9 سوالی که هنگام خرید سنگ برای دکوراسیون خانه باید بپرسید

9 سوالی که هنگام خرید سنگ برای دکوراسیون خانه باید بپرسید

خرید سنگ برای دکوراسیون خانه ؛ در این مقاله همه چیز در مورد اندازه‌ها، ترک ها و اشکالات رنگی سنگ ها را یاد می‌گیرید. بنابراین بعد از انتخاب درست یک سنگ کمتر دیزاین زیبای اولیه تان دچار اشکال می‌شود.

تصمیم گیری برای استفاده از سنگ‌ها و انتخاب یک نوع از آن ها پیچیده تر از صرفا گلچین کردن یک طرح و شکل مورد پسند برای آن‌هاست.

از آن جایی که سنگ یک متریال طبیعی است؛ ظاهر، دوام و تولید آن می‌تواند از یک معدن با معدن دیگری و از یک دسته با دسته دیگری تفاوت کند که این باعث مشکلات(یا در برخی موارد منافعی) می‌شود که شاید پیش بینی نکرده باشید.

در این جا 9 سوال مطرح شده است که باید قبل از خرید سنگ آن‌ها را بررسی کنید.

خرید سنگ برای دکوراسیون خانه
خرید سنگ برای دکوراسیون خانه

ضخامت لازم برای سنگ ها چقدر است؟

کاشی‌های دیوار و کفپوش فضاهای داخلی ضخامت متفاوتی دارند درحالی که ورقه های سنگی کانترتاپ آشپزخانه معمولا ضخامتی بین 3 سانتی متر(1 و ¼ اینچ) تا 9سانتی متر(3/4 اینچ) دارند.

سنگفرش‌های فضاهای بیرون خانه نیز می‌توانند ضخامت 1.5 سانت یا بیشتر داشته باشند.

تفاوت ضخامت کانتر و سنگفرش را معمولا می‌توان جایگزین کرد البته اگر از پیش برنامه ریزی شده باشند. به علاوه این غیر معمول نیست که یک روکش لمینیت روی کانتر بکشید تا ضخیم تر به نظر برسد.

با این حال باید روی ضخامت کاشی‌های کفپوش بیشتر دقت شود به خصوص اگر می‌خواهید کفپوش خود را در فضاهای مجاور بدون تغییر نوع آن گسترش دهید.

بهترین کار این است که کاشی کفپوش خود را در مراحل اولیه انتخاب کرده و متریالی با ضخامت یکسان برای آن انتخاب کنید.

ما در یک پروژه یک کارتن مشخص شده از ورقه های کاشی را باز کردیم و متوجه شدیم که هر قطعه ضخامت متفاوتی با دیگری دارد که این تفاوت حتی به بالاتر از ½ اینچ می‌رسید و باعث می‌شد که حتی بدون زدن ملات زیرین ارتفاع بیشتری نسبت به کفپوش چوبی مجاور داشته باشد. بنابراین مجریان طرح تصمیم گرفتند که همه آن‌ها را پس بدهند و در نهایت تایل سرامیکی با رنگ های مشابه و ضخامت بسیار یکسان انتخاب کردند.

خرید سنگ برای دکوراسیون خانه
خرید سنگ برای دکوراسیون خانه

آیا سنگ دارای شکاف و ترک هست؟

این سوالی است که نه تنها هنگام خرید ورقه های سنگی کانترتاپ باید بپرسید بلکه هنگام خرید کاشی ها نیز باید آن را مد نظر داشته باشید. ترک یا شکاف یک نقطه ضعف طبیعی سنگ است که به شکل ترک‌های مویی قابل مشاهده هستند.

به علاوه موقعیت این شکاف‌ها باعث می شود که نتوانید آن ها را در هرجایی که می‌خواهید نصب کنید. برای مثال گاهی با برش کاشی ها موقعیت این شکاف ها در مکان هایی می‌افتد که باید سنگ دارای بیشترین استحکام باشد نظیر اطراف سینک یا برآمدگی ها و این ترک ها مانع از این استحکام می‌شوند. ضمنا ممکن است در طی فرآیند ساخت این ورقه‌های سنگی بشکنند.

کاشی‌های سنگی شکننده در طول فرآیند برش دادن بیشتر احتمال دارد که بشکنند و این یعنی کارگاه‌های کاشی باید ضایعات بیشتری را در فرآیند ساخت انتظار داشته باشند و به جای در نظر گرفتن ضایعات معمول 5 تا 10 درصد ممکن است تا 15 یا 20 درصد ضایعات داشته باشند.

بهترین کار این است که سنگی را انتخاب کنید و از یک فرد ماهر و حرفه ای کمک بگیرید تا آن را از نظر داشتن نقص و شکاف بررسی کند.

خرید سنگ برای دکوراسیون خانه
خرید سنگ برای دکوراسیون خانه

چه طرح و شکلی مد نظرتان است؟

رایج ترین روکش سنگ ها از نوع صیقل یافته و جلادار هستند. هر دو این ها درخشندگی دارند اما سنگ های صیقل یافته بافت متناسبی دارند که بازتاب را به حداقل می‌رساند. سنگ هایی با طرح و بافت بیشتر از طریق سنباده کاری، حرارت دادن و اضافه کردن اسید به دست می‌آیند که نتیجه آن سنگ‌هایی با ظاهر«آنتیک»، «سنباده ای» و «شعله ای» می‌شود.

هر کدام  از این کاشی‌ها را می‌توانید برحسب سلیقه و ذوق شخصی تان انتخاب کنید مگر این که از نظر ایمنی مشکلی داشته باشد. به عنوان مثال کاشی های بزرگتر و صیقلی تر احتمال سرخورندگی بیشتری دارند. یک راه آسان برای کاهش سرخورندگی با نصب کاشی‌ها در سایزهای کوچک تر(4 اینچ مربع یا کمتر) و یا انتخاب متریالی که بافت بیشتری داشته باشد میسر می شود.

خرید سنگ برای دکوراسیون خانه
خرید سنگ برای دکوراسیون خانه

نمونه سنگ ها چطور به زیبایی با دکور خانه شما هماهنگ شوند؟

از آن جایی که سنگ یک متریال طبیعی محسوب می‌شود از نظر رنگی و سایر جنبه های ظاهری می‌توانند بسیار متفاوت از همدیگر باشند.

اگر می‌توانید چند نمونه آماده آن را برای مثال 5 تا 10 تکه 12 در 12 اینچی کاشی را بگیرید تا دید بازتری در مورد آنچه در نهایت تحویل می‌گیرید پیدا کنید. اگر تنوع زیادی در میان رنگ‌ها و کیفیت آن‌ها مشاهده کردید می‌توانید به سراغ گزینه دیگر بروید.

این دیوار بین کابینتی ترکیبی از تایل های موزاییکی شیشه‌ای و عقیق است. تایل‌های عقیقی که قرار بود در این پروژه استفاده شود دارای برخی رگه های روشن قرمز بود که در نمونه اصلی وجود نداشت. بنابراین مجریان طرح تصمیم گرفتند تایل‌های دیگری بخرند که بدون رنگ قرمز باشد تا در نهایت به جلوه یکدست تری دست پیدا کنند.

آیا برای گسترده بودن به اندازه کافی مقاوم هست؟

صفحات سنگی گاهی به گونه ای طراحی می‌شوند که بتوانند تا مساحت قابل توجهی گسترش پیدا کنند. برای مثال روی اطراف ماشین ظرف شویی، میزهای بار صبحانه و میزهای معمولی.

متریال های مصنوعی مانند کوارتز قابلیت گستردگی زیادی دارد اما کارشناس پروژه ممکن است انواع مختلفی از سنگ ها را بسته به این که چه مقدار از فضای یک بخش بدون تکیه گاه است پیشنهاد بدهد. برای مثال یک سرتیر دکوری یا دیگر نوع تکیه گاه ها نظیر بریس استیلی مخفی یا حتی یک تکیه گاه سنگی با میله فولادی یا فایبرگلاس می‌تواند به عنوان تکیه گاه بخش مورد نظر استفاده شود. کارشناس شما را در تعیین این که تکیه گاه کانتر مورد نظرتان چقدر باید محکم باشد کمک خواهد کرد.

میزان متخلخل بودن؟

همه سنگ ها بطور یکسان تولید نمی‌شوند. برخی سنگ ها مثل سنگ آهک و مرمر متخلل تر از بقیه هستند و احتمال این که با موادی مانند شربت و قهوه لکه شوند بیشتر است. مواد اسیدی مانند لیمو ممکن است این سطوح را سیاه کند و حتی رنگ مو می‌تواند در سنگ های دیوار حمام لکه ایجاد کند. برخی سنگ ها مثل سنگ صابون نرم تر از بقیه هستند و زودتر خش می‌افتند.

قبل از اقدام برای خرید یک سنگ خاص، ابتدا به دقت در مورد هدف استفاده خود و این که این سطوح با مواد مخرب بالقوه چقدر تماس خواهند داشت فکر کنید.

خرید سنگ برای دکوراسیون خانه
خرید سنگ برای دکوراسیون خانه

دوام و ماندگاری آن چقدر است؟

جواب این سوال به سبک زندگی شما و این که قصد دارید چندبار در روز از این سطوح سنگی استفاده کنید و یا این که در حفظ تمیزی آن چه قدر ممارست دارید بستگی دارد(لوازم شوینده می‌تواند سنگ های آهک، مرمر و برخی دیگر از متریال ها را سیاه کند).

ما قبلا مشتریانی داشتیم که کانترهای آن ها که از جنس سنگ آهک بود پر از لکه های قهوه شده بود و باید تعویض می‌شدند. آن ها کانترهای خود را با نوع  Caesarstone جایگزین کردند که تا سال ها ظاهرش همانند روز اول باقی مانده. کانتر گرانیتی خود من بعد از گذشت تقریبا یک دهه از نصب آن همچنان تازه و نو است بدون این که آن را دوباره آب بندی کنم.

راهنمای خرید سنگ
راهنمای خرید سنگ

آیا نیاز به آب بندی و درزگیری دارند یا نه؟

آب بندها و درزگیرها معمولا به طور مکرر روی ملات بین سنگ ها یا حتی گاهی اوقات روی خود سنگ‌ها استفاده می‌شوند. برخی درزگیرها تیره هستند و برخی دیگر نیز ظاهر درخشانی دارند تا سطح جلایافته ای برای سنگ ایجاد کنند. اگر قصد دارید سنگ ها را آب بندی کنید ابتدا یک نمونه از درزگیر را درخواست کنید تا تفاوت گزینه ها را مشاهده کنید و ببینید که در نهایت ظاهر سطح آن چگونه خواهد شد.

خرید سنگ برای دکوراسیون خانه
خرید سنگ برای دکوراسیون خانه

منبع این سنگ ها از کجاست؟

سنگ ها از معدن های مختلف سرتاسر جهان از جمله ایران ، ایالات متحده آمریکا و .. به دست می‌آیند. در انتخاب یک سنگ باید در مورد منبع، نحوه تولید و تاثیرات زیست محیطی حمل آن به مکان خودتان و این که چقدر پایداری دارد فکر کنید.

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz