دکوراسیون حیاط و پاسیو با ایده های چهار فصل

دکوراسیون حیاط و پاسیو با ایده های چهار فصل

دکوراسیون حیاط و پاسیو : اگر فضای بازی در اختیار دارید که برای وقت گذرانی مناسب است، ایده های این مطلب را از دست ندهید. حیاط، پاسیو، ایوان و هر فضای دیگری که بتواند ما را از چهار دیواری خانه بیرون بکشد، یک نعمت است. پتانسیل های چنین فضایی را باید غنیمت شمرد. یک فضای باز با هوای آزاد و چه بسا چشم اندازی که شما را جادو می کند را نباید از دست داد. برای این که فضای باز مورد نظر خودتان را به شکلی در بیاورید که خواستنی تر از محیط گرم و خصوصی منزل تان شود، هزاران روش و ایده وجود دارد که شاید بسیاری از آن ها تا به حال به فکرتان نرسیده باشند.

این ها ایده هایی هستند که قبلا در طراحی چنین فضاهایی مورد استفاده قرار گرفته و از بابت زیبایی و راحتی، امتحان خود را پس داده اند. نکته دیگر آن است که این ایده ها فضایی ایجاد می کنند که در اکثر روزهای سال می توانید از آن استفاده کنید.

اگر فضای باز مورد نظر شما امکان اجرای یک طرح درست و حسابی را دارد و با این حال احساس می کنید برای دست به کار شدن و اجرای یک دکور و چیدمان زیبا نیاز به الهام دارید، می توانید با پویانو همراه شده و طراحی چند نمونه از زیباترین پاسیوها و حیاط ها را ببینید.

طراحی اولین نمونه ای که می بینید، یک طراحی از نوع باز و برون گراست. این نوع طراحی برای فضاهایی مناسب است که از سمت بیرون دید نداشته باشند و به عبارتی حریم آن ها محفوظ باشد. همان طور که می بینید، طراحی با کمک ایجاد اختلاف سطح و بهره گیری از متریال های مختلف در کف سازی صورت گرفته است؛ به شکلی که می توانید سنگ، سنگ ریزه و چوب را در قسمت های مختلف مشاهده کنید. قسمتی از فضا با ترکیب زیبای آبنما و باغچه شکل گرفته که در مجاورت آن فضایی برای استراحت در سطح بالاتر و قسمتی هم برای قرار دادن میز و صندلی در سطح پایین تر در نظر گرفته شده است. دور تا دور فضا نیز دارای باغچه های نواری شکل است که از همه طرف امتداد پیدا کرده اند.

تصویر بعدی یک فضای درون گرا را نشان می دهد که با استفاده از دیوار محصور شده و تنها از یک طرف به سمت بیرون باز است. این فضا با رویکردی کاملا درون گرایانه و به شکلی طراحی شده است که بتوان در آن همان حس راحتی و آسودگی داخل منزل را داشت. رنگ های به کار رفته در طراحی و چیدمان، متریال های مورد استفاده، مبلمان قرار گرفته در فضا و خصوصا شومینه ای که در مجاورت فضای نشیمن قرار گرفته است، همه به ایجاد حس آسایش در فضا کمک کرده اند و در نهایت، این فضا را به شکلی درآورده اند که شما آن را مثل خانه خود گرم و صمیمی بدانید.

فضای بعدی یک فضای نیمه درون گراست؛ به این خاطر که نه به صورت کامل از محیط اطراف جدا شده و نه کاملا محصور شده است. حصار چوبی واقع شده در مجاورت نشیمن، باعث می شود این محیط حریم لازم را داشته باشد. از طرفی می توان دید که بقیه قسمت ها آن قدر بسته و محصور نیستند و به همین خاطر می توان ارتباط بصری بین دو فضا را احساس کرد. به هر حال، فضای نشیمن در پاسیو و حیاط نباید به گونه ای طراحی شود که کاملا محصور باشد، چرا که همین ارتباط با فضای باز و هوای آزاد است که به آن جذابیت می دهد. قالیچه ای که در فضا پهن شده، به همراه سکوهای طراحی شده برای نشستن و گلدان های متعدد، این فضا را خصوصی سازی و زیبا کرده اند.

در نمونه بعدی مشاهده می کنید که نشیمن در گوشه ای از فضا طراحی شده است. بسیاری از اوقات، فضا دارای قسمت هایی است که می توانند مکان خوبی برای ایجاد نشیمن و یک محیط خصوصی باشند. اگر در پاسیو یا حیاط بتوان چنین فضایی را مورد استفاده قرار داد، زحمت ایجاد یک خلوت دنج و آرام کم تر خواهد شد. در تصویر زیر هم می توان دید که سکوهای نشیمن در مجاورت دیوارهای کناری فضا ایجاد شده اند و به عبارت دیگر، یک گوشه آزاد توانسته فضای خوبی برای نشیمن ایجاد کند. برای این که چنین فضایی شکل گرفته و از حالت کنار افتاده بودنش خارج شود، از بافت سنگ ریزه در کف، شاخه درختان بالایی، گلدان کوچکی در کنار سکو، کوسن های متنوع و متعدد و همچنین روشن کردن آتش در فضای میانی استفاده شده است.

تصویر بعدی یک آلاچیق را نشان می دهد که در مجاورت یکی از دیواره های حیاط ایجاد شده است. آلاچیق ها می توانند فضاهای نسبتا مناسب تری برای دورهمی ایجاد کنند؛ چرا که در عین تعریف کردن یک فضای مشخص، چشم انداز حیاط را از دید شما پنهان نمی کنند. مزیت دیگر آلاچیق در این است که سقف داشته و شما را از نور خورشید و بارش باران در امان نگه می دارد. بنابراین، فضای داخل یک آلاچیق هیچ وقت گرم یا نم دار نخواهد بود. در این آلاچیق از گیاهان آویز شده برای ایجاد زیبایی استفاده شده است. کف پوش آلاچیق توانسته محدوده آن را به خوبی تعریف کند. یک تاب کوچک نیز از سقف آویخته شده که وقت گذراندن روی آن می تواند لذت بخش باشد.

طراحی نشیمن حیاط بعدی، یک فضای مسقف را نشان می دهد که در همسایگی ساختمان قرار گرفته است. این فضا روی سقف خود یک باغ معلق دارد که شاخه ها و گل هایش از هر طرف به سمت پایین سرازیر شده اند. استفاده از گیاهان برای ایجاد یک فضای مسقف، ایده جالبی بوده که در عین زیبایی، فضای نشیمن را از آفتاب مصون نگه می دارد. این ایده خصوصا برای مکان هایی مناسب است که چشم انداز مناسبی ندارند و در نتیجه می توانند از زیبایی همین گیاهان آویخته شده بهره مند شوند. چیدمان فضا نیز با استفاده از مبل های راحتی و میز و صندلی قهوه خوری صورت گرفته است.

نمونه بعدی که در تصویر مشاهده می کنید، یک طراحی ساده و مختصر است که می تواند در ایوان، حیاط و پاسیو به اجرا درآید. در این طراحی فضای سبز باغچه مجاور توانسته در کنار خود بستر مناسبی برای استراحت ایجاد کند. یک تخت آویزان شده از سقف با اندازه ای کوچک در زیر سایه ی سقف پیش آمده قرار گرفته که در کنار آن یک میز نیز به چشم می خورد. همان طور که می بینید، این یک ایده کاملا ساده است که توانسته این قسمت از فضا را به صورت هدفمند شکل دهد. این تخت می تواند برای خوابیدن یک نفر یا نشستن چند نفر مورد استفاده قرار بگیرد و از آن جا که آویخته شده است، می تواند نقش یک تاب بزرگ را نیز ایفا کند.

تصویر بعدی یک طراحی معمارانه و زیبا از آلاچیقی را نشان می دهد که فرم سقف، دیواره ها و مبلمان آن از پیش تعیین شده و در تناسب با یکدیگر طراحی و اجرا شده اند. کفپوش این آلاچیق از سنگ ریزه و بتن بوده و دیواره ها از جنس چوب هستند. نکته ای که این طراحی را جذاب و زیبا نشان می دهد، به کارگیری طرح دیوارها و سقف در طراحی صندلی هاست. صندلی های این آلاچیق به جای منفصل و الحاقی بودن از جنس و نوع خود آلاچیق هستند و در واقع از امتداد سطوح دیواره ها ایجاد شده اند که باعث می شود فضا یک تصویر یکپارچه داشته باشد. این طراحی را می توان از انواع مدرن دکوراسیون حیاط و پاسیو به شمار آورد.

در نمونه بعدی می توانید به خوبی حس آرامش بخش فضا را احساس کنید که تماما به فلاورباکس های روی دیوار بر می گردد. زمانی که فضای مورد نظر برای ایجاد یک اتفاق بزرگ کافی نیست، می توان با ایده کوچک تری وارد عمل شد. ایده ای که توانسته این فضا را برخلاف محدود بودنش شکل داده و تعریف کند، تعریف طاقچه هایی روی سطح حصار است که در آن ها گیاه کاشته شده است. مسلما داشتن یک باغچه عمودی در مجاورت میز قهوه خوری می تواند بسیار دلچسب و آرامش بخش باشد و این همان ایده کوچکی است که این قسمت از فضای باز را تعریف کرده است.

دکوراسیون حیاط و پاسیوآخرین مورد از نمونه های منتخب، فضای نیمه بسته ای است که خود شامل چند فضای کوچک تر می شود. شما با دیدن این فضا خواهید دریافت که محیط آن چند عملکردی بوده و برای چند منظور طراحی شده است. قسمتی از فضا که با یک کاناپه بزرگ، دو صندلی راحتی کوچک و یک میز چیدمان شده است، فضای نشیمن را تشکیل می دهد که در پشت آن چند گلدان و در مجاورتش یک باغچه را می بینید. در کنار این فضا، قسمت دیگری قرار دارد که به میز غذاخوری اختصاص داده شده است. در این قسمت می توانید تغییر متریال دیوار و همچنین نورپردازی سقف را ببینید که نشان می دهد این فضا دارای عملکرد دیگری است. یک طاقچه ی دکوری نیز روی دیوار به چشم می خورد که دکوراسیون حیاط و پاسیو را زیباتر کرده است.

 

 

 

دکوراسیون حیاط و پاسیو

تحریریه پویانو