی کاربرد و خلوت خود در می آورد، می تواند جای خوبی برای نشستن شما باشد، خصوصا اگر محل مورد نظرتان فضایی است که زیاد در آن رفت و آمد می کنید و گاهی لازم دارید دقایقی را در آن جا بگذرانید. استفاده از یک مبل دو نفره کوچک و جمع و جور می تواند برای این منظور مناسب و کافی باشد. سعی کنید مبل را در جایی قرار دهید که موجب ایجاد مزاحمت در حین رفت و آمد نباشد.

 

 

 

دکوراسیون راهرو و ورودی منزل

تحریریه پویانو