معماری و طراحی داخلی خانه ویلایی در میان حیاط / شرکت معماری Enrique Browne + Tomás Swett

معماری و طراحی داخلی خانه ویلایی در میان حیاط / شرکت معماری Enrique Browne + Tomás Swett

معماری و طراحی داخلی خانه ویلایی در میان حیاط

معمار: Enrique Browne, Tomás Swett

موقعیت: سانتیاگو، شیلی

مساحت: 340 مترمربع

سال: 2015

طراحی این خانه ویلایی در میان حیاط که برای یک خانواده در نظر گرفته شده‌، با تغییر ترکیب‌بندی یک خانه حیاط‌دار و جستجو برای راهی که بتوان محدوده‌ها را در «بلوک»ها گروه‌بندی کرد آغاز شد. این دسته‌بندی براساس میزان خصوصی بودن فضاها، ساعات استفاده از آن‌ها، نیازهای گرمایشی آن‌ها و چشم‌اندازشان صورت گرفت.

تیم طراحی میان این «بلوک»ها دو فضای ضروری برای یک خانه در نظر گرفت: سالنی که فضای عمومی و فضای خانوادگی را از هم جدا کرده و با هم مرتبط می‌کند؛ و سالنی به شکل فضایی نامعین که زندگی روزمره خانواده را انسجام می‌بخشد و محل همگرایی تمام اتاق‌های خانه است.

 

 

مجموعه‌ای از پاسیوهای زمینه‌ای به فضاهای داخلی افزوده شدند تا مرزهای اتاق‌ها و عملکردشان را گسترش دهند. به این ترتیب، خانه در میان حیاط متشکل از چهار «بلوک» شد که سه عدد از آن‌ها با مصالح بنایی و با روکش آجر قابل تهویه ساخته‌شد؛ و بلوک مرکزی در دوطبقه با بتن آرمه و قالب برد چوبی شکل گرفت و ترکیب پروژه را بنا و مفصل‌بندی نمود. موقعیت مرکزی آن در عین تمایز از لحاظ مصالح و مقیاس با سایر بلوک‌های مچموعه، پاسیوها، هال و اتاق نشیمن و پذیرایی را تعریف می‌کند. ارتفاع بلوک‌ها به صورت افزایشی است: گرم‌ترین هوای داخلی به فضای با بلندترین سقف می‌رود تا در عین ایجاد فضاهای راحت و دارای آسایش، انرژی تولیدی مورد نیاز را کاهش دهد.

معماری و طراحی داخلی خانه در میان حیاط

موقعیت و جهت گیری «بلوک»ها چشم اندازی واضح را از فضاهای داخلی به باغچه و پاسیوهای مجاور مهیا می‌کند، در حالیکه دید به اتاق‌های دیگر کاملا مسدود است. حجم A که رو به جنوب و جاده دسترس قرار دارد شامل قسمت‌های خدماتی، آشپزخانه و یک اتاق میهمان است. حجم B اتاق‌های نشیمن و غذاخوری را به صورت یک فضای پیوسته در خود جای می‌دهد که رو به باغچه اصلی (در شمال) و یک پاسیوی کوچک با درختان غان (در جنوب) گشوده می‌شود. حجم C اتاق خواب بچه‌ها و سرویس‌ها را در خود جای می‌دهد و جهت آن رو به شرق است تا از آفتاب صبح بهره ببرد. در آخر، حجم D که رو به بهترین منظره (منظره رشته کوه) قرار دارد، شامل اتاق مستر و سرویس در طبقه همکف و یک کتابخانه در طبقه بالا است. در باغچه جلویی یک شکل هندسی بی‌قاعده با یک حیاط خدماتی قرار دارد که محدوده پارکینگ، دسترسی‌ها و یک باغ را تعریف می‌کند.

 

 

خانه ویلایی در میان حیاط

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily