دکوراسیون داخلی آوانگارد : پیشروی تمایز باشید!

دکوراسیون داخلی آوانگارد : پیشروی تمایز باشید!

دکوراسیون داخلی آوانگارد : همیشه هستند کسانی که نمی خواهند مثل بقیه به نظر برسند. این علاقه شدید به خاص بودن به غیر از خصوصیات اخلاقی شما از آن جا می آید که کلیشه ها حوصله سربرند. منظور همین اصول مرسوم است که اکثریت را درگیر خود کرده اند و قرار هم نیست به این راحتی ها کنار بروند؛ مگر این که خود شما برای کنار زدن آن ها آستین بالا بزنید. اگر این همان چیزی است که می خواهید، شما پیشرو هستید!

آوانگارد یا همان جنبش هنری پیشرو همان چیزی است که برای متفاوت بودن نیاز دارید. شاید این واژه برای شما کمی ناملموس به نظر برسد، اما در واقع آن قدرها هم چیز غریبی نیست. با این حال، اگر احساس می کنید آوانگارد را نمی شناسید و برای طراحی متمایز دکوراسیون فضای مورد نظر خود نیز مشتاق هستید، همراه پویانو باشید.

آوانگارد سبک است؟

آوانگارد سبک نیست، بلکه یک جنبش است. جنبش ها مانند انقلاب هستند و معمولا تعاریف جدیدی ارائه می دهند که با قواعد حکمفرمای بستر موجود سازگاری ندارند یا حداقل حرف تازه ای برای گفتن دارند. زمانی که به کلمه آوانگارد فکر می کنید، باید همه تصورات خود را از چارچوب های مرسومی که برای سبک های معماری تعریف شده اند، کاملا خارج کنید. آوانگارد می تواند هر چیزی باشد. یک اتفاق که چند دهه قبل جدید و متفاوت بوده، احتمالا امروز دیگر آوانگارد نیست، زیرا طبیعتا جایگاه خود را پیدا کرده و به صورت عادی درآمده است. آوانگارد چیزی است که شما به وجود می آورید تا ساختارها را بشکنید. این ساختارشکنی می تواند هر حرکتی را در بر بگیرد. با این حساب می توانید این گونه در نظر بگیرید که همه چیز به دلخواه خود شما خواهد بود.

آوانگارد در معماری

پای جنبش آوانگارد خیلی سریع به معماری و سایر هنرها باز شد. از یک جا به بعد، معماران دریافتند که برای تغییر نمی توان به شرایط موجود بسنده کرد. آن ها به دنبال ایده های نوین گشتند و اینجا بود که سبک های مختلفی از دل این جنبش بیرون آمدند. با متولد شدن سبک های مدرن و تغییر مفاهیم زیبایی شناسانه، معماری به شکل امروزی و متفاوت نیز تجربه شد. همین روند در طراحی داخلی نیز دنبال شد که ایده های غالب آن را در ادامه شرح خواهیم داد.

سیاه و سفید نباید از یاد بروند

سیاه و سفید از آن رنگ های جذابی هستند که هیچ وقت کهنه نمی شوند. این رنگ ها به همان اندازه که زیبا هستند، همیشه تازگی دارند و یک انتخاب فوق العاده برای زمانی هستند که می خواهید آوانگارد دکور کنید. بقیه مراحل و این که چطور اکسسوری ها و لوازم دکوری را در هم نشینی با این دو رنگ به کا ببرید به هنر شما بستگی دارد. به تصویر زیر نگاه کنید. از تمایز تابلوهای روی دیوار گرفته تا رنگ کوسن ها و طرح مبل های استیل، همه و همه به تمایز اشاره می کنند.

یک اتفاق بزرگ کافی است

برای این که دکوراسیون داخلی آوانگارد را به تمام معنا اجرا درآورید، نیازی نیست حتما همه اجزا و عناصر را متمایز طراحی کنید. کافی است یک حرکت جانانه از خود نشان دهید و اجازه دهید آن اتفاقی که لازم است، بیفتد. در این تصویر می توان به خوبی تاثیر قوی پنجره سرتاسری نشیمن را دید که منظره بیرون را به مانند یک تابلوی قاب شده در خدمت معیارهای آوانگارد قرار داده است. به غیر از این مورد باید به سبک تابلوی روی دیوار و اشیای دکوری به کار گرفته شده نیز اشاره کرد.

به دیوارها رنگ تفاوت بزنید

وقتی قرار است دکوراسیون داخلی آوانگارد باشد، نباید از دیوارها گذشت. چه با استفاده از عناصر تزیینی مثل تابلو و دیوارکوب و چه با به کارگیری طرح های خاص و حتی عجیب کاغذ دیواری می توان به منظور فوق دست پیدا کرد. همچنین می توان مانند تصویر زیر با رنگ و نقاشی دست به کار شد و یک اثر هنری منحصر به فرد خلق کرد. این ها همه به ذوق و سلیقه شما و میزان اشتیاق تان برای متفاوت جلوه دادن دیواری که برای تزیینش نقشه می کشید، بستگی خواهد داشت.

ترکیب عناصر مهارت می خواهد

یکی از گزینه های فوق العاده برای آوردن تم آوانگارد به دکوراسیون استفاده از ترکیب عناصری است که شاید به خود خود هیچ تناسبی با تعاریف این جنبش نداشته باشند. به بیان ساده تر، شاید یک وسیله به تنهایی نتواند معنای آوانگارد را برساند، اما در کنار چند عنصر دیگر که به درستی انتخاب شده اند، به خوبی بازگو کننده آن چیزی خواهد بود که می خواهید. به تصویر زیر نگاهی بیندازید تا هم نشینی جذاب فرش طرح دار، کاغذ دیواری لوکس، تابلوهای متفاوت و میز مدرن را ببینید.

اسکیل و هندسه حرف خواهند زد

چیزی که در آوانگاردیسم از اهمیت زیادی برخوردار است، استفاده از عناصر بزرگ در کنار حفظ هندسه ساده می باشد. با یک نگاه به تصویر زیر می توان متوجه شد که اختلاف سطح زیر تخت، کنتراست رنگ ها و مجسمه های فلزی در رساندن مفهوم آوانگارد در طراحی داخلی این فضا موفق عمل کرده اند. اگر به اسکیل عناصر و همچنین هندسه به کار رفته در دکوراسیون نیز دقت کنید، خواهید دید که اصول مذکور به خوبی اجرا شده اند.

دیتیل های متمایز تعریف کنید

دیتیل ها همیشه اهمیت دارند؛ خصوصا وقتی که می خواهید یک تاثیر واقعی بگذارید. در واقع می توان گفت که دیتیل ها تعریف کننده تمایز هستند. اگر به دیتیل ها اهمیت بدهید، تاثیر آن ها را در مقیاس بزرگ شاهد خواهید بود. چیزی که در هنرهای آوانگارد باید مد نظر قرار بگیرد، نحوه طراحی و اجرای دیتیل ها به گونه ای است که تمایز ایجاد کنند. این تمایز می تواند مانند تصویر زیر از نحوه نورپردازی دیوار گرفته تا انتخاب تابلوی سه بعدی، مبل تک و حتی رنگ ها را در بر بگیرد.

رنگ ها پرچم دار تفاوت هستند

رنگ ها به شما کمک می کنند تم آوانگارد را همان گونه که شایسته است به اجرا درآورید. برای اجرای دکوراسیون طبق معیارهای چنین جنبشی باید پالت های محدود را کنار بگذارید و از رنگ های مرسوم نیز دوری کنید. آن چه در تعریف رنگ های یک دکور کلاسیک یا حتی مینیمال جواب می دهد، اینجا به کار نمی آید. رنگ های روشن و باز را انتخاب کنید و جسورانه به ترکیب آن ها بپردازید تا آن تمایزی که خواستارش هستید را ایجاد کنید.

هنر را در فضا به جریان درآورید

آوانگارد یک جنبش هنری است و همین تعریف کوتاه کافی است تا بدانید هنر در ایجاد تمایز توسط این جنبش حرف اول را می زند. منظور از هنر، آن چیزی است که به نام اثر هنری شناخته می شود. هر اثر هنری در صورتی که آوانگارد باشد، می تواند به عنوان جزیی از فضا درآید و شما را برای رسیدن به نتیجه مورد نظر یاری دهد. در تصویر زیر هم می توان دید که پس زمینه دیوار، تابلوها، رنگ ها و آویزها به چه شکل در نمایش هنر آوانگارد با موفقیت ظاهر شده اند.

الگوها بر عناصر حاکم می باشند

این که الگوها تا چه حد می توانند بر دکوراسیون داخلی تاثیر بگذارند بر هیچ کس پوشیده نیست، اما شاید اهمیت آن ها در مواقعی که می خواهید یک حرکت آوانگارد انجام دهید، خیلی بیش تر باشد. به طور کلی نمی توان گفت که یک الگوی خاص به عنوان الگوی آوانگارد کاربرد دارد. الگوها در کنار هم و با انتخاب هوشمندانه طبق هم نشینی های جذاب یا حتی ناملموس به مفاهیم آوانگارد نزدیک می شوند. به تصویر زیر دقت کنید تا تکثر الگوها را که منجر به ایجاد تمایز شده، ببینید.

استایل مبلمان را از قلم نیندازید

مبلمان در سبک دکوراسیون داخلی آوانگارد می توانند متفاوت باشند. البته لزومی ندارد مبلمان را از فرم خاصی انتخاب کنید، اما اگر گزینه های دیگر را ندارید، مبلمان را جدی بگیرید. نقش مبلمان در شکل گیری دکور هر فضایی بسیار مهم است. و اما در تعریف مبلمان آوانگارد باید گفت که هر استایلی که کم تر دیده شده یا حتی به نظر عجیب می آید، می توان همان چیزی باشد که شما نیاز دارید. تصویر زیر یک نمونه خوب از انتخاب صحیح مبلمان برای ایجاد تم آوانگارد در فضاست.

نور یک تاکید کننده مهم است

نور را به هیچ وجه دست کم نگیرید؛ به خصوص زمانی که می خواهید چنین جنبشی را به نمایش درآورید. نور به عنوان تاکیدی قوی و دارای تاثیر زیاد بر خصوصیات هنر آوانگارد شناخته می شود. به بیان خودمانی، هر آن چه کرده اید تا به این جا برسید با حضور نور پررنگ تر خواهد شد و معنای واقعی خود را پیدا خواهد کرد. حال چه این نور زیاد و تاکید کننده را از طریق یک پنجره بزرگ به داخل دعوت کنید و چه از تجهیزات نورپردازی خاص برای نورپردازی به شیوه دلخواه استفاده کنید، این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

 

 

 

دکوراسیون داخلی آوانگارد

تحریریه پویانو