دکوراسیون آشپزخانه و کابینت ؛ باید و نباید های طراحی

دکوراسیون آشپزخانه و کابینت ؛ باید و نباید های طراحی

دکوراسیون آشپزخانه و کابینت ؛ آشپزخانه به عنوان یکی از مهم ترین بخش های خانه محسوب می شود. طراحی فضای آشپزخانه آن قدر اهمیت دارد که با عدم رعایت یکی از اصول چندگانه در تعریف آن، عملکردهای حیاتی این فضا دچار مشکل می شوند. نکات بسیار زیادی در ارتباط با طراحی آشپزخانه وجود دارند که به کار گیری آن ها حائز اهمیت می باشد. در این میان اصول اساسی طراحی شامل موارد خاصی می شوند که آن ها را در قالب بایدها و نبایدهای طراحی با شما در میان خواهیم گذاشت.

برای دانستن باید و نبایدهای طراحی فضای آشپزخانه با پویانو همراه باشید.

اهمیت مثلث کار را فراموش نکنید

شاید مهم ترین اصل در طراحی دکوراسیون آشپزخانه، مثلث کار باشد. مثلث کار به شکلی گفته می شود که از سه رأس یخچال، سینک و اجاق گاز تشکیل شده است. هر چه در تناسب طراحی این مثلث دقت و توجه بیشتری به کار برده شود، عملکرد آشپزخانه نیز بهتر خواهد شد. علت اهمیت طراحی آشپزخانه با توجه به مثلث کار، اهمیتی است که رابطه سه رأس مذکور با یکدیگر دارد. شما به طور معمول در یک آشپزخانه با همین سه بخش سر و کار دارید و مدام در فضای بین آن ها در حرکت هستید. همین موضوع است که طراحی متناسب مثلث کار و در نظر گرفتن فاصله مناسب بین رئوس این مثلث را به یکی از مهم ترین نکات طراحی آشپزخانه تبدیل می کند. نکته ای که بر دیگر اصول ارجحیت دارد.

دکوراسیون آشپزخانه و کابینت ، تعداد کابینت ها را به حداکثر برسانید

یکی از دیگر نکاتی که در طراحی دکوراسیون آشپزخانه از اهمیت زیادی برخوردار است، تعداد کابینت های منظور شده در فضاست. کابینت های بیشتر فضای بیشتری برای قرار دادن وسایل در اختیار شما گذاشته و آشپزخانه را از بی نظمی، آشفتگی و تراکم نجات می دهند. اگر فضای آشپزخانه شما به اندازه کافی بزرگ هست، تا می توانید از کابینت های متعدد در طراحی استفاده کنید و هیچ فضایی را خالی و بدون کاربرد رها نکنید. در آشپزخانه های کوچکتر نیز با به کارگیری برخی ترفندها در طراحی و رعایت اصول دکوراسیون می توان از حداقل فضا برای تعبیه بیشترین تعداد کابینت استفاده کرد.

محل قرارگیری لوازم را پیش بینی کنید

یکی از رایج ترین اشتباهات در شکل دهی فضای آشپزخانه، خرید لوازم آن پیش از طراحی دکوراسیون است. این کار دست طراح را تا حدودی زیادی بسته و در غیر این صورت نیز به عدم تناسب محل های طراحی شده با وسایلی که قرار است در آن ها جای گیرند منجر خواهد شد. شما باید خرید هر گونه لوازم مربوط به آشپزخانه را با طراح خود هماهنگ کنید. به طور کلی بهتر است خرید وسایل را پس از پایان طراحی انجام دهید. البته لوازم آشپزخانه عموما دارای اندازه های استاندارد هستند، اما با این وجود هم پیش بینی محل قرار گیری آن ها پیش از خریدشان جزو نکاتی است که باید مد نظر داشته باشید.

فضای نگهداری وسایل را بخش بندی کنید

یکی دیگر از اصول مهم در ساماندهی فضای آشپزخانه، در نظر گرفتن بخش های مخصوص برای قرار دادن وسایل است. آشپزخانه یک فضای کاملا عملکردی به شمار می رود و از این رو وجود نظم و ترتیب در کلیه قسمت های آن اهمیت بسیاری دارد. در دسترس بودن وسایل و تفکیک آن ها از یکدیگر می تواند در ایجاد عملکرد مناسب در آشپزخانه بسیار تاثیر گذار باشد. می توان با تقسیم کشوها و سایر قسمت های نگهداری وسایل به بخش های کوچک و مجزا، نظم بیشتری در فضای کابینت ها به وجود آورد. این ترفند از آشفتگی فضای کشوها و گم شدن وسایل جلوگیری خواهد کرد.

طراحی آشپزخانه را دست کم نگیرید

طراحی دکوراسیون آشپزخانه و کابینت یکی از اصولی ترین قسمت های کار یک معمار در تعریف فضای خانه به شمار می رود. آشپزخانه علاوه بر این که به خودی خود دارای عملکرد خاص و ویژگی های منحصر به فرد جهت دستیابی به این عملکرد می باشد، از لحاظ بصری نیز بر ظاهر کلی فضای منزل شما تاثیر می گذارد. همین دلایل در وصف میزان اهمیت طراحی این فضا کفایت کرده و این نکته را گوشزد می نماید که طراحی چنین فضایی به نظر کارشناسانه متخصصین نیازمند است. بنابراین برای دستیابی به بهترین سطح عملکرد و زیبایی در آشپزخانه بهتر است با کارشناسان طراحی مشورت نمایید.

شما با در نظر گرفتن این بایدها و نبایدها می توانید تا حد زیادی به دکوراسیون ایده آل آشپزخانه خود نزدیک شوید. توجه داشته باشید که این نکات جزو اساسی ترین اصول طراحی به شمار می روند و مسلما اصول دیگری نیز هستند که به کار گیری آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. برای داشتن یک آشپزخانه با عملکرد مناسب، باید همه نکات را با بیشترین میزان دقت به کار بگیرید.

دکوراسیون آشپزخانه و کابینت

 

 

 

 

دکوراسیون آشپزخانه و کابینت

تحریریه پویانو