دکوراسیون راهروی باریک : با تنگنای دالان مورد نظر خداحافظی کنید!

دکوراسیون راهروی باریک : با تنگنای دالان مورد نظر خداحافظی کنید!

دکوراسیون راهروی باریک : اگر دکوراسیون نتواند تصور شما را از یک فضای ناخوشایند عوض کند، دیگر به چه کار خواهد آمد؟ زمانی که احساس می کنید یک فضا از یک بابت نمی تواند شما را به نتیجه دلخواه برساند، تکنیک های دکوراسیون به کمک خواهند آمد. دکوراسیون را می توان به غیر از پیاده سازی اصول معمارانه در فضاهای داخلی به عنوان یک راه حل پاسخگو برای مواجهه با مشکلات نیز شناخت. این موضوع در بسیاری از موارد صدق می کند و تقریبا هیچ معضلی نیست که نتوانید با ترفندهای دکوراتیو بر آن چیره شوید.

این مطلب به مشکلی خواهد پرداخت که اکثر افراد در نحوه دکوراسیون راهروهای باریک یا فضاهای مخصوص پرو یا سرویس دهی بین چند بخش دارند. مسلما زمانی که شما با یک راهروی باریک و طویل مواجه هستید، نمی توانید به هیچ طریق به پهنای آن اضافه کنید، اما این پایان کار نیست. دقیقا همین جاست که دکوراسیون و هنر آرایش فضا به کارتان خواهد آمد. با پویانو همراه باشید تا ترفندهای اجرای این هنر را یاد بگیرید.

از کفپوش صیقلی استفاده کنید

اگر فضا باریک و طویل است، تاریک بودن از جمله آخرین مواردی است که شما می خواهید. یک فضای تنگ و چه بسا طولانی را نباید به هیچ وجه با تاریکی هم نشین کنید. از اولین قدم هایی که می توانید برای جلوگیری از ایجاد تاریکی بردارید، افزایش منابع نور است. پس از این که از وجود روشنایی کامل در فضا اطمینان حاصل کردید، باید به سراغ گزینه هایی بروید که آن را تقویت می کنند. کفپوش های صیقلی از جمله این موارد هستند و با انعکاس نور در فضای راهرو باعث ایجاد روشنایی بیش تر می شوند.

یک گالری کوچک تعریف کنید

برای یک فضا هیچ چیز به اندازه یکنواختی غیر قابل تحمل نیست و معمولا فضای راهروهای تنگ و طویل خیلی خسته کننده است. از طرفی باریک بودن فضا نیز به شما اجازه نمی دهد از وسایل دکوری مثل مجسمه و گلدان استفاده کنید، اما دست تان برای کوبیدن چند اثر هنری به دیوار کاملا باز است. اگر می خواهید فضای راهروی باریک تان را از یکنواختی درآورید، کافی است یک ردیف تابلو به انتخاب خود در طول آن آویزان کنید و تاثیر آن را روی ظاهر فضا ببینید. البته به خاطر داشته باشید که استفاده از تعداد زیادی تابلو نتیجه عکس خواهد داد.

از معجزه آینه ها یاری بطلبید

آینه ها دوستان همیشگی فضاهای کوچک هستند و تقریبا هر زمان که بحث درباره یک دکوراسیون راهروی باریک و نحوه دکور آن باشد، آینه جزو گزینه های اصلی خواهد بود. آینه ها می توانند به طرز خارق العاده ای یک فضا را بزرگ تر از آن چه هست نشان بدهند و آن را بسیار دلبازتر نمایند. شما می توانید آینه را به هر شکل که مایل هستید در دو ضلع راهروی مورد نظر به کار ببرید. معمولا استفاده از آینه های یک تکه و پیوسته مفیدتر است، اما در صورتی که به دنبال یک طرح خاص هستید، می توانید ایده های مختلف را به کار بگیرید.

توجه را به سمت بالا جلب کنید

اگر در کف راهرو و حتی دیواره های آن چندان خبری نیست یا احساس می کنید فضا به قدری تنگ است که باعث ایجاد فوبیا یا حس بد خفگی می شود، توجه را به سمت بالا جلب کنید. زمانی که یک اتفاق جالب در بالا جریان داشته باشد، چشم به صورت ناخودآگاه به طرف آن خیره شده و دیگر تنگنای محیط کوچک راهروی شما چندان به نظر نخواهد آمد. کافی است از یک منبع روشنایی خاص و متفاوت بهره بگیرید که کاملا نظر را به خود جلب کند یا آویزهای بزرگ و چشمگیر به سقف بیاویزید که تاثیر مشابهی دارند.

رنگ ها را درست انتخاب کنید

انتخاب نادرست رنگ در طراحی دکوراسیون فضایی که به خودی خود کوچک و تنگ است، می تواند بدترین اشتباهی باشد که مرتکب می شوید. وقتی فضا طویل و باریک است، دور رنگ های تیره و کدر را خط بکشید و با خود عهد کنید که حتی در مقیاس کوچک هم از آن ها استفاده نکنید. رنگ های روشن مثل سفید در چنین مواقعی از بهترین گزینه های پیش رو هستند. این رنگ ها نور را انعکاس داده و فضای راهرو را روشن تر و دلبازتر می کنند. اگر سعی کنید به جای رنگ های مات از انواع براق استفاده کنید، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

دیوارها را از یکنواختی درآورید

قرار نیست چون راهروی مورد نظر شما تنگ و طویل است، یکنواخت هم باشد. هیچ دلیلی ندارد که دیواره های تشکیل دهنده محدوده راهرو را به صورت پیوسته و یکپارچه طراحی و اجرا کنید. وقتی یک دیوار طویل از این سو تا آن سو می کشید، طبیعتا حس قرار گرفتن در یک فضای طولانی و باریک را تشدید می کنید و این اصلا خوب نیست. به جای استفاده از دیوارهای کشیده و پیوسته بهتر است آن ها را به چند قسمت تقسیم کنید و در صورت امکان، برخی از بخش ها را حذف کرده یا با ستون و گزینه های دیگر جایگزین کنید.

در دکوراسیون راهروی باریک پارتیشن ها را شفاف در نظر بگیرید

در صورتی که در یک سو یا هر دو سو از محیط راهروی مورد نظرتان فضاهایی قرار دارند که حفظ حریم آن ها اهمیت زیادی ندارد و در عین حال دیوار سازه ای در این میان قرار نگرفته است، بهتر است خود را از قید و بند استفاده از پارتیشن های صلب رها کنید و به سراغ گزینه هایی بروید که معضل تنگنای راهرو را تا حد زیادی کمرنگ می کنند. در این میان، شیشه از بهترین مواردی است که می توان مثال زد. یک پارتیشن شیشه ای می تواند حس قرارگیری در فضای تنگ راهرو را تا حد بسیار زیادی رفع کند و فضا را بزرگ و دلباز جلوه دهد.

فضا را به چند بخش تقسیم کنید

یکی دیگر از ترفندهای بسیار جالبی که شاید به ذهن هر کسی نرسد، تفکیک فضای راهرو به چند بخش مختلف است. این را بدانید که هر زمان یک فضا یکپارچه باشد، مسلما آن خصوصیتی که دارد را بیش تر به رخ شما خواهد کشید. در این جا خصوصیت مورد نظر ما همان طولانی بودن راهرو است که باعث باریک تر به نظر رسیدن آن می شود. حال اگر فضا را به جای پیوسته در نظر گرفتن به چند بخش تقسیم کنید، در واقع این حس را پیدا خواهید کرد که به جای یک فضای طولانی با دو فضای کوتاه تر رو به رو هستید.

در طراحی دکوراسیون راهروی باریک یک صندلی در انتها قرار دهید

گاهی اوقات می توان با استفاده از مبلمان نیز برای کاهش حس تنگنای یک راهرو بسیار طولانی و باریک اقدام کرد. اگر شما با یک راهروی طویل رو به رو باشید که در پایان آن نیز هیچ خبری نیست، احتمالا طویل بودن آن را بیش تر حس خواهید کرد. در عین حال، فضایی که هیچ عملکرد خاصی به جز ایجاد ارتباط بین دو قسمت یا سرویس دهی نداشته باشد، خیلی یکنواخت به نظر خواهد آمد. قرار دادن یک صندلی در انتهای راهرو می تواند تا حد زیادی در تغییر این حس به کمک شما بیاید و با ایجاد یک عملکرد بسیار کوچک به نتیجه مناسبی ختم شود.

روشنایی راهرو را جدی بگیرید

روشنایی از آن مواردی است که نباید هرگز در طراحی چنین فضاهایی نادیده گرفته شود. یک فضای باریک و طویل در صورتی که تاریک در نظر گرفته شود، بسیار باریک تر و طویل تر نیز به نظر خواهد آمد و به قدری دلگیر خواهد شد که حتی نمی توانید تصور کنید. اگر در انتهای راهروی مورد نظر شما پنجره وجود دارد، از نور آن برای روشن کردن فضا کمک بگیرید. در صورتی که راهرو از نور طبیعی برخوردار نیست سعی کنید با نورپردازی مناسب و اصولی جهت روشن تر کردن هر چه بیش تر محیط راهرو اقدام کرده و فضا را تا حد ممکن دلباز نمایید.

 

 

 

 

دکوراسیون راهروی باریک

تحریریه پویانو