خانه Pibo با سقف شیبدار سبز و فضای داخلی دوبخشی / طراحی شده توسط OYO

خانه Pibo با سقف شیبدار سبز و فضای داخلی دوبخشی

خانه Pibo با سقف شیبدار سبز و فضای داخلی دوبخشی / طراحی شده توسط OYO

خانه Pibo با سقف شیبدار سبز و فضای داخلی دوبخشی ؛ این بنای مثلثی شکل که توسط دفتر معماری OYO در دهکدهMaldegem  بلژیک طراحی شده است، دارای ورودی و سقف زاویه داری است که در تقاطع با بام پوشیده از گیاه ساختمان قرار دارند.

گروه اهل گنت OYO که پروژه های قبلی شان شامل یک بخش الحاقی یکپارچه بتنی می شود، در رابطه با این ملک یک ماموریت واضح داشتند، پس تصمیم به این گرفتند تا تمرکز خود را بر ساخت یک ساختمان بومی و به هم پیوسته بگذارند.

نتیجه بدست آمده نیز ساختمانی شد با سقف شیبدار سبزی که شکل دامنه ای را دارد که مردم را به بالا رفتن از آن دعوت می کند.

خانه Pibo دارای یک طرح سراشیبی است. اتاق ها در طبقه پایین و در ارتفاعی کمتر از سطح جاده مجاور قرار گرفته اند، در حالی که طبقات دوبخشی بالا شامل فضای نشیمن می شوند که بهترین نور و چشم انداز را برای آن ها فراهم می کند.

معماران در تشریح پروژه گفته اند: “برخلاف اکثر خانه های تک خانواری بلژیک، ما کار را با این ایده شروع کردیم که اتاق نشیمن بالای اتاق خواب ها قرار گیرد. در خانه ای که از طبقات دوبخشی تشکیل شده، توجه به روابط فضایی و وضعیت نورپردازی طبیعی از بیرون به داخل حائز اهمیت بود.”

سقف شیبدار ساختمان در واقع امتداد فضای اطراف است و با انواع مختلفی از گیاهان گلدار پوشیده شده که در طی سال ظاهر آن را تغییر می دهند.

نماهای ساختمان برای محافظت فضای داخلی از رطوبت با ایزوگام پوشانده شده اند. خصوصیت این متریال با توجه به شرایط آب و هوایی تغییر می کند.

یکی از دو پیش آمدگی زاویه دار که سطح شیبدار سبز را قطع می کند، تا سطح زمین ادامه یافته و ورودی ساختمان را می سازد. سطوح چوبی داخل یک راهروی دعوت کننده را به وجود می آورند که دارای چشم اندازی از آسمان در قاب پنجره بالای در است.

فضای ورودی مستقیما به داخل یک نشیمن باز می شود که پله هایش به یک نیم طبقه در بالا، شامل فضای غذاخوری و آشپزخانه و یک نیم طبقه در پایین، شامل اتاق خواب ها راه دارند.

پنجره ای که در سقف جای دارد فضای نشیمن را از نور پر می کند و در عین حال که ارتفاع مناسبی برای سقف فضا تامین می نماید، دید را از بیرون به داخل ساختمان به حداقل می رساند.

اتاق خواب ها که در طبقه پایین تر قرار دارند در تابستان توسط زمین اطراف خنک نگه داشته می شوند و نور طبیعی را از پنجره های هم سطح طبقه همکف دریافت می کنند.

فاصله میان کف و نرده های شیشه ای حول گوشه های طبقه بالایی، یک ارتباط بصری دائم بین اتاق های هر طبقه به وجود می آورند.

چوب به کار رفته در فضاهای داخلی با متریال های طبیعی دیگر مانند سنگ پوششی شومینه همنشینی دارد.

معماران پروژه معتقدند: “استفاده از چوب و متریال های گرم یک تصمیم الهام گرفته بود تا یک محیط شبه اسکاندیناویایی شکل گیرد. توازن نور و متریال مورد استفاده مانند سنگ، چوب و سطوح سفید نکاتی هستند که همه چیز را در کنار یکدیگر معنا می دهند.”

شومینه می تواند در ماه های تابستان به عنوان باربیکیو مورد استفاده قرار گیرد و از طریق تراس متصل به نشیمن و درهای کشویی آشپزخانه قابل دسترسی است.

تراس شامل فضای غذاخوری است و یک استخر شنای کوچک را نیز در بر می گیرد که نور خورشید را بر سطوح کف خانه منعکس می کند.

OYO مخخف عبارت Open Y Office می باشد. استودیو توسط معمارانی چون Eddy Soete، Nigel Jooren، Veroniek Vanhaecke و Lies Willaert اداره می شود.

حقوق پروژه:

معماران: OYO Architects

مهندس سازه: Jan Versieck

سایت پلان
سایت پلان
پلان طبقه همکف
پلان طبقه همکف
پلان طبقه اول
پلان طبقه اول
برش عرضی شماره یک
برش عرضی شماره یک
برش عرضی شماره دو
برش عرضی شماره دو

 

 

 

برگرفته از: Dezeen

تحریریه پویانو