درختان تابناک / معماران Spatial Practice

درختان تابناک / معماران Spatial Practice

دفتر معماری «اسپیشال پرکتیس» که برنده جوائز معماری نیز می‌باشد، یک پروژه اینستالیشن مخصوص یک سایت را در هنگ‌کنگ و با عنوان «درختان تابناک» تکمیل نمود. این مجسمه متشکل از هفت «درخت» بسیار بزرگ و متحرک با ارتفاع بین 8 الی 13 متر است، که در فضای عمومی درونی ساختمان منحصربفرد هنگ‌کنگ در آتریوم بیضوی مرکز مالی بین‌المللی واقع اند. این اثر به گونه‌ای طراحی شد تا احساساتی همچون انتظار، اکتشاف، هیجان و اشتراک را در افراد برانگیزد.

1

معمار: spatial practice

موقعیت: آی‌اف‌سی اوال آتریوم، هنگ‌کنگ

سال: 2015

2

3با الهام از دیدگاه معمار به هنگ‌کنگ به‌عنوان یک شهر بی‌اساس و دارای کمبود در زمینه فضاهای عمومی فعال، «درختان تابناک» هدف تغییر آتریوم اوال را از طریق پرداختن به مجموعه‌ای بزرگ از کاربران بالقوه دنبال می‌کند. موقعیت سایت به‌عنوان یک تقاطع اساسی گره‌ای حمل‌ونقلی و برنامه‌ای چندکاره، نقطه بازگشتی برای کسانی است که به طور روزانه از این محل عبور می‌کنند. حرکت درختان، که به صورت حرکت آن‌ها به بالا و پایین است، امکان ایجاد مناظر برنامه‌ریزی شده و غافلگیرانه‌ای را فراهم می‌کند که روی جایگاه‌های گوناگونی که معمار توسط پارچه‌های تاخورده تعریف کرده، واقع هستند. به کمک مصالح سرگرم‌کننده هر یک از درختان، مجموعه رنگی خط‌دار و فرم‌های بازتابنده فضای داخلی امکان عکس‌العمل‌های خودانگیخته بیشتر فراهم می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد که به آن‌ها چشم بدوزند و سپس لحظاتشان را ثبت کرده و به کمک تکنولوژی‌ موبایل‌های امروزی آن را به اشتراک بگذارند.

4پروژه «درختان تابناک» با بهره‌گیری از سایت به‌عنوان یک نقطه آزادسازی در یک فضای شهری فشرده و عموما پرفشار شهری، تصمیم دارد ورای مداخلات متداول تجاری این فضای میدانی رود. این پروژه موقعیت فرهنگی خود را با تکیه بر تعاملات خارجی‌ها با سایت می‌یابد و این فرصت را برای بسیاری مهیا می‌کند تا از شادی ادغام شده با فصل زمستان لذت ببرند.

5ترکیب‌بندی درختان تابناک

پروژه «درختان تابناک» متشکل از هفت مخروط بسیار بزرگ معلق است که از ویژگی منحصربفرد سایت –فضای عمومی داخلی باز و آزاد- بهره می‌برد. حرکت موزون رو به بالا و پایین این مخروط‌ها، ترکیب‌بندی ای را برای پروزه میسر می‌سازد تا درختان در جریان فعال فضا قرار گیرند و عابران را به این وامیدارد که سرعت خود را کم کرده و یا توقف کنند و با افراد غریبه و  دیگر رهگذران به یه فعالیت مشترک –یعنی درک این اثر هنری- بپردازند. نقاط دسترسی متنوع از طبقات گوناگون، این امکان را فراهم می‌آورد که بسته به این‌که محل پروژه از چه زاویه‌ای در طبقات گوناگون دیده می‌شود، پرسپکتیوهای متعددی از پروژه مشاهده شود. رنگ‌های ردیفی هر درخت به گونه‌ای انتخاب شده که هرچه به بالای فرم نزدیک‌تر می‌شویم تیره‌تر شوند. درخت‎ها متشکل از 2174 نوار پارچه‌ای هستند که دست‌دوزی و تادار شده و روی فرم هر درخت سوار شده اند. درحالیکه توپ‌های آینه‌ای مخصوص و معلق درون مخروط‌ها با کار ترکیب شده‌اند، فرش‌های دست بافت با طرح مخصوصشان یک پایه رنگارنگ را فراهم می‌کنند تا درون هر مخروط یک تجربه منحصربفرد خلق شود.

درختان تابناک  معماران Spatial Practice ، چیدمان شهری ، طراحی درخت تزئینی
درختان تابناک معماران Spatial Practice ، چیدمان شهری ، طراحی درخت تزئینی

نقل قول‌هایی از طراحان:

«ما به پروژه به چشم فرصتی نگاه می‌کردیم که به‌واسطه آن خلاقیت جمع-محور را ارتقاء دهیم.» دورا چی در ادامه می‌افزاید: «ما طبیعتا احساس کردیم که اوال آتریوم آی‌اف‌سی هم به‌عنوان یک میدان شهری و هم به‌عنوان یک نقطه تمرکز فضایی در هنگ‌کنگ برای مسافران، محلی‌ها و خریدکنندگان ایفای نقش می‌کند.»

7«ما در طراحی درختان تابناک از همان اصولی استفاده کردیم که در هر پروژه عمومی شهری دیگری استفاده می‌شود.» اریک امیر در ادامه می‌افزاید: «این پروژه بواسطه فراتر رفتن از رویکردهای معمول اینستالیشن‌های مراکز تجاری، تعاملات انسانی را ارتقاء می‌بخشد تا لحظات فضایی‌ای را خلق کند که بازدیدکنندگان را واقعا مشغول به خود کند.».

8

منبع: archdaily

تحریریه پویانو|فاطمه زنگی